دکتر عباسی
استاد رائفی پور
خیریه احسان مهدوی

جستجو




در اين سایت
در كل اينترنت

آمار

هم‌سنگران

>

رفع تحریم ها واقعیت یا توهم / نقد توافقنامه ژنو و بررسی ابعاد و ساختمان تحریمها / دکتر فواد ایزدی / برنامه ثریا / لینک مستقیم دانلود

در این برنامه برای اولین بار جزئیات تحریم های اعمال شده بر علیه کشورمان در ۳۰ سال گذشته زیر ذره بین قرار گفت و پشت پرده های تعهدات غربی ها در توافق ژنو و اتفاقات روی داده برای اقتصاد کشور بعد از گذشت بیشتر از یکسال از این توافق، مورد بررسی قرار گفت.

دکتر فواد ایزدی عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و مسعود براتی مدیرگروه دیپلماسی شبکه کانون های تفکر ایران و افشین میرزایی از پژوهشگران حوزه تحریم به عنوان میهمان در برنامه ثریا حضور یافتند. هم چنین تیتراژ جدید ثریا با صدای حامد زمانی و شعری از علی فردوسی رونمایی شد.

ساختمان تحریم ها، محدودیت های حقوقی رئیس جمهور آمریکا در لغو تحریم های کنگره و سرانجام تعهدات ۵+۱ در «برنامه اقدام مشترک» در برنامه تحریم توسط میهمانان ثریا ارائه شد. در خلال این برنامه نیز در قالب چند کلیپ، فرجام مذاکرات هسته ای از دیدگاه رهبری و نتیجه مذاکرات اخیر هسته ای از زبان مردم بررسی شد.

  • ساختمان تحریم ها چگونه است؟
  • آیا ساختمان تحریم ها ترک برداشته است؟
  • تحریم ها توسط چه نهادهایی وضع شده است؟
  • آیا دولت آمریکا اختیار لغو تمامی تحریم ها را دارد؟
  • کدام تحریم‌ها را اوباما می‌تواند لغو کند؟
  • اتاق فرماندهی تحریم ها در آمریکا کجاست؟
  • اثرگذارترین تحریم ها کدامند و چگونه لغو می شوند؟
  • طراحی پیچیده غرب برای ناکام ماندن توافق نهایی چیست؟

به همراه: فایلهای ارائه شده در برنامه تحریم ثریا

رفع تحریم ها واقعیت یا توهم / نقد توافقنامه ژنو و بررسی ابعاد و ساختمان تحریمها / دکتر فواد ایزدی / برنامه ثریا

رفع تحریم ها واقعیت یا توهم / نقد توافقنامه ژنو و بررسی ابعاد و ساختمان تحریمها / دکتر فواد ایزدی / برنامه ثریا

مدت زمان : ۴۵ دقیقه (دکتر ایزدی) – ۳۰ دقیقه (بررسی تعهدات ۵+۱) – ۲۵ دقیقه (ساختمان تحریم ها)

کیفیت : TVRip (عالی) – [ربلیز اختصاصی مبین مدیا]

حجم کل : ۴۷۵ مگابایت

به همراه : سخنان امام خامنه ای درباره مذاکرات، پاورپوینت های ارائه شده در برنامه و تیتراژ جدید ثریا

کاری از : برنامه ثریا

پیشنهاد ویژه مبین مدیا: این مجموعه بسیار مهم را از دست ندهید و به سایرین نیز انتقال دهید!

رفع تحریم ها واقعیت یا توهم / نقد توافقنامه ژنو و بررسی ابعاد و ساختمان تحریمها / دکتر فواد ایزدی / برنامه ثریا

رفع تحریم ها واقعیت یا توهم / نقد توافقنامه ژنو و بررسی ابعاد و ساختمان تحریمها / دکتر فواد ایزدی / برنامه ثریا

* در برابر انجام خواسته های آمریکا بخش کوچکی از دارایی های خودمان برگردانده شد

فواد ایزدی عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با بیان اینکه ۱۰۴ مرکز پژوهشی در آمریکا به صورت تخصصی در حوزه ایران فعالیت می کنند اظهار کرد: نتیجه این پژوهش ها این است که نقاط ضعف ایران شناخته می شود و بر اساس آن تحریم ها را تعیین می کنند و تبعات آن را می سنجند.

دادن بخشی از پول های بلوکه شده به ایران موضوعی بود که از سوی این مراکز مطرح شد و در اولین گام از مذاکرات مقرر شد ۴ میلیون دلار از ۱۰۰ میلیارد دلار پول بلوکه شده به ایران بازگردد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به مواضع آمریکا در مذاکرات عنوان کرد: زمانی که بحث مذاکرات مطرح شد آمریکایی ها با این سوال مواجه شدند که اگر ایران قدم هایی را که خواستیم برداشت چه چیزی را در ازای آن باید بدهیم و درنهایت بازگرداندن بخش کوچکی از اموال بلوکه شده در دستور کار قرار گرفت.

* از دفاع مقدس و فتنه ۸۸ عبور کردیم ولی جنگ اقتصادی را نشناخته ایم

در ادامه مسعود براتی مدیرگروه دیپلماسی شبکه کانون های تفکر ایران با بیان اینکه ۲ نگاه جدی افراط و تفریطی نسبت به تحریم ها وجود دارد اظهار داشت: نگاه تفریطی به این موضوع این بود که تحریم ها را کاغذ پاره می دانست و آنها را بدون تاثیر قلمداد کرد و نگاه افراطی این است که همه مسائل کشور و هر تحولی را منوط به  تحریم ها می داند.

براتی با اشاره به اهمیت شناخت تحریم ها عنوان کرد: ما در جنگ اقتصادی به سر می بریم و قدم اول آن است که این جنگ و معادلات حاکم برآن را خوب بشناسیم. ایران جنگ سخت (دفاع مقدس) و جنگ نرم (فتنه ۸۸) را تجربه کرد اما جنس تحریم ها جنگ اقتصادی است و بر ما واجب است این جنگ نیمه سخت را بشناسیم چرا که با قدرت سخت نمی توان پاسخ یک حرکت نیمه سخت را داد.

وی همچنین ضمن اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم شناخت ابراز و سلاح ‎های در دست دشمنان، خاطر نشان کرد: باید سناریوی کلان دشمن را در نظر بگیریم چرا که صرفا تمرکز روی ابزار پاسخگو نخواهد بود. سناریوی کلان دشمن به ویژه آمریکا افزایش فشار بر هزینه های زندگی مردم است.

وی ادامه داد دشمن در چالش های بعد از انقلاب متوجه شد که اصل قضیه، مردم انقلابی ایران هستند و با حضور آنها در صحنه دشمن نمی تواند سناریوی خود را پیش ببرد.

با این تجربه دشمن فهمیده است بر جدایی مردم از نظام تمرکز کند و به دلیل ضعف های اقتصادی داخل کشور بحث تحریم ها مساله جدی برای به هدف رسیدن دشمن به شمار می رود.

* اتاق فرماندهی تحریم ها در آمریکا کجاست؟

مدیرگروه دیپلماسی شبکه کانون های تفکر ایران با بیان اینکه واقعا فضا فضای جنگ است و اتاق های فرماندهی با برنامه ریزی اهداف خود را پیش می برند، تصریح کرد: در آمریکا ۳ سازمان اصلی سازمان سیا، وزارت امور خارجه که تقریبا جمع کننده اطلاعات هستند و وزرات خزانه داری اعمال تحریم ها و حفظ  آنها را به عهده دارد و ذیل این اداره کنترل دارایی های خارجی است و اصلی ترین فرد که تحریم ها را دنبال می کند “دیوید کوهِن” مسئول این اداره است.

در این سیستم شبکه اجرایی و دارایی مالی وجود دارد که ماموریت آن شناخت جرائم مالی در سطح جهان است و گروه ویژه اقدامات مالی که کار ویژه آن اعمال تنبیهات است.

براتی با اشاره به ساختمان تحریم ها عنوان کرد: این ساختمان ۲ ستون اصلی دارد اول تحریم های بانکی و دوم تحریم های نفتی.

ساختمان تحریم ها

ساختمان تحریم ها

این پایه ها بر شالوده ای بنا شدند که مربوط به ضعف ها و وابستگی درون کشور ماست و در جنگ اقتصادی دشمن به دنبال فایده بیشتر از مواردی است که هزینه کمتری را در بر دارد و هر جا بتوانیم این معادله را به هم بزنیم دشمن از آن حوزه خارج خواهد شد مثل تحریم بنزین.

* تحریم های بانکی علیه کشورمان با تحریم بانک سپه آغاز شد

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان این مطلب که تحریم های بانکی از سال ۱۳۸۵ آغاز شدند اظهار کرد: آمریکا در اینجا یک تغییر تاکتیک نسبت به تحریم های گذشته خود نشان داد و به سمت تحریم های بانکی رفت و ما این تغییر تاکتیک را درک نکردیم و سعی کردیم با دور زدن تحریم ها مقابله کنیم که آن چنان که باید جواب نداد.

وی با اشاره به این مطلب که شروع تحریم های بانکی با تحریم بانک سپه توسط وزارت خزانه داری آمریکا طبق قانون وطن پرستی این کشور بود، یادآور شد: وزارت خزانه داری آمریکا برای بانک هایی که در اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی هستند محدودیت ایجاد می کند از جمله این تحریم ها تحریم بانک سپه در بهمن ۸۵ توسط آمریکا در شورای امینت بود که با صدور قطعنامه ۱۷۴۷ و چند ماه بعد توسط اتحادیه اروپا صورت گرفت.

براتی تصریح کرد: وقتی یک بانک تحریم می شود نمی تواند طرف حساب تعاملات دلاری و یورویی متناسب با تحریم قرار بگیرد و دارایی هایش در کشور هایی که عامل تحریم بودند بلوکه شده و تعامل با آن بانک به جرم تبدیل می شود بعد از بانک سپه بانک ملی و بانک صادرات در لیست تحریم ها قرار گرفتند.

* به خاطر استفاده از دلار تحت فشار قرار گرفتیم

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه دشمن از نقطه ای به دنبال شروع تحریم بانکی علیه ایران بود خاطر نشان کرد: مهم ترین بخشِ تحریمِ بانکی تحریم بانک مرکزی است که جایگاه ویژه ای در مدیریت اقتصاد کشور دارد در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۱ اوباما این تحریم علیه ایران را امضا کرد بانک مرکزی ما به دلیل اینکه برخی از کارهای بانک های تحریم شده را انجام می داد به یک نهاد پول شو متهم می شود و ذیل تحریم ها از جمله توسط اتحادیه اروپا قرار می گیرد.

نتیجه این تحریم ها این بود که دسترسی ما به منابع ارزی و یورویی در خارج از کشور محدود می شود و از آنجایی که اقتصاد ما وابسته به فروش نفت است پول نفت به حساب بانک مرکزی واریز شده و از آنجا به حساب های داخل ایران واریز می شود.

مدیرگروه دیپلماسی شبکه کانون های تفکر ایران با بیان اینکه سوئیس بستر تبادل اطلاعات بین بانکی است عنوان کرد: با اینکه این نهاد غیر دولتی ذیل قوانین بلژیک تاسیس شده است اما با توجه به فشارهای زیاد آمریکا و اروپا به این شرکت، این شرکت خدمات به بانک‌های ایران را قطع کرد.

براتی ضمن عنوان این مطلب که در یک سال اخیر با قوانین جدید که آمریکا برای ایران گذاشت این اختیار را به وزارت خزانه داری خود داد که بانک های غیر آمریکایی را هم تحت فشار قرار دهد، افزود: حتی بعد از توافقات اخیر، بانک های خارجی به شدت تحت فشار آمریکا قرار می گیرند و مهم ترین آن بانک پاریباس فرانسه بود که تیرماه  سال جاری ۹/۸ میلیار دلار جریمه شد .

این جریمه ها برای این بانک ها انقدر مهم بوده که بلا استثنا همه جریمه های خود را پرداخت می کنند و بعضی ها حاضر بودند به جای اینکه علیه شان حکم صادر شود مصالحه کنند و آنچه که این بانک ها را به هم وصل می کند استفاده از دلار است چرا که دلار ارز اصلی کشور آمریکاست و قوانین سختگیرانه ای را بر کسانی که می خواهند از آن استفاده کند اعمال می کند.

براتی با اشاره به اینکه عمده فروش نفت ایران در گذشته به دلار صورت میگرفته است، اذعان داشت: در آن دوران تمام تعاملات ما با دلار بود و منابع ارزی خود را بیرون از کشور نگهداری می کردیم.

* اگر از قبل اقدام پدافندی داشتیم آمریکا ناکام می ماند

وی همچنین با بیان اینکه اگر قبل از این ها اقدام پدافندی انجام می دادیم و از طریق منابع ارزشمند این پول ها را به داخل منتقل می کردیم شناسایی کمتر اتفاق می افتاد و ایجاد هزینه برای آمریکا بیشتر می شد، خاطرنشان کرد: درحال حاضر اگر بانکی منافعی در آمریکا نداشته باشد می تواند با ایران کار کند.

وی در خصوص ماهیت ساختاری تحریم‎های اعمال شده به جمهوری اسلامی ایران نیز، یادآورشد: شالوده این تحریم ها بر پایه ضعف های اقتصادی و زیر ساخت های حقوقی بنا شده است چرا که آمریکا از سال ۱۹۹۶ یک تجربه تحریم داشت که در عمل موفق نبود و تلاش کرد زیرساخت های حقوقی خود را گسترش دهد و پشتوانه حقوقی خود را تامین کند که باید گفت در تحریم های جدید موفق به این انجام این هدفش شده است.

جو رسانه ای آمریکا بسیار فعال است و در کنارآن گروه هایی مثل اتحاد علیه ایران هسته ای فعالیت می کنند و قطع شدن خدمات سوئیس به واسطه شروع فعالیت این گروه و ایجاد جو رسانه ای بود.

* آیا قوه مجریه آمریکا قادر است تحریم های کنگره را تعلیق کند؟

در بخش دیگر برنامه ثریا فواد ایزدی عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت آینده تحریم ها و اینکه احتمال توافق در مذاکرات اظهار کرد: اگر به توافق برسیم به دغدغه های طرف مقابل توجه شده است و این زمانی برای ما معنا پیدا می کند که طرف مقابل هم به دغدغه های ما توجه کند و برد ما در نهایت برداشته شدن همین تحریم هاست.

این عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با بیان اینکه طرف مذاکرات ما قوه مجریه آمریکا و “جان کری” است عنوان کرد: سوال این است که اگر در این مذاکرات به توافق برسیم در نهایت قوه مجریه آمریکا قادر به لغو این تحریم های بانکی است یا خیر؟ پاسخ این است که تحریم های اخیر، تحریم های بانکی نفتی هستند تحریم نفتی یعنی فروش نفت کشور نصف شده و تحریم بانکی هم به این معنی است که نفتی که به فروش می رسد پولش به داخل کشور نمی آید .

فواد ایزدی با اشاره به تصویب تحریم ها در کنگره آمریکا تصریح کرد: تحریم های رئیس جمهور آمریکا تحریم های اصلی نیست بلکه تحریم های اصلی آنهایی است که در کنگره به تصویب رسیده است و اصلا رئیس جمهور و نمایندگانش که ما با آنها مذاکره می کنیم توانایی لغو تحریم های اصلی را ندارند.

رفع تحریم ها واقعیت یا توهم / نقد توافقنامه ژنو و بررسی ابعاد و ساختمان تحریمها / دکتر فواد ایزدی / برنامه ثریا

رفع تحریم ها واقعیت یا توهم / نقد توافقنامه ژنو و بررسی ابعاد و ساختمان تحریمها / دکتر فواد ایزدی / برنامه ثریا

* اگر به توافق کامل هم برسیم فقط چند درصد کوچک از کم اثر ترین تحریم ها لغو خواهد شد

باز سوال مطرح شده این است که بر اساس ساختار سیاسی آمریکا و روابط بین کنگره و قوه مجریه آیا دولت می تواند به یک توافق با ایران برسد و تحریم هایی که توسط کنگره به تصویب رسیده است لغو شود؟

وی با اشاره صفحه ۴ توافق ژنو خاطر نشان کرد : در این توافق آمده است که در نهایت تحریم های هسته ای لغو شود سوال دیگری که مطرح می شود این است که تحریم های اصلی نفتی و بانکی فقط به خاطر مسائل هسته ای ایران ایجاد شده است یا دلایل دیگری هم وجود دارد؟ اگر به خاطر بحث هسته ای باشد که با بسته شدن پرونده هسته ای قاعدتا تحریم ها هم باید لغو شوند.

صفحه 4 توافق ژنو

صفحه ۴ توافق ژنو

گروه بحران های بین الملل جدولی را تولید کرده و ۲ لیست ارائه داده است لیست اول دستورهای اجرایی رئیس جمهور و لیست دوم تحریم های کنگره است ستون اول این لیست در ارتباط با مباحث اشاعه سلاح های کشتار جمعی بوده که یکی از آنها بحث هسته ای و بحث شیمیایی است و ستون دوم مربوط  به بحث تروریسم و ستون سوم مربوط به حقوق بشر و ستون چهارم مربوط به بقیه موارد است.
وی دراین باره اذعان داشت: از میان این تحریم ها تنها  ۲ مورد مربوط به هسته ای است و از لیست تحریم های تصویب شده توسط کنگره تنها ۳ مورد مربوط به عدم اشاعه سلاح های کشتار جمعی است که هر ۳ مورد را جزء تحریم های کم تاثیر قرار داده اند.

جدول دسته بندی نوع و ماهیت تحریم ها

جدول دسته بندی نوع و ماهیت تحریم ها

وی نتیجه گیری کرد با این حساب حتی در صورت اینکه ما به توافق کامل هم برسیم فقط چند درصد کوچک از کم اثرترین تحریم ها لغو خواهد شد.

* بعد از سال ۸۸ تحریم ها رنگ و بوی دیگری گرفت

مسعود براتی نیز در ادامه به مساله تحریم های حقوق بشری اشاره کرد و گفت: در ابتدا آمریکا به این موضوع توجه چندانی نداشت و فقط توجهات از جانب اتحادیه اروپا صورت گرفته بود  و در سال ۸۸ توجه آمریکا به این موضوع جلب شد و کارشناسان معتقدند فتنه موجب شد تا تحریم های جدی تر پیگیری شوند.

فواد ایزدی در ادامه با اشاره به جریان فتنه اظهار کرد: در آن سال طرف آمریکایی به این موضوع پی برد که ایران در حال قدرتمند شدن است و قرار نیست برنامه هسته ای خود را متوقف کند و داشت به سوی تعامل با ایران گام برمی داشت و به این نتیجه رسیده بود که تحریم ها تاثیر نداشته است.

وی ادامه داد قبل از انتخابات ۸۸ آمریکا در مورد ایران به نتیجه ای مشابه با کشور کوبا رسیده بود که اوباما رسما در مورد کوبا اعلام کرد رفتار ۵۰ ساله مان نتیجه نداده است ولی در نهایت مدیریت تظاهرات خیابانی توسط فرد بازنده در انتخابات نظر طرف مقابل را عوض کرد.

لشگرکشی خیابانی عامل تشدید تحریم ها

لشگرکشی خیابانی عامل تشدید تحریم ها

وی با اسم بردن از چند کارشناس برجسته امریکایی تصریح کرد: همگی اینان بعد از انتخابات رسما مقاله نوشتند و گفتند ما از نظرات گذشته مان در مورد نتیجه ندادن رفتارهای مان در ایران برگشته ایم و باید به رفتارمان ادامه دهیم.

* شرمن رسما اعلام کرد به تیم مذاکره کننده ایران گفته هیچ تحریم بانکی و نفتی لغو نخواهد شد

عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران به متن پاورپوینت که مربوط به ۳ اکتبر ۲۰۱۳ بود اشاره کرد و گفت: حدود یک ماه و نیم قبل از توافق ژنو این سوال از خانم شرمن پرسیده می شود که با توجه به تحریم هایی که نوشته شده است نه تنها ایران باید فعالیت های هسته ای خود را متوقف کند بلکه باید به مسائل حقوق بشر توجه کند و شما نمی توانید تحریم را متوقف یا لغو کنید مگر اینکه به هر ۳ مورد توجه شود پاسخ خانم شرمن به این امر این بود که ما با ایرانیان شفاف بودیم و درباره برنامه هسته ای آنها و تحریم های مربوط به آن صحبت می کنیم و تحریم های بانکی و نفتی حال حاضر مربوط به بحث حقوق بشر و مباحث تروریستی آنهاست که هنوز روی میز است.

این فعال سیاسی در ادامه، گفت: خانم شرمن در ادامه این مطلب گفتند که ایران نباید مرزهای خود را به هم بریزد یعنی در امور کشورهای همسایه مثل سوریه دخالت داشته باشد.

وی با اشاره به بحث مطرح شده توسط “کورکر” که مواضع خصمانه ای نسبت به ایران در کنگره دارد و با توجه به نتایج انتخابات جدید رئیس کمیته سیاست خارجی خواهد شد در جولای ۲۰۱۴ خطاب به رئیس جمهور آمریکا خاطر نشان کرد: وی رسما به اوباما گفته است اگر توافقی با ایران داشته باشید که مورد تصویب کنگره نباشد در نهایت بودجه آن دفتر در وزارت امور خارجه متوقف خواهد شد.

ایزدی ادامه داد این تفاوت سیستم سیاسی آمریکا با کل کشورهای دیگر است.

* ۸۳ سناتور از ۱۰۰ سناتور نامه نوشته اند که پذیرفتن غنی سازی در ایران هم در توافق نباید باشد

ایزدی تصریح کرد: در کنگره ۸۳ سناتور از ۱۰۰ سناتور نامه به اوباما را امضا کردند و در این متن آمده است که “ایران نباید حق غنی سازی داشته باشد”.

وی ادامه داد در واقع یک بحث ساخت سلاح هسته ای مطرح است و یک بحث توانمندی ساخت سلاح هسته ای مطرح است. برخی معتقدند که اگر ایران به سمت ساخت بمب هسته ای رفت باید متوقف شود و آنهایی که توانمندی ساخت سلاح را مطرح می کنند معتقدند که ایران هیچ راهی برای ساخت این سلاح نباید داشته باشد و غنی سازی هم برای آنها ایجاد مشکل می کند.

در ادامه برنامه ثریا مسعود براتی مدیرگروه دیپلماسی شبکه کانون های تفکر ایران با بیان این مطلب که ساختمان این تحریم ها چگونه ویران می شود اظهار کرد: همچنان ۲ ستون تحریم های بانکی و نفتی به قوت خود پابرجا هستند و تحریم هایی مثل تحریم های هواپیمایی مربوط به گذشته است.

* در صورت توافق هم ساختمان تحریم کماکان پابرجا خواهد ماند

مدیرگروه دیپلماسی شبکه کانون های تفکر ایران با اشاره به تسخیر لانه جاسوسی بعد از انقلاب عنوان کرد: یکی از تحریم های اعمال شده از همان زمان قطع ارتباط شرکت های آمریکایی با ایران برای تعاملات اقتصادی بود.

وی ادامه داد با توجه به مشکلات در صنعت هواپیمایی بوئینگ و ایرباس از هواپیماهای مهم هستند و با سختی این نیازها را برطرف می کردیم.

وی با بیان اینکه تاکتیک تحریم گذشته تحریم تجاری بود تصریح کرد: این تحریم قابل دور زدن و ردیابی آن سخت بود اما تحریم های جدی همین تحریم های بانکی و بعد نفتی بودند که امکان دور زدن در آن ها وجود ندارد بنابراین اگر مذاکرات به نتیجه برسد، ستون تحریم ها سست خواهد شد و اگر تحریم های نفتی و بانکی بماند ساختمان تحریم ها به قوت خود پابرجا خواهد ماند.

اگر بتوانیم نیاز به واردات خود را کم کنیم و نقاط ضعف خود را پوشش دهیم، این تحریم ها کم اثرتر خواهند شد نمونه بارز آن تحریم بنزین است.

سرانجام تعهدات ۵+۱ در «برنامه اقدام مشترک»

سرانجام تعهدات ۵+۱ در «برنامه اقدام مشترک»

* با وابستگی مجدد در بنزین برای آمریکایی ها دندان طمع ایجاد کرده ایم

وی با اشاره به ستون تحریم های نفتی عنوان کرد: ۳ گام در تحریم های نفتی وجود دارد:

  1. تمرکز بر تولید نفت ایران و کاهش تولید
  2. تمرکز بر کاهش فروش و کانالیزه کردن فروش نفت
  3. عدم دسترسی به منابع حاصله

درگام اول که کاهش تولید نفت است ۲ موضوع جدی مطرح است (این قانون به سال ۱۹۹۶ برمی گردد) با این قانون می خواهند که ما در حوزه تولید نفت پیشرفت نداشته باشیم و آمریکا برای اولین بار قانون گذاری کرد که نه شرکت های آمریکایی و نه هیچ کشور دیگری نمی تواند بیشتر ۲۰ میلیون دلار نفت در ایران سرمایه گذاری کند.

این عدد در صنعت نفت عدد بزرگی نیست ولی کشورهای اروپایی از این قانون متضرر می شدند لذا چالش حقوقی بین آمریکا و اروپا ایجاد شد و در نتیجه آمریکا از اعمال قانون صرف نظر کرد. وی در ادامه گفت نکته جالب این است که آمریکا این قانون را در فضای حقوقی حفظ کرد یعنی این قانون با اینکه اجرا نشد اما در دو دوره ۵ ساله تمدید شد و در سال ۲۰۱۰ با قانون جامعه تحریم ایران ادغام شد دلیل وضع این قانون هم حمایت از گروه های جهادی یا به اصطلاح آنها حمایت از تروریسم بود.

مدیرگروه دیپلماسی شبکه کانون های تفکر ایران به قانون جامع تحریم ها علیه ایران اشاره کرد و گفت: در این قانون بر اساس استراتژی آمریکا در توسعه تحریم ها هم جلو می آید و هم عمق آنها را بیشتر می کند و این ادعای آمریکا جالب است که ادعا می کند تحریم های هوشمندانه اعمال می کند و اگر تدابیر داخلی در زمینه بنزین نبود الان پاشنه آشیلی برای کشور محسوب می شد و در شرایط کنونی اگر وابستگی ما به واردات بنزین بیشتر شود می تواند به دندان طمعی برای دشمنان تبدیل شود.

* برای خارج کردن کامل ایران از بازار نفت برنامه ریزی کرده اند

قانون بعدی دستور اجرایی ۱۳۵۹۰ بود که بعد در قانون کاهش تهدید ایران ادغام شد خرید نفت ایران از ۲۰ میلیون دلار به ۵ میلیون دلار رسید.

براتی با اشاره به موضوع کاهش فروش نفت خاطر نشان کرد: در بخش فروش از ۴/۲ میلیون بشکه به حدود ۱ میلیون بشکه رسیده ایم و علاوه بر کاهش مشتری نفت ما از ۱۸ کشور به ۶ کشور رسید و این یک امکان خوب برای نظارت آمریکا در دیگر کشورها ایجاد می کند.

این فعال سیاسی در ادامه تصریح کرد: در بخشی دیگر از قانون تحریم بانک مرکزی کاهش صادرات نفت ایران مطرح شد. وی در توضیح این قانون گفت طبق این قانون کشورهایی که می توانند به طور کامل ارتباط خود را قطع می کنند و کشورهایی که نمی توانند هر ۶ ماه یکبار ۲۰ درصد از وارادت نفت ایران به کشور خود را کم می کنند و آمریکا کشورهایی را که بخواهند خارج از این قانون عمل کنند را به تحریم بانک مرکزی آنها تهدید کرده است و قبل از توافق ژنو وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که ایران تا سال ۲۰۱۵ می تواند در بازار نفت نباشد.

وی در ادامه به تحریم نفت توسط اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت: بر اساس این قانون اتحادیه اروپا اعلام کرد تا تابستان ۹۱ خریدی از ایران انجام نخواهیم داد.

مدیرگروه دیپلماسی شبکه کانون های تفکر ایران تصریح کرد: موضوع بعدی در تحریم ها عدم دسترسی ایران به پول فروش نفت است که بخشی از آن با تحریم بانک مرکزی اتفاق افتاد چون قبلا با دلار نفت را می فروختیم ولی بعد کمی به سمت یورو حرکت کردیم و درمقطعی از تبدیل پول نفت به طلا استفاده کردیم و واردات طلا به کشور افزایش یافت اما بعد آمریکا طلا و تمام فلزات گرانبها را تحریم کرد و نتوانستیم از پول فروش نفت به راحتی استفاده کنیم.

»» بخش تصویری
.::. دانلود با کیفیت بالا .::.
(فرمت: MP4 – ابعاد تصویر: ۴۵۰*۷۲۰)
تاریخ ماندگاری لینک اصلی: نامحدود
منبع: MobinMedia.ir
2094 بازدید نظر: »

ارسال نظر

https://www.zahra-media.ir/eita.png

دسته بندی

اسکرول بار

تصویر ثابت