دکتر عباسی
استاد رائفی پور
خیریه احسان مهدوی

جستجو




در اين سایت
در كل اينترنت

آمار

هم‌سنگران

>

آخرین نظرات

فیلم یزدان تفنگ ندارد مستند ۷۰ دقیقه‌ای راجع به مسیر انتخابات ریاست‌جمهوری ساخته شده توسط ۷ تن از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف با حضور حسین شمقدری، کارگردان و سیدطه‌رضا نیرهدی بازیگر این فیلم مستند در بخش دوم برنامه راز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 نادر طالب‌زاده، مجری و سازنده برنامه راز در مورد ساخت فیلم در خصوص جریان انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ گفت: با وجودی که مقام معظم رهبری در زمینه ساخت فیلم در مورد انتخابات تأکید کردند، متأسفانه این امر رخ نداد. افسوس می‌خورم کارهای بازتر و جسورتر کم ساخته می‌شود. رشته شهید آرین معماری بود اما به خاطر تعهد سراغ تدوین  رفت و به جایی رسید که هیچ‌کس بهتر از وی نتوانست جنگ را تفسیر کند.

تحلیل فیلم مستند یزدان تفنگ ندارد / دکتر فواد ایزدی / برنامه راز

تحلیل فیلم مستند یزدان تفنگ ندارد / دکتر فواد ایزدی / برنامه راز

مدت زمان: ۳۰ دقیقه

کیفیت: TVRip (عالی)

مجری-کارشناس: نادر طالب زاده

کاری از: شبکه چهار سیما / برنامه راز

حسین شمقدری، کارگردان مستند” یزدان تفنگ ندارد”، بیان کرد: از خدا می‌خواهم که نماینده شایسته‌ای برای نسل سوم انقلاب باشم که کمتر دیده شده‌اند و کمتر به آنها فضا داده شده است. حضرت آقا فرمودند” هشت سال دفاع مقدس داشتیم و پارسال ۸ ماه جنگ نرم داشتیم”. حال جای این سؤال است که چه شد این جنگ پیچیده فقط ۸ ماه طول کشید؟ این جنگ را نسل سوم به نهم دی رساندند. شمقدری در مورد انگیزه خود از ساخت فیلم” یزدان تفنگ ندارد”، اظهار داشت: ما احساس کردیم که دیده نمی‌شویم و باید دست به کار شویم. یک گروه ۷ نفری تشکیل دادیم که پس از تحلیل مستندهای مختلف در سه ماه وارد فضای فیلم‌سازی شدیم. پدرم مرا در زمان بچگی به پشت صحنه می‌برد و کمی با فیلم آشنا می‌کند اما رشته تحصیلی‌ام ربطی به فیلم نداشت. وی نترس و آرمانی بودن را یکی از ویژگی‌های نسل جوان دانست که با این ویژگی‌ها توانستند انقلاب کنند و ادامه داد: توقع نداشتیم که صدا و سیما فیلم ما را پخش کند. با این ابتکار عمل شما (طالب زاده) باید تربیت شویم که حرف‌های خود را صریح بزنیم. امروز کار آمریکا سخت شده است و پیروزی ما در جنگ نرم طی ۸ ماه این موضوع را ثابت کرد، امروز کنفرانسFDD‌ شکل می‌گیرد که با ایران چه کند و این نشان‌دهنده سخت شدن کار دشمن است.

کارگردان مستند” یزدان تفنگ ندارد”، خاطرنشان کرد: وقتی برای ساخت قسمتی از فیلم به زاهدان رفتیم تا در مورد انتخابات با مردم صحبت کنیم، متوجه شدیم دغدغه مردم چیز دیگری است، مردم زاهدان بمب‌گذاری در مسجد جامع را مطرح کردند. ای کاش یزدان را می‌دیدیم، یزدانی که پدر نداشت و تفنگ رسانه را در دست نداشت. یزدان باید وارد عرصه فرهنگ می‌شد، یزدان در این بمب‌گذاری مسجد جامع پدر خود را از دست داد.

سیدطه‌رضا نیرهدی، مستندساز در این برنامه اظهار داشت: ما دانشجویان هنوز همان کسانی هستیم که معتقدیم آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند و به فرمایش امام معتقدیم که فرمودند” آمریکا شیری است که غرش می‌کند و از عقب آن مایعی می‌ریزد”. امروز فقط یال و کوپال این شیر ریخته شده است. جوانان ما همچنان جلوتر هستند زیرا در جوانی، تعلقات به زندگی و دلمشغولی کمتر است. جوان راحت‌تر می‌تواند، تصمیم بگیرد دغدغه زن و بچه و خرج و مخارج ندارد. نیرهدی با اعتقاد بر اینکه باید منافع الهی و دینی را بر منافع شخصی ترجیح دهیم، عنوان کرد:” یزدان تفنگ ندارد” اولین کار ما بود و خواستیم دو اتفاق را با هم مقایسه کنیم. خانم جوانی در یکی از خیابان‌های تهران به طرز مرموز کشته می‌شود و ۲۴ ساعت بعد یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر این واقعه را می‌بینند. ۹ ماه بعد در شهر زاهدان یک اقدام تروریستی رخ می‌دهد که سرویس اطلاعاتی و پشتیبانی‌کننده آن واقعا کاملا مشخص بود و ۲۸ نفر در آن کشته شدند اما این اقدام را هیچ رسانه‌ای در دنیا پوشش نمی‌دهد. پدر یزدان در این حادثه عامل انتحاری را بغل می‌کند که ضرب انفجار را بگیرد. خون این شهید و امثال آن ضامن بقای نظام جمهوری اسلامی ایران است.مستندسازهای حزب‌اللهی در این مملکت ۳۰، ۴۰ نفر هستند اما کاری در مورد انتخابات نکردند. وقتی دیدیم شما پیر و پاتال‌ها کاری نکردید، وارد میدان شدیم و فضای خصوصی را به خاطر موقعیت‌ خاص دانشگاه‌ها و دسترسی به محیط دانشگاه انتخاب کردیم. سپس دوستان از صدا و سیما آمدند و خواستار ارزیابی فیلم شدند و الان فیلم در یکی از مسیرها مانده و عبور نکرده است در حالی که ما دوست داشتیم فیلم به ۹ دی برسد و در این روز نمایش داده شود اما در بسیاری از دانشگاه‌ها آن را نمایش دادیم.

(حجم کل:۱۰۰ MB )
لینک اصلی | لینک کمکی
5033 بازدید نظر: »

ارسال نظر

https://www.zahra-media.ir/eita.png

دسته بندی

اسکرول بار

تصویر ثابت