دکتر عباسی
استاد رائفی پور
خیریه احسان مهدوی

جستجو




در اين سایت
در كل اينترنت

آمار

هم‌سنگران

>

آخرین نظرات

ایشان در جلسه سخنرانی که در برنامه یادمان علامه جعفری (ره) گنجانده شده است پس از باز کردن گوشه ای از شخصیت علامه جعفری (ره) به بیان مسئله آزادی می پردازند. ایشان ابتدا دلایل طرح این بحث را بیان می کنند :

۱ – به دلیل آنکه مسئله آزادی یک مسئله مادر نظری در اکثر حوزه های معرفت، اخلاق، حقوق، اقتصاد و … است.

۲ – به جهت نظریه پردازی علامه جعفری (ره) و دیگر بزرگان در حوزه آزادی

برداشتی انسانی از آزادی / استاد حسن رحیم پور ازغدی

برداشتی انسانی از آزادی / استاد حسن رحیم پور ازغدی

 

 

 

 

همایش : یادمان علامه جعفری (ره)

کاری از : مؤسسه طرحی برای فردا

در باب آزادی ذکر چند نکته کوتاه ضروری است:

  • آزادی یک مقوله قابل مناقشه نیست. بدون آزادی حریت، مسئولیت پذیری، خلاقیت و… معنا ندارد و آزادی با حوزه های وسیع حکمت عملی و نظری در ازتباط است و اینکه آزادی بایستی در متن دین معنا پیدا کند.
  • آزادی یک کشف جدید یکی دو قرن اخیر نیست؛ فاعل آزاد می تواند مسئول فعل خود باشد.
  • بدون آزادی، ریا و فریب کم هزینه تر صورت می گیرد.
  • افراط در آزادی، عین خود استبداد است؛ چه استبداد فردی و چه استبداد جمعی. با وجود آزادی دولتمردان از عیوب سیستمی و بازخورد های جامعه زودتر باخبر می شوند.
  • فقط افراد ضعیف و مستبد از آزادی می ترسد و مسئله آزادی در متن اسلام تعریف می شود و در این مقوله آزادی مطلق معنا ندارد.
  • آزادی اسلامی با عدالت معنا می پذیرد و در سایه حقیقت در حوزه معرفت، فضیلت در حوزه اخلاق، عدالت در حوزه رفتار اجتماعی تعریف می شود؛ چون اگر آزادی از مدار خود خارج شود، فواید ذکر شده آزادی به نقیض خود تبدیل می شوند.

با تفاسیر فوق آزادی در سایه اسلام تعریف می شود و یک حق مسلم دینی است و آزادی در یک جامعه یک وسیله رسیدن به هدف غیر قابل اجتناب هست. ایشان در ادامه سخنرانی محورهای صحبت خود را حول چند نکته اساسی پیرامون موضوع آزادی قرار دادند که در زیر خلاصه ای از هر محور نوشته شده است :

نکته اول : وسیله بودن آزادی منافاتی با حق بودن آن ندارد و آزادی یک حق دینی است اگر مقدمه تعریف دینی آن را بپذیریم.

نکته دوم : مسئله آزادی و حقوق بشر مشمول مرور زمان نمی شود. به تعریف حضرت علی (علیه السلام) که می فرمایند حق قدیم را هیچ چیز ابطال نمی کند. در تعریف غیر دینی حق و حقوق بشر، حق قرار دادی است و مشمول مرور زمان می شود.

اگر دیدگاه های مختلف نسبت به آزادی پیدا و مشخص شوند و از میان روند، اختلافات نظری از میان می رود.

نکته سوم : در تعبیر اسلامی آزادی سر جمع تمام حقوق فردی و اجتماعی انسان و عدالت به معنای احقاق حقوق است. عدالت و آزادی در معارض یکدیگر نیستند. اما اختلاف اسلام و غرب در مبنای آزادی و اهداف آزادی است نه در خود آزادی. بدین مفهوم که آزادی مقدم بر عدالت و در عرض عدالت تعریف می شود.

نکته چهارم : مغالطه در مفهوم آزادی؛ انسان خود هدف است پس آزادی هدف غایی است. این سؤال پیش می آید که چه چیز انسان هدف است؟ در این تعبیر نادرست؛ آزادی هدف انسان است نه انسان هدف آزادی و آزادی وسیله ای برای رسیدن به انسان است.

آزادی انسان در سایه انسانیت انسان بایستی صورت گیرد و این تنها برداشت انسانی از آزادی است. و آزادی بی قید و شرط معنا و مفهومی ندارد و به تعبیری آزادی هر انسان محدود به آزادی های دیگران و به تکالیف خود شخص با قطع نظر از دیگران، می شود.

نکته پنجم : ( در باب آزادی اندیشه و آزادی بیان از علامه جعفری ) تفکر در هر چیزی که قابل تفکر است و فایده عقلایی برای فرد یا جامعه دارد؛ اندیشه را نمی توان تحمیل کرد بلکه اندیشیدن با طی طریقت آن بایستی آموخت. اگر آزادی بیان نباشد؛ حرفهای نا حق و باطل گفته نخواهد شد و در سایه آن هم حرفهای حق هم گفته نخواهد شد و در کل به ضرر ایده ها و تفکرات به حق تمام می شود، چرا که باطل به هر نحو چون علف هرز رشد خواهد کرد.

از علامه جعفری نقل است که می فرمایند: آزادی در گفتن بدون دقت در چه گفتن آزادی بیان نیست و قابل ارزش گذاری نیست. حرف زدن به خودی خود ارزشمند نیست؛ عده ای از طریق حرف زدن سعی در تخلیه روحی خود دارند و عده ای دیگر به خیال خود حرفهای مهمی در ذهن دارند و بیان آنها باعث تغییر جریان فکری بشر می شود و عده ای هم از طریق حرف زدن و سخنرانی به امرار معاش می پردازند و این چنین عده از افراد که در گفتمان خود نه سعی در جهت روشن کردن حقیقت و نه سعی در جهت سرکوب باطل دارند، تنها سعی در جلب رضایت عموم افراد به خود هستند و می توان گفت این نتیجه آزادی مطلق در بیان است که قربانی اصلی آن هم جامعه است.

در کل می توان گفت که یک حدودی برای تنظیم جامعه بایستی قرار داد و در آن حدود بایستی آزادی بیان، اندیشه و آزادی سیاسی رعایت شود. و در نفی آزادی مطلق بیان می توان گفت که هر کس هر چیزی را نمی تواند بیان کند.

دانلود فایل (های) این نوشته :

»» بخش تصویری

.::. دانلود با کیفیت بالا .::.
(فرمت: MP4 – ابعاد تصویر: ۲۶۴*۳۵۲)

 

 

 

.::. دانلود نسخه مخصوص موبایل – ۳gp .::.

 

 

 

(حجم کل:۶۱ MB )
لینک اصلی | لینک کمکی
 
»» بخش صوتی

.::. دانلود با کیفیت بالا .::.

 

 

 

(حجم کل:۳۶ MB )
لینک اصلی | لینک کمکی

.::. دانلود با کیفیت متوسط .::.

 

 

 

(حجم کل:۱۳ MB )
لینک اصلی | لینک کمکی

.::. دانلود با کیفیت پایین .::.

 

 

 

(حجم کل:۴ MB )
لینک اصلی | لینک کمکی
تاریخ ماندگاری لینک اصلی: نا محدود
منبع: MobinMedia.ir

 

4722 بازدید نظر: »

ارسال نظر

https://www.zahra-media.ir/eita.png

دسته بندی

اسکرول بار

تصویر ثابت