دکتر عباسی
استاد رائفی پور
خیریه احسان مهدوی

جستجو




در اين سایت
در كل اينترنت

آمار

هم‌سنگران

>

آخرین نظرات

https://zahra-media.ir/wp-content/uploads/2016/11/226.jpg

از ابتدای اکتشاف و استخراج نفت در منطقه خاورمیانه، غرب به ویژه انگلیس برای مدتی طولانی حضوری فعال در منطقه داشت. بعد از آنکه انگلیس ضعیف شد، آمریکا جای آنرا در منطقه گرفت وتوانست جایگاه خود را در منطقه مستحکم کند. به دلیل اینکه منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) از نظر انرژی بسیار حائز اهمیت است و انتقال نفت بدون امنیت امکان پذیر نیست، آمریکا همیشه سعی کرده کنترل منطقه را در دست داشته باشد. اما در سالهای اخیر به نظر میرسد که از نفوذ و کنترل آمریکا در منطقه به شدت کاسته شده است. 

یکی از مهمترین عوامل این امر، قدرتمند شدن ایران است. ایران که توانسته بود با ملی کردن صنعت نفت در برابر غرب عرض اندام کند، با پیروزی انقلاب به عنوان تهدیدی جدی در برابر استعمار غرب و امپریالیسم آمریکا تبدیل شد. کنترل و اشراف ایران به تنگه هرمز همچون خاری در چشم آمریکا می باشد که می تواند در مواقع حساس به کابوسی برای آمریکا تبدیل شود. گذشته از ایران، بیداری اسلامی در مناطق و سرنگونی ایادی آمریکا زنگ خطری دیگر برای ایالات متحده محسوب می شود. 

دزدان دریایی در سومالی نیز مایه سلب آرامش شده و حضور قدرتمند چین نیز در خاورمیانه دلیلی شده تا آمریکا دیگر جایگاه سابق خود را در منطقه نداشته باشد. این مستند به نقش ایران در منطقه و مقابله کشورهای غربی با آن می پردازد.

 

دانلود

1847 بازدید نظر: »

ارسال نظر

https://www.zahra-media.ir/eita.png

دسته بندی

اسکرول بار

تصویر ثابت