دکتر عباسی
استاد رائفی پور
خیریه احسان مهدوی

جستجو




در اين سایت
در كل اينترنت

آمار

هم‌سنگران

>

آخرین نظرات

مستند فرزند ملت به بررسی حیات پر برکت شهید بزرگوار محمد علی رجایی می پردازد و بیشتر بر ساده زیستی و بی آلایشی این شهید که بارزترین ویژگی وی محسوب می گردد، تأکید دارد. در این مستند از دوران کودکی و نوجوانی شهید رجایی تا تشعیع پیکر مطهر ایشان و … به تصویر کشیده می شود، در طی این فیلم به موارد دیگری از جمله دوران سخت کودکی، نوجوانی و مبارزات قبل از انقلاب، دستگیری توسط ساواک و فعالیتهای بعد از انقلاب مثل نخست وزیری، کفالت آموزش و پرورش، ریاست جمهوری و شیوه ی به شهادت رسیدن شهید رجایی پرداخته می شود.

فیلم مستند فرزند ملت / مروری بر زندگی شهید محمد علی رجایی

فیلم مستند فرزند ملت / مروری بر زندگی شهید محمد علی رجایی

 

 

 

 

مدت زمان : ۳۲ دقیقه

کیفیت : TVRip (عالی)

کاری از : گروه سیاسی شبکه چهار سیما

محمدعلی رجایی در ۲۵ خرداد ۱۳۱۲ خورشیدی در قزوین به دنیا آمد. پدر او عبدالصمد نام داشت و چهار سال پس از تولدش درگذشت. او تحصیلات ابتدایی را در قزوین تمام کرد و در ۱۳ سالگی به تهران رفت و به دلیل فقر مالی مجبور به کار در جنوب شهر شد. در ۱۷ سالگی به آموزشگاه گروهبانی نیروی هوایی رفت و در حین تحصیل با احزاب و گروه‌های سیاسی مخالف شاه (همچون فداییان اسلام) آشنا شد و در جلسات سید محمود طالقانی شرکت می‌کرد. او در این دوران از طرفداران آیت الله طالقانی بود و در ضمن حضور در ارتش، مخفیانه با فداییان اسلام فعالیت می‌کرد.

رجایی پس از ماجراهایی از ارتش بیرون آمد و یک سال در شهرستان بیجار به معلمی پرداخت و سپس در سال ۱۳۳۵ برای ادامه تحصیل به دانشسرای عالی رفت و در ۱۳۳۸ از آنجا فارغ‌التحصیل شد. وی با انجمن‌های اسلامی دانشجویان هم همکاری داشت و در ۱۳۳۸ پس از اتمام تحصیل به قزوین بازگشت و در جریان فعالیت‌های سیاسی و پخش اعلامیه دستگیر شد و ۵۰ روز را در زندان گذراند.  رجائی با عضویت در نهضت آزادی ایران به فعالیتهای سیاسی خود ادامه داد و در سال ۱۳۵۱ با تشکیل سازمان مجاهدین خلق بااین سازمان همکاری نمود و به دلیل این همکاری ۱۳۵۳ رژیم شاه وی را دستگیر کرد و بدین سبب، چهار سال را در زندان گذراند. لازم به ذکر شهید رجایی پس از گذشت مدتی از همکاری با گروه ها و نهضت های ملی و با توجه به مشخص شدن ماهیت غیر مذهبی این احزاب از این نهضت ها، فاصله گرفت.

 

او چند ماه قبل از انقلاب اسلامی ۵۷ از زندان آزاد شد. هنگام آمدن امام خمینی (ره) به ایران در کمیته استقبال مردمی از وی شرکت داشت. پس از روی کار آمدن جمهوری اسلامی، او سمت‌های مختلفی را به عهده گرفت. رجائی پس از انقلاب به همراه مهندس عزت الله سحابی و ۱۱ نفر دیگر از اعضای نهضت آزادی ایران به دلیل تفاوت دیدگاه‌هایشان با مهندس بازرگان در برتر دانستن عدالت اجتماعی بر آزادی و دموکراسی، از نهضت آزادی استعفا دادند.

در ۱۳۵۷ وارد وزارت آموزش و پرورش شد، در ۱۳۵۸ به نماینده مجلس شورای اسلامی منصوب گردید و در همان سال در کابینه بنی صدر، به عنوان دومین نخست‌وزیر جمهوری اسلامی پس از بازرگان شرکت داشت. وی در دوره‌ای از ۱۱ مارس ۱۹۸۱ میلادی تا ۱۵ اوت ۱۹۸۱ میلادی ضمن نخست‌وزیری، وزارت امور خارجه را نیز به عهده داشت. او از طرفداران و مجریان انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌های ایران بود. همچنین وی پس از برکناری بنی صدر به مدت کوتاهی دومین رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران بود. در این دوره محمدجواد باهنر نخست وزیر او بود.

رجایی در ۸ شهریور ۱۳۶۰ بعد از اینکه کمتر از یک ماه رئیس جمهور شده بود به همراه محمدجواد باهنر در انفجار دفترش به شهادت رسید. پس از او با برگزاری انتخابات مجدد (انتخابات ریاست جمهوری دوره سوم) آیت الله سید علی خامنه‌ای به ریاست جمهوری برگزیده شدند.

دانلود فایل (های) این نوشته :

»» بخش تصویری
.::. دانلود با کیفیت بالا .::.
(فرمت: MP4 – ابعاد تصویر: ۵۷۶*۷۲۰)
تاریخ ماندگاری لینک اصلی: نا محدود
منبع: MobinMedia.ir

 

5093 بازدید نظر: »

ارسال نظر

https://www.zahra-media.ir/eita.png

دسته بندی

اسکرول بار

تصویر ثابت