دکتر عباسی
استاد رائفی پور
خیریه احسان مهدوی

جستجو




در اين سایت
در كل اينترنت

آمار

هم‌سنگران

>

بیانات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در دیدار اعضای بسیج دانشجویی

در این دیدار که با هدف تجدید پیمان دانشجویان بسیجی دانشگاههای سراسر کشور با رهبری برگزار گردید، در ابتدا چند تن از دانشجویان بسیجی  به نمایندگی از تمام حضار به بیان سؤالات، ابهامات و دغدغه های بسیج دانشجویی پرداخته و پس از آن مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)به صورت کوتاه به مسائلی که از سوی چند دانشجوی بسیجی ایراد گردید؛ اشاره کرده و به در حین سخنرانی به آنها پاسخ داده و سخنان خود را در سه محور تعریف بسیج و بسیجی، تفاوت بسیج دانشجویی با سایر تشکل های دانشجویی،  نیاز های بسیج دانشجویی بیان فرمودند که خلاصه ای از هر محور در زیر آمده است :

حول محور تعریف بسیج و بسیجی :

کار علمی در میان بسیج، این همان توقعی است که ایشان به صورت اخص از بسیج دارند. بسیج یعنی آن عنصر دلسوزی که کشور را متعلق به خود و آینده را وابسته‏ی به تلاش خود می‏داند؛ نگران است،چون به مانند صاحبخانه است.

 

تعریف و جایگاه بسیج از نگاه رهبری / مقام معظم رهبری

ایشان راجع به ورود بسیج به عرصه سیاست  می فرمایند :

مگر مجموعه‏ی بسیجی – آن هم بسیجی انقلاب و دانشجوی انقلاب – می‏تواند نسبت به مسائل سیاسی کشور بی‏تفاوت یا بدون موضع و بدون نظر باشد؟! مگر چنین چیزی ممکن است؟! من، شما دانشجوهای بسیجی را توصیه می‏کنم به این که محافظه‏کار نشوید و همواره دانشجو و بسیجی – به همان معنای مثبت و پُرخون و پُرتپش – باقی بمانید. البته دنباله‏ ی این که می‏گوئیم ” محافظه‏کار نشوید ” این است که ” ولی هوشیار هم باشید “. کاملاً هوشیار باشید. شعار می‏دهید: دانشجو بیدار است! بله، همین توقع هست؛ من می‏خواهم به شما عرض بکنم :  بیدار باشید.

بیداری دانشجو هم فقط بیزاری از امریکا نیست. امریکا چیست؟ امریکا به معنای یک منطقه‏ی جغرافیایی یا یک ملت مطرح است؟ یا نه، به عنوان یک حجم و هویت سیاسی، امنیتی، تشکیلاتی، فرهنگی که به چشم دیده نمی‏شود؟ آن هم تشکیلاتی با پشتوانه‏ی عظیم مالی و تجربه‏ی فراوان در کار تبلیغات و جنگ روانی. بیزاری از این، بیداری مضاعف لازم دارد. مثل بیداری در میدان جنگ نظامی نیست که شما اگر در سنگر بیدار باشید، به مجردی که دشمن کوچکترین تحرکی نشان داد، او را هدف قرار بدهید. در جنگ فرهنگی، در جنگ سیاسی، در جنگ امنیتی، تحرک دشمن را درست نمی‏توان دید. گاهی اوقات، دشمن کار را به گونه‏ای ترتیب می‏دهد که حرف حقی، از زبان یک نفر صادر بشود! دشمن ناحق و باطل است، پس چرا می‏خواهد این حرف حق از زبان آن شخص صادر بشود؟ چون می‏خواهد پازل خودش را کامل کند. این پازل از صد یا دویست قطعه تشکیل شده؛ یک قطعه‏اش هم همین حرف حقی است که آن شخص باید بزند تا این پازل را کامل کند! اینجا این حرف حق را نباید زد. پازل دشمن را نباید کامل کرد.

در این حد هوشیاری لازم است! بله، وارد سیاست بشوید و فکرِ سیاسی کنید؛ اما بسیار هوشیار. دشمن نباید بتواند از هیچ حرکت و اظهار و موضعگیری شما استفاده کند. این، اصل اول و یک خط قرمز است.

اما اینکه دشمن و این خط قرمز ها را چگونه بشناسیم باید به این نکته توجه داشت که اگر هم در جایی برای انسان مطلب روشن نیست، آن جا نباید حرکت کند. اگر دیدید زیر پا محکم است، پا بگذارید؛ اگر دیدید مشکوک است، پا نگذارید. بنابراین محافظه‏کار نباشید، اما هوشیار باشید؛ این، آن خط سیاسی است.

انتظار ایشان از دانشجوی بسیجی در یک جمله این است که : “جمع بندی کردن و مطالب را از بالاسر خطوط سیاسی و جناح بازیها دیدن

ایشان راجع به ورود بسیج به عرصه علم نیز می فرمایند :

این از همان سؤالهایی است که تعجب من را بر می‏انگیزد! چرا نشود؟! بسیج باید جلوتر از همه وارد عرصه‏ی علم بشود. شما باید بروید و عرصه‏های علمی را، عرصه‏های فناوری را، نوآوری‏های علمی و آفاق شناخته‏ نشده‏ی علم را تصرف کنید. البته درس‏نخوانده و کارنکرده نمی‏شود؛ این هم راه دارد.

 

زمان : ۳۱ اردیبهشت ماه۱۳۸۶

مکان : حسینیه امام خمینی (ره)

 

حول محور تفاوت بسیج دانشجویی با سایر تشکل های دانشجویی :

بسیج یک تشکل دو بعدی است : یک اتصال به محیط دانشجویی و دانشگاه و یک اتصال به سپاه دارد. اما در تعریف سپاه نیر باید گفت که، سپاه نماد مقاومت انقلابی و شجاعانه است؛ این هرگز نباید فراموش شود. این تصور نبایستی شود که سپاه صرفاً یک سازمان نظامی است؛ بلکه، سپاه فراتر از یک سازمان نظامی است.

سپاه مجموعه‏ای است که برای مقاومت، برای مجاهدت، برای همان هدفهایی که امروز جوانان در دانشگاه برای آنها درس می‏خوانند، از زمین حاصلخیز انقلاب اسلامی، در میدان مجاهدت روئیدند. البته معلوم است که «حکم مستوری مستی همه بر عاقبت است»؛ نباید این برداشت شود که هرکس به جبهه رفت و لباس سپاهی پوشید، فرشته است؛ خیر، بعضی از همین فرشته‏ها؛ به شیطان تبدیل شدند؛ لیکن آنها تشکیل دهنده‏ی هویت سپاه نیستند؛ هویت سپاه همان مطلبی است که ذکر شد – البته در داخل این هویت – آدم ها در سطوح مختلفی قرار دارند.

پس بسیج دانشجویی از یک بُعد به دانشگاه و محیط دانشجوئی و درس و علم و بحث و تحقیق، و از یک بُعد به مجموعه‏ی سپاه وصل هستید؛ این یک خصوصیت ویژه است. حالا با این دو بُعد و این تفاسیر، بسیجیان سپاهی هستند یا دانشجو و تشکل دانشجویی؟! این سؤال مهمی است. پاسخ این است که نه، بسیجیان نظامی نیستید؛ بلکه دانشجو و یک تشکل دانشجویی هستند؛ منتها یک تشکل دانشجویی که به نقطه‏ی مطمئنی – که عبارت است از همان نماد مقاومت – تکیه دارد.

اما فرق این تشکل با تشکلهای دیگر چیست؟ چون در بین تشکل های دیگر هم تشکلهای مؤمن، انقلابی و علاقه‏مند هستند. فرق این تشکل با تشکلهای دیگر این است: بسیج به معنای فرد یا مجموعه‏ی آماده‏ی برآوردنِ نیازهای انقلاب است، در هر زمان و از هر نوع؛ این معنای بسیج است. اگر دیگری در یک سازمان دیگر است و همین احساسات شما را دارد، او هم بسیجی است و فقط رسماً جزو سازمان بسیج نیست. کما این که در محیط کارگاه، هر کس این احساس را دارد بسیجی است. در محیط روحانیت و حوزه‏ی علمیه و غیره، هر کس این احساس را دارد بسیجی است.

ایشان بسیج را در یک جمله این گونه بیان کردند که : “هر جا و در هر زمانی به شما نیاز هست، آن‏جا حاضر باشید. این می‏شود بسیجی

ایشان در ادامه سخنان خود به مرکز فرماندهی جبهه نبرد با دشمن و جایگاه بسیج دانشجویی در آن نیز اشاره کرده و می فرمایند :

قدر شهدای جبهه‏تان را بدانید، قدر آن مقاومتهای مظلومانه را بدانید، قدر آن ایستادگی و صلابتِ از پولاد محکمترِ امام راحل را بدانید؛ اینهاست که ملت فلسطین را یک‏طور، ملت لبنان را یک‏طور، ملتهای امریکای لاتین را یک‏طور، ملت آفریقای جنوبی را یک‏طور، ملتهای خاورمیانه را یک‏طور، ملتهای بسیاری از کشورهای عرب را – که دولتهاشان وابسته‏ی به آمریکا هستند – یک‏طور، تحت تأثیر قرار داده است. مهم این است که جوان ایرانی بداند ایران در کجای این جبهه است. در دنیا یک جنگ عظیم و یک چالش بزرگ برپاست؛ جنگ توپ و تفنگ نیست، اما جنگ اراده‏ها و عزم‏ها و سیاست‏ها و تدبیرهاست. ایران در کجای این جنگ با دشمن است؟ ایران در جبهه‏ای از این جنگ در مرکز فرماندهی قرار دارد که افراد آن جبهه را ملتها تشکیل می‏دهند.

بنده زمان ریاست جمهوری به پاکستان رفتم؛ آنچنان تظاهراتی شد که با وجود این‏که قرار بود ریگان – رئیس جمهور امریکا – بعد از سفر من برود و از پاکستان بازدید کند، دیگر نرفت! دیدند آبروریزی است برای او؛ چون آن وضعی که مردم در استقبال از رئیس جمهوری اسلامی ایران بوجود آوردند، اگر او می‏رفت آن‏گونه نمی‏شد. الان رئیس جمهوری اسلامی ایران به هر کشوری از کشورهای منطقه‏ی شرقی – چه اسلامی و چه حتّی غیراسلامی – بخواهد برود، وقتی به مردم بگویند، عکس‏العمل آنها شوق‏آمیز، با اظهار علاقه و با اظهار طرفداری است؛ به هرکدام از آنها بگویند رئیس جمهور امریکا می‏خواهد بیاید، عکسش را آتش می‏زنند و پرچمش را پاره می‏کنند! این‏طوری است. امروز در دنیا، جبهه‏ی سیاسی و جنگ اراده‏ها و عزمها و تدبیرها به این شکل است؛ آرایش این جبهه این‏گونه است.

اتاق فرماندهی این طرف این جبهه، ایران است: ایران حزب‏اللّهی پُر از عزم و همت، اما با دست خالی؛ به خاطر این‏که صد سال قبل از او، سلاطین خائن پهلوی و قاجار، هرچه توانستند ضربه زدند، غارت کردند و لطمه زدند؛ حالا از صفر شروع کرده. طرف مقابل، دویست سال است که مشغول خودسازی است – چه از درون خودش، چه با آنچه که از دنیا غارت کرده – و دست او از لحاظ علمی و از لحاظ اقتصادی پُر است. دست این طرف – از لحاظ عُده‏ی ظاهری و پشتیبانیهای ظاهری؛ یعنی پول و سلاح و اینها – خالی است؛ اما در عین حال دنیا وقتی نگاه می‏کند، این دو کفه را برابر، و در یک جاهایی کفه‏ی همین نیروی حزب‏اللّهی را سنگین تر می‏بیند.

چرا سنگینتر می‏بیند؟ مگر ما چه داریم؟ همان احساس حضور! حضور! ما ملتی داریم که با انقلاب اُخت است؛ گره‏خورده است؛ جوشیده است. در بین این ملت که سطوح گوناگون و مختلفی دارند، روحیه‏ی جمع کثیری این است که هرجا و هر زمان و هرطور که لازم باشد، سینه‏شان را سپر می‏کنند و به وسط میدان می‏آیند. این نقطه‏ی قوّت ماست. این چگونه حاصل شده است؟ با موتور ایمان، با روحیه‏ی انقلاب، با انگیزه‏ی دین؛ این حقیقتی که دنیاداران او را نفهمیدند! نفهمیدند که قدرت دین چه استحکامی به یک ملت و به یک نظام می‏دهد. جمهوری اسلامی به طور طبیعی در این راه و در این کیفیت قرار داشت و قرار گرفت؛ یعنی ایمان. حالا شما – بسیج دانشجویی – در این خیمه‏ی فرماندهی در کجا قرار دارید؟ خودتان معین کنید و فکرش را بکنید.

من اول سال در مشهد گفتم؛ دشمن طبق نقشه‏های خود، سه هدف را دنبال می‏کند. اول: عقب نگه داشتن کشور از لحاظ اقتصادی؛ برای این‏که دولت را – که دولتی مکتبی و وفادار و هوادار ارزشهای اسلامی است – ناکارآمد و نالایق و بی کفایت جلوه بدهند؛ لذا وضع اقتصادی برای این منظور، طبق نقشه‏های دشمن باید عقب بماند. دوم: عقب نگه داشتن علمی؛ برای این‏که آینده‏ی کشور، جز با نردبانِ علم، ترقی و پیشرفت نخواهد کرد. ملت ایران چاره‏ای جز این ندارد که از لحاظ علمی بنیه‏اش را تقویت کند و در علم پیش برود؛ استعدادش را هم خدا داده است. سوم: بر هم زدن اتحاد و انسجامی که بین ملت ایران – یا بین ملت ایران و ملت‏های مسلمان – وجود دارد؛ که آن وقت شعار ” اتحاد ملی و انسجام اسلامی ” را مطرح کردیم.

 

 

حول محور نیاز های بسیج دانشجویی :

بسیج دانشجویی نیازهای اصلی و عنصری و اساسی دارد که ایشان اینگونه بیان فرمودند:

  • نیاز اولش به فکر و تحلیل و روشن‏بینی است. فکر، تفکر و اندیشه‏پردازی (کار تئوریک) در زمینه‏ی مسائل اسلام، در زمینه‏ی مسائل انقلاب، در زمینه‏ی مسائل بین‏المللی و در زمینه‏ی مسائل جاری؛ به طوری که دانشجوی بسیجی، در هر جمع دانشجویی، ذهن روشنتر، زبان گویاتر و ابتکار بیشتری داشته باشد. همان طوری که اشاره شد، حقایق را از ورای جناح‏بندی‏های سیاسی نگاه کند و ببیند؛ از بالا نگاه کند و جبهه را ببیند. از بالا اوضاع کشور را نگاه کند؛ آن وقت جای خودتان را درست پیدا می‏کنید که کجا باید باشید، چه کار باید بکند، به چه چیز باید حساسیت نشان بدهد، به چه چیز باید حساسیت نشان ندهد. همان طور که گفته شد گاهی یک حرف حق را نباید زد؛ چون گفتن این حرف، پازل دشمن را تکمیل می‏کند.
  • یک نیاز دیگر عبارت است از جهاد علمی. جهاد علمی برای بسیجی لازم است. باید در میدانهای علم وارد بشود؛ وزارتخانه‏ها هم باید کمک کنند؛ معاونتهای تحقیقاتی هم باید کمک کنند؛ معاونتهای اداری مالی دانشگاه‏ها و وزارتخانه‏ها هم باید کمک مالی کنند؛ خود سازمان مقاومت بسیج هم در بخشهایی باید کمک و پشتیبانی کند.
  • یکی دیگر از نیازهای عمده‏ی بسیجیان مسأله‏ی اخلاق و معنویت است. انصافاً جوانهای بسیجی ما، جوانهای خوبی هستند. اما خوبی مراتبی دارد. هیچ وقت نباید در خوب بودن و خوب شدن حد شناخت؛ مرتب در حال بالاتر رفتن باشید. بسیجی بایستی از لحاظ اخلاق خودسازی کنید. انسان با تمرین، همه‏ی کارها را، همه‏ی خلقیات و خوی‏ها را می‏تواند به خودش بدهد؛ مردم از طلبه‏ها انتظار بیشتری دارند؛ از بسیج هم انتظار بیشتری دارند. پس اخلاق و معنویت هم از نیازهای عمده‏ی بسیجیان است.
  • از جمله‏ی نیازهای دیگر بسیجیان، یک مجموعه‏ی اندیشه‏ورز است. [که بصورت گرته برداری از معادل انگلیسی آن ” اتاق فکر ” اطلاق می شود] یک مجموعه‏ی فکری باید درست شود که اینها بنشینند فکر کنند، فکرهای عالی بکنند. از افراد مطمئن، خاطرجمع و خوشفکر استفاده کنند. نشریات بسیج دانشجویی جزو پُرمایه‏ترین و غنی‏ترین نشریات باشد که هر دانشجویی یا هر استادی یا هر کسی بیرون از محیط دانشگاه آن را نگاه کرد، از آن استفاده کند؛ این جزو نیازهای بسیجیان است.
  • یکی از نیازها، گزینش افراد باصلاحیت در بخشهای مختلف این تشکیلات بزرگ است. امام (رضوان‏اللَّه‏تعالی‏علیه) همیشه به همه – از جمله به دانشجوها – توصیه می‏کردند که از نفوذی‏ها بپرهیزید؛ واقعیتش هم همین بود. آن اوایل جزو مجموعه‏های ماهر در نفوذ، اعضای حزب توده بودند که با چاپلوسی و ظاهرفریبی و ریاکاری، خودشان را جا می‏زدند. بعد البته یک عده‏ی دیگر هم از آنها یاد گرفتند و وارد تشکیلاتهای گوناگون و بخشهای مختلف نظام شدند و کار را به جایی رساندند که حاکمیت دوگانه را هم ادعا کردند [حاکمیت دوگانه، انشقاق در رأس؛ موضوعی که در حدود چهار سال قبل از سال ۸۶ بدان پرداخته شد]. اتحاد ملی، خوب، اتحاد ملی برای دانشجویان بسیجی لازم و ضروری است.
  • و یک توصیه هم که واقعاً به آن احتیاج است این است که بسیجیان مراقب باشند تحرک خود را از دست ندهند و از تنبلی بپرهیزند؛ تن‏آسایی نکردن، چیز مهمی است.

در آخر هم ایشان می فرمایند :

به نظر من بسیج دانشجویی با این توصیه‏هایی که عرض کردیم، با آن نکات و روشن‏بینی‏هایی که در خود شماها هست – که من نمونه‏اش را امروز از شما شنیدم – ان‏شاءاللَّه برای آینده‏ی کشور، برکاتش از گذشته هم بیشتر خواهد بود. من احساس می‏کنم که ان‏شاءاللَّه بسیج و بخصوص بسیج دانشجویی، در آینده باز به برکات بیشتر و فراوانی دست خواهد یافت.

 

والسّلام علیکم و رحمهاللَّه و برکاته…

کلمات کلیدی : بسیج، سیاست، محافظه کار، دانشجو، بیدار، آمریکا، جنگ روانی، میدان جنگ، جنگ فرهنگی، جنگ سیاسی، جنگ امنیتی، پازل دشمن، خط قرمز، تشکل دانشجویی، تشکل دو بعدی، سپاه، جبهه، کار علمی، هویت نظامی، تجربه جهادی، انقلاب، امید به آینده، چشم انداز، شوروی، روسیه، قلمرو ناتو، قفقاز، قدرت استکباری، خاورمیانه، آمریکای لاتین، شهدا، فلسطین، لبنان، ایران، جنگ، اندونزی، پاکستان، ریگان، Reagan، احساس حضور، ایمان، انگیزه دین، جمهوری اسلامی، دنیاداران، کمک به کارآمدی دولت، زاهدی، لنکرانی، نیاز بسیجی، تفکر، روشن بینی، نگاه از بالا به مسائل کشور، جهاد علمی، سازمان مقاومت بسیج، اخلاق و معنویت، یاد خدا، مجموعه اندیشه ورز، اتاق فکر، نفوذی ها، حزب توده، حاکمیت دوگانه، انشقاق در رأس، تحرک و عدم تن آسایی، سخنرانی، دیدار رهبری با دانشجویان بسیجی، لینک مستقیم، دانلود

دانلود فایل (های) این نوشته :

»» بخش تصویری
.::. دانلود با کیفیت بالا .::.
(فرمت: MP4 – ابعاد تصویر: ۲۶۴*۳۵۲) 

 

 

 

.::. دانلود نسخه مخصوص موبایل – 3gp .::. 

 

 

 

(حجم کل:۴۶ MB )
لینک اصلی | لینک کمکی
 
»» بخش صوتی
.::. دانلود با کیفیت بالا .::. 

 

 

 

(حجم کل:۲۷ MB )
لینک اصلی | لینک کمکی
.::. دانلود با کیفیت متوسط .::. 

 

 

 

(حجم کل:۱۰ MB )
لینک اصلی | لینک کمکی
.::. دانلود با کیفیت پایین .::. 

 

 

 

(حجم کل:۴ MB )
لینک اصلی | لینک کمکی
تاریخ ماندگاری لینک اصلی: نا محدود
منبع: MobinMedia.ir

 

5282 بازدید ۲ نظر »

ارسال نظر

https://www.zahra-media.ir/eita.png
  1. خیلی عالی بود دستتون درد نکنه

  2. م.ع گفت:

    مهمترین تاثیر روحانیت دراین۴۰ سال بایددر “آموزش وپرورش” و”صداوسیما”خود رانشان میداد،که دراین ۴۰ سال هیچ کاری دراینباره نکردند.

    مسجدوپایگاه بسیج، مربوط به یک عده ادم محدود است،اما این دو نهاد روی تمام اقشار جامعه اثرگذار اند.
    شما شیخها مدرسه را رها میکنیدوبعد میگویید،با مسجد میخواهیم بچه ها را دیندار کنیم؟وشبکه پویا تبدیل شده به راهزن دین بچه ها،مسجد مگه چقدر تاثیر داره؟

    مراجع تقلیدوعلماوخامنه ای،چطور میخواهندجواب کوتاهی ها بیخیالیها وراحت طلبی های خودرا نسبت به انجام وظایفشان درجامعه بدهند؟

    مثل ایجاد آموزش وپرورش غربی دراین ده سال اخیر،ازسال۹۰.(که انها دراینباره مطلقا بیخیالی اختیارکردند).
    بچه ی بیچاره مجبور است دراین مدرسه ای که کفررابنام دین به او اموزش میدهند، درس بخواندوبعداز چندسال یک ادم فاسق ومنحرف الفکر بار بیاید.
    درحالیکه خبرنداردکه این اسلام،اسلام واقعی نیست ونوعی اسلام امریکایی است:
    *اسلام موسیقی وسرود.
    *اسلام هواپرستی وزیبایی پرستی(وبه اسم ساحت زیبایی شناختی!).

    *اسلام مخلوط با تفکرات روانشناسها وجامعه شناسها و…(وکلا علوم حیوانی غربی).
    *اسلام مداهنه.*اسلام ذلت.
    *اسلام فقط رحمانی(ویک بُعدی) ونه غضبی.
    *اسلام ذلیلانه،ویک دین ذلیلانه ای که التماس میکندبمردم که دستورات دین را قبول کنید!(مثلا تورو خدا بیا ییدو باحجاب بشوید!).

    *ونیز،مدرسه ای که بقول خود غربیها،مدارس دنیا باید برپایه ی “پرورش گوسفند رام” بناگذاری شوند.

    *وازبزرگترین مصیبتها اینکه،تمام مدارس به مرکز اموزش موسیقی و سرود تبدیل شده اند!.این امور چه ربطی به مدرسه دارد.بجای درس وبحث علمی،مدرسه شده محل اموزش چیزهای بیفایده ویامضرّ.

    *و……(ومواردفراوان دیگر).

    وسخن آخراینکه:خودتون رو در عرصه ی جنگ فرهنگی خسته نکنیدچون وقتی این دومرکز اصلی فکری وفرهنگی را دشمنان فتح کرده اند،تلاشهای شما تقریبا بیفایده است.(چنانچه عملا دراین ۱۰سال اخیر دارید میبینیدکه وضع فرهنگی شتابان بدتر شده است).

دسته بندی

اسکرول بار

تصویر ثابت