دکتر عباسی
استاد رائفی پور
خیریه احسان مهدوی

جستجو




در اين سایت
در كل اينترنت

آمار

هم‌سنگران

>

آخرین نظرات

فیلم مستند مشتی اسماعیل / روایت زندگی پیرمردی بینادل / لینک مستقیم دانلود

فیلم مستند «مشتی اسماعیل» در دومین جشنواره‌ی مردمی فیلم عمار اکران شد و در بخش مسابقه٬ جایزه‌ی ویژه‌ی جشنواره را از آن خود کرد. کارگردان این فیلم در مراسم دریافت فانوس بلورین جشنواره فیلم عمار، با اشاره به این که فیلمش جوایز جشنواره‌های دیگری را نیز به خود اختصاص داده است گفت که هیچ جایزه‌ای برایش مانند جایزه‌ی جشنواره عمار نمی‌شود.

سو‍ژه قهرمان‌های مستند عموما افراد موفقی هستند اگرچه موفقیت وضعیتی کاملا نسبی وحتی گاهی قراردادی است و افراد مختلف تعریف کاملا متفاوتی از آن در ذهن دارند ؛ مثلا در بین هنرمندان افراد بسیاری هستند که به خاطر رویکرد اجتماعی و مخصوصا فرهنگی به هنر، تجارت صحنه، فشارها و استرس شدید رقابت و بالا و پایین های حیات هنری مثل اعتیاد و بیماری دچار سرخوردگی، شکست و بعضا تباهی شده اند که البته سو‍‍ژه هایی هستند که ما به هر حال دوستشان داریم و حتی وقتی برای ناکامی هایشان تاسف می خوریم به دستاوردهایشان رشک می بریم اما معمولا افرادی که سوژه‌ی مستند ها می شوند دستاوردی دارند که آن ها را به یاد ماندنی می کند، چیزی که آرزوی فطری بشر در دنیایی است که بخشی‌اش بدون شک فانی و نماندنی است.

فیلم مستند مشتی اسماعیل / روایت زندگی پیرمردی بینادل

فیلم مستند مشتی اسماعیل / روایت زندگی پیرمردی بینادل

مدت زمان : ۶۱ دقیقه
کیفیت : TVRip (عالی) – [ریلیز اختصاصی مبین مدیا]
حجم کل : ۲۸۲ مگابایت
کارگردان : مهدی زمانپور کیاسری
پخش از : شبکه افق

مستند نیمه بلند مشتی اسماعیل ساخته‌ی مهدی زمانپور کیاسری ما را با شخصیتی به ظاهر معمولی آشنا می‌کند که هر چه بیشتر همراهش می شویم، بیشتر تحسینش می‌کنیم و به سبب ویژگی‌هایش به او آفرین می‌گوییم.

سکانس آغازین عبور چکمه‌های ارزان قیمت مشتی اسماعیل از برف سنگین و معامله‌ی برنج و گردو به جای چکمه و مایحتاج خانه درنیمه‌های فیلم معنا می یابد. بر خلاف القای طبیعی و هوشمندانه آغاز فیلم، فیلمساز می خواهد ار غنای مشتی اسماعیل و زندگی اش بگوید و نه فقر او در حالی که در ابتدا شاید برعکس به نظر برسد. کشاورزی که تنها پس از چند سکانس در می‌یابیم که نابیناست و با وجود نابینایی، شالی‌کاری است موفق که بعضا کارهایی را انجام می دهد که افراد سالم از انجام آن عاجزند؛ مثل پسربچه‌ای چابک از درخت تنومند کهنسال گردو بالا می رود و گردو می چیند و به زمین پرت می کند و با دستانش آن‌ها را جست و جو و جمع می کند و یا آب راه ها را هموار می کند و نشتی های مسیر آبیاری را با کمک بقیه حواسش تعمیر می کند ؛ سوزنی را که بینایان از نخ کردنش عاجزند، نخ می کند و… مخصوصا تصویر بدیع و تکان دهنده‌ی مشتی اسماعیل با پشته ای بر دوشش از هیزمی که خود تهیه کرده هنگامی که از پل باریک درختی بین شالی‌کاری ها عبور می کند و بارها بر زمین می خورد و بر می خیزد از جمله تصاویر خوب مستند است که معمولا در مستندهای غیر خبری دیده نمی شوند.

این جا زندگی واقعی انسانی ثیت شده که در برابر دوربین فیگور نمی‌گیرد ودر ادامه ‌ی فیلم می بینیم که اساسا این انسان طبیعی نمی تواند غیر از خودش باشد. مردانگی مشتی اسماعیل و آرامش و شعور ذاتی اش آن قدرجذاب است که شاید هر مخاطبی از خود بپرسد که ما کجا و این مرد کجا!..سخت کوشی، قناعت و شادمانی این کشاورز نابینا و دلخوشی‌ها و مخصوصا سپاسگزاری و شکرگزاری اش در همه‌ی لحظات زندگی از لذت رسیدن محصول تا آرامش خواب و حتی تراشیدن ریشش … دیدنی و نمونه است. مهربانی خانواده مشتی اسماعیل نسبت به هم و احترام مشتی اسماعیل به فرزند متفاوت اش و بالعکس و احترام این دختر برای پدر زحمتکش در سکانس‌های خانه نمایش می یاید. دوربین مستند ساز در بهار، تابستان، پاییز و زمستان زندگی ساده این کشاورز بینا دل را دنبال می کند تا مستندی راحت طلبانه نباشد.

تصاویر بسیار زیبای بخشی از طبیعت خوشبختانه هنوز بکرمانده‌ی شمال ایران پس زمینه‌ی زیبایی است از مهربانی زندگی در عین خشونتش. کلوز آپ ها و لانگ شات های خوبی که مشتی اسماعیل را قدم به قدم دنبال می کند، مخاطب را از شلوغی زندگی مرده شهری به عمق طبیعت زنده می برد، جایی که مشتی اسماعیل با وجود نابینایی با کشاورزی، زندگی ساده‌ای را دارد که از مدرنیته به جز شالی کوبی، تراکتور کمک حالش نصیر که همواره با هم شوخی می کنند ،ساعت گویایی که نیمه شب او را برای سرکشی به زمین و رماندن گرازها از خواب بیدار می کند و تلفن که در سکانس شیرین پرحرفی اش با آن روبه رو می شویم، چیز دیگری به همراه ندارد.

موسیقی فیلم از سرودهای محلی مازندرانی متداول در رادیو و تلویزیون است و اگرچه دم دستی و بی هزینه است اما متن و ملودی محلی ترانه‌ها زیبا و هماهنگ با سادگی ، تواضع و پاکی زندگی کشاورزی چون مشتی اسماعیل است.

»» بخش تصویری
.::. دانلود با کیفیت بالا .::.
(فرمت: MP4 – ابعاد تصویر: ۴۵۰*۷۲۰)
تاریخ ماندگاری لینک اصلی: نا محدود
منبع: MobinMedia.ir
3278 بازدید نظر: »

ارسال نظر

https://www.zahra-media.ir/eita.png

دسته بندی

اسکرول بار

تصویر ثابت