دکتر عباسی
استاد رائفی پور
خیریه احسان مهدوی

جستجو




در اين سایت
در كل اينترنت

آمار

هم‌سنگران

>

آخرین نظرات

دستیابی به دانش پیشرفته هسته­ای چیزی نبود که استکبار به میدان داری ایالات متحده، به راحتی حاضر به پذیرش آن باشد. علاوه بر تحریم و فشار تبلیغاتی، عرصه سایبری هم به میدان جدید این رویارویی تبدیل شد و دلارهای زیادی نیز برای نوشتن ویروسی که تجهیزات هسته­ای را از کار بیندازد خرج شد، اما این تهدید چگونه به فرصت تبدیل شد؟

در مستند شکست استاکسنت که به همت باشگاه خبرنگاران جوان تهیه شده است، به ویروس استاکس نت (ویروسی که با همکاری شرکت­های امنیتی RealTech و JMicron نوشته و طراحی شده و به تائید امنیتی شرکت آمریکائی و به اصطلاح معتبر Verisign رسیده است) و ورود آن به تاسیسات هسته ای ایران و گوشه ای از چگونگی مراحل پیچیده ی فنی مهار آن توسط متخصصان سایبری ایران و شناسایی سرورهای کنترل این ویروس و همچنین کشورهای سازنده آن و معرفی پشت پرده ی حامیان اصلی این توطئه می پردازد.

مستند شکست استاکس نت-StuxNet / ویروسی برای ایجاد اختلال در برنامه هسته ای ایران مستند شکست استاکس نت-StuxNet / ویروسی برای ایجاد اختلال در برنامه هسته ای ایران

 

 

 

 

 

مدت زمان: ۸ دقیقه

کیفیت: TVRip (عالی)

کاری از: باشگاه خبرنگاران جوان

 

کرم جاسوسی استاکس نت (Stuxnet) که با پیشرفت‌های روزافزون دانشمندان هسته‌ای ایران نامش بیش از پیش بر سر زبان‌ها افتاد، چند صباحی است که تبدیل به عنوان اول اغلب خبرگزاری های مهم بین المللی شده و در این میان مواردی مطرح می شود که نیازمند بررسی دقیقتر است. در تاریخ دوم مردادماه سال ۱۳۸۹ بود که خبرگزاری مهر برای اولین بار خبری درباره یک کرم جاسوسی جدید منتشر کرد که در آن به نقل از موسسات خارجی عنوان شده بود ایران قربانی اصلی این کرم جاسوسی جدید است. در آن تاریخ شرکت “سایمنتکاعلام کرد: رایانه های ایران مورد هجوم شدید کرم خطرناک رایانه ای به نام Stuxnet (استاکس نت) قرار گرفته اند که تلاش می کند اطلاعات سیستمهای کنترل صنعتی را به سرقت برده و آنها را بر روی اینترنت قرار دهد.

بر اساس اطلاعات جمع آوری شده توسط شرکت “سایمنتک” در حدود ۶۰ درصد از سیستمهای رایانه ای که به این ویروس آلوده شده اند در ایران قرار دارند. اندونزی و هندوستان نیز به واسطه این نرم افزار مخرب که به Stuxnet شهرت دارد مورد هجوم قرار گرفته اند.به گفته “الیاس لووی” مدیر ارشد فنی بخش “پاسخگویی ایمنی سایمنتک” با توجه به تاریخ نشانه های دیجیتالی که از این کرم رایانه ای به جا مانده، می توان گفت این نرم افزار از ماه ژانویه سال جاری میان رایانه ها در گردش بوده است.

Stuxnet  در تیرماه سال ۸۹ توسط شرکتی به نام VirusBlockAda که اعلام کرد نرم افزاری را بر روی سیستم رایانه یکی از مشتریان ایرانی خود مشاهده کرده، کشف شد. این کرم به دنبال سیستم مدیریتی SCADA زیمنس که معمولا در کارخانه های بزرگ تولیدی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد بوده و تلاش می کند اسرار صنعتی رایانه های این کارخانه ها را بر روی اینترنت بارگذاری (Upload) کند.

سایمنتک اعلام کرده نمی داند چرا ایران و دیگر کشورها به این اندازه تحت تاثیر آلودگی های ویروسی قرار دارند. به گفته لووی تنها می توان گفت افرادی که این نرم افزارهای خاص را ساخته اند، آن را ویژه حمله به این نقاط جغرافیایی خاص طراحی کرده اند.
خبرگزاری فرانسه در تشریح این کرم جاسوسی می­نویسد: Stuxnet قادر به تخریب لوله های گاز، ایجاد خلل در فعالیت های تاسیسات هسته ای و حتی انفجار دیگهای بخار کارخانجات مختلف است. بر اساس این گزارش، این کرم جاسوسی توانسته در سیستم کنترلهای ساخته شده توسط شرکت زیمنس آلمان که در تاسیسات صنعتی و همچنین تاسیات تامین آب شرب، چاه های نفت، نیروگاه های برق و دیگر تاسیسات صنعتی نصب شده اند نفوذ کند.

 

استاکس‌نت چیست؟

استاکس‌نت یک بدافزار رایانه‌ای (بنا بر نظر شرکت‌های نرم‌افزاری امنیت رایانه کرم رایانه‌ای یا تروجان) است که اولین بار در تاریخ ۱۳ جولای ۲۰۱۰ توسط ضدویروس وی‌بی‌ای۳۲ شناسایی شد. این بدافزار با استفاده از نقص امنیتی موجود در میانبرهای ویندوز، با آلوده کردن رایانه‌های کاربران صنعتی فایل‌های با قالب اسکادا که مربوط به نرم‌افزارهای WinCC و PCS7 شرکت زیمنس را جمع آوری کرده و به یک سرور خاص ارسال می‌کند.

انتشار
این بدافزار در اواسط تیرماه ۱۳۸۹ در سراسر جهان انتشار یافت و بیشترین میزان آلودگی به این بدافزار در ایران گزارش شده‌است کارشناسان معتقدند طراحان این بدافزار یک منطقه جغرافیایی خاص را مدنظر داشته‌اند و طبق گزارش مجله بیزنس ویک هدف از طراحی این بدافزار دستیابی به اطلاعات صنعتی ایران است.این بدافزار برای جلوگیری از شناسایی شدن خود از امضای دیجیتال شرکت Realtek  استفاده می‌کند.

هدف اصلی آن حمله به شبکه های کامپیوتری صنعتی استفاده کننده از نرم افزار WinCC شرکت زیمنس. اما ماهیت آسیب پذیری، تمامی سیستم های ویندوز را آسیب پذیر نمود، و با این که شیوه رفع این کرم اینترنتی به سرعت پس از کشف آن منتشر شد، برای حذف و یا حتی محدود کردن گسترش این کرم اینترنتی کافی نبود.

دانلود فایل (های) این نوشته :

»» بخش تصویری
.::. دانلود با کیفیت بالا .::.
(فرمت: MP4 – ابعاد تصویر: ۵۷۶*۷۲۰)
(حجم کل:۴۰ MB )
لینک اصلیلینک کمکی
تاریخ ماندگاری لینک اصلی: نا محدود
منبع: MobinMedia.ir

 

3304 بازدید نظر: »

ارسال نظر

https://www.zahra-media.ir/eita.png

دسته بندی

اسکرول بار

تصویر ثابت