دکتر عباسی
استاد رائفی پور
خیریه احسان مهدوی

جستجو




در اين سایت
در كل اينترنت

آمار

هم‌سنگران

>

آخرین نظرات

فیلم مناظره هسته ای مهدی محمدی و الیاس حضرتی / فیلم برنامه نگاه یک / لینک مستقیم دانلود

مهدی محمدی و الیاس حضرتی، از فعلان سیاسی و رسانه‌ای کشور در برنامه نگاه یک، با موضوع «بررسی آخرین تحولات هسته‌ای»، که ۲۶ اردیبهشت ماه ۹۴ از شبکه یک سیما پخش شد به بررسی روند مذاکرات هسته‌ای و بیانیه لوزان پرداختند. مناظره ای که به علت عدم دانش فنی الیاس حضرتی و بی اطلاعی ایشان از روند کلی مذاکرات هسته ای کشورمان در سالیان گذشته به یک بحث یک طرفه فنی و کارشناسی از سوی مهدی محمدی و تلاش الیاس حضرتی برای سیاسی جلوه دادن نقد مذاکرات سوق پیدا کرد.

برخی از مطلعین علت حضور الیاس حضرتی در برابر محمدی محمدی که به عنوان یکی از منتقدین جدی توافق ضعیف ژنو و لوزان شناخته شده است، عدم تمایل و دست خالی حامیان دیروز توافق لوزان برای حضور در مناظرات را دارد و به همین دلیل پس از یک هفته رایزنی دست اندرکاران برنامه نگاه یک از بین طرفداران توافق با امریکا فقط الیاس حضرتی، مدیر مسئول روزنامه اعتماد، حاضر به حضور در این مناظره شد.

فیلم مناظره هسته ای مهدی محمدی و الیاس حضرتی / فیلم برنامه نگاه یکفیلم مناظره هسته ای مهدی محمدی و الیاس حضرتی / فیلم برنامه نگاه یک

فیلم مناظره هسته ای مهدی محمدی و الیاس حضرتی / فیلم برنامه نگاه یک

مدت زمان : ۹۶ دقیقه
کیفیت : TVRip (عالی) – [ریلیز اختصاصی مبین مدیا]
حجم کل : ۳۸۷ مگابایت
کاری از : شبکه اول سیما

پیشنهاد ویژه مبین مدیا: این مناظره را مشاهده نمائید!

“الیاس حضرتی” مدیرمسئول روزنامه اعتماد و فعال سیاسی و رسانه‌‏ای در برنامه نگاه یک که از شبکه یک سیما پخش شد با انتقاد از صداوسیما به خاطر نگاه انتقاد محوری که دارد و توصیه به رسانه ملی برای پشتیبانی از مذاکرات هسته‌‏ای ایران، اظهار داشت: پروند هسته‌‏ای در سطح ملی یکی از مهم‏ترین پرونده‌‏ها در طی چند دهه گذشته بوده و در ۱۰ تا ۱۲ سال گذشته مذاکراتی در برهه‌‏های مختلف انجام و با تغییر و تحولاتی که انجام شده همه دیدگاه‌‏های خود را بیان می‌‏کنند.
برخی با اصل مذاکرات مخالفند 
وی با اشاره به صدور ۶ قطعنامه در ۸ سال گذشته و تمجید از فضای بازی که در مذاکرات هسته‏‌ای وجود دارد و انتقاد از افرادی که مذاکرات را زیر سوال می‏برند، افزود: برخی با اصل مذاکرات مخالفند و طرح سه فوریتی یا غنی‌‏سازی ۶۰ درصد را مطرح می‏‌کنند یا به تیم مذاکره ‏کننده تهمت می‌‏زنند و یا قرارداد لوزان را با ترکمن‏چای مقایسه می‏‌کنند که این دور از انصاف است.
حضرتی گفت: اراده ما بر این است که در مذاکرات به توافق برسیم و توافقی که در این زمینه نوشته می‌‏شود به صلاح‏دید مسئولین امضا می‌‏شود یا نمی‌‏شود.
ما درباره مذاکراتی صحبت می‏‌کنیم که سرنوشت کشور در اقتصاد، امنیت، علم و سایر ابعاد حداقل در سه دهه آینده به آن گره خورده است
در ادامه برنامه نگاه یک “مهدی محمدی” کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به این که ما درباره مذاکراتی صحبت می‏‌کنیم که سرنوشت کشور در اقتصاد، امنیت، علم و سایر ابعاد حداقل در سه دهه آینده به آن گره خورده است با انتقاد از دولت برای آستانه تحمل پایین آن، گفت: در ۱۴ ماه گذشته صداوسیما در را بر روی منتقدین بسته بود تا مذاکره ‏کنندگان در یک فضای بی‏‌رقیب به بیان دیدگاه‏‌های خود بپردازند که این موضوع طبیعی است که البته نباید از مذاکرات هسته‏‌ای موضع‏‌گیری‏‌ها و برداشت‌‏های انتخاباتی شود که متأسفانه مسئولین دولتی به صورت‌‏های مختلف آن را مطرح می‏‌کنند.
در آلماتی توافق بهتری نسبت به ژنو در حال تصویب بود
وی با انتقاد از بیانیه ژنو عنوان داشت: اگر سه ماه انتخابات ریاست جمهوری به تعویق می‏‌افتاد در آلماتی توافق بسیار خوبی انجام می‏‌‍‌‌‌‌‌‍‌‌شد که فرسنگ‌‏ها با ژنو فاصله داشت، پیشرفتی که حاصل شد حتی مسئولین این دولت را شگفت زده کرد و باید بدانیم توافقی خوب است که زیرساخت‌‏ها را حفظ و تحریم‌‏ها را لغو کند و مردم به دنبال لغو تحریم هستند و متنی که امضا شده بهتر است برای این که به نفع جمهوری اسلامی ایران باشد از آن به عنوان توافق نام نبریم.
انسجام بین آمریکا، اسرائیل و اتحادیه اروپا کم رنگ شده
در ادامه این برنامه حضرتی گفت: ما در مذاکرات به دنبال این بودیم که اولاً از اراده خود دفاع کنیم و در این مذاکرات غربی‏‌ها حقوق ما را پذیرفتند و اصل غنی‌‏سازی پذیرفته شد و ثانیاً لغو تحریم‏‌ها یکی دیگر از اهداف ما بود که تاکنون که هیچ سندی امضا نشده سازمان تحریم به هم ریخته و فدراسیون روسیه تصمیم دارد تا سامانه اس ۳۰۰ را به ایران تحویل بدهد و اروپا قراردادهای تجاری خود را آماده امضا کرده و راه خود را از آمریکا جدا می‏‌کند و منتظر است تا به محض حصول توافق قراردادهای تجاری با ایران را امضا کند.
وی با اشاره به انشقاق بین آمریکا، اسرائیل و اروپا به عنوان یکی از دستاوردهای مهم مذاکرات هسته‌‏ای، یادآور شد: انسجام بین آمریکا، اسرائیل و اتحادیه اروپا کم رنگ شده و اوباما درباره ساختمان تحریم‏‌ها و شکسته شدن زیرساخت‌‏های تحریم اذعان داشته که ما یکسری محدودیت‏‌های نظارتی را پذیرفته‌‏ایم و در قبال آن تحریم‌‏ها لغو می‌‏شود و این به معنای مذاکرات برد – برد است و بنا داریم مذاکرات برد – برد داشته باشیم.
در ادامه برنامه نگاه یک مهدی محمدی با اشاره به تلاش ایالات متحده آمریکا و برخورد آن با ایران به عنوان یک استثنا در جهت محدود کردن غنی‏ سازی در ایران عنوان داشت: طبق ماده ۴ ان.پی.تی هیچ محدودیتی در غنی‌‏سازی وجود ندارد و در مذاکرات با طرف غربی اولاً باید تحریم‏‌ها به طور کامل لغو شود و امنیت کشور را تأمین کند و انتهای این توافق را مشخص کند.
وی گفت: یکی از مسئولین آمریکایی گفته است ما تبدیل به نیروی هوایی ایران شده‌‏ایم و سردار سلیمانی در منطقه نقش‌‏آفرینی می‏‌کند.
این کارشناسی مسائل سیاسی افزود: لغو تحریم‏‌ها یکی از فاکتورهای مهم توافق لوزان است و در توافق ژنو یک قرارداد امضا شده که باید تحریم‏‌ها بازگشت‏‌پذیر و تعهدات به صورت هم‏زمان اجرا شود و زیرساخت تحریم‏‌ها باید دستکاری شود.
در ادامه برنامه نگاه یک حضرتی با انتقاد از سخنان محمدی درباره مذاکرات دولت گذشته و شکست رویکرد دولت دهم اظهار داشت: شما مدت‏‌ها بحث‏تان این بود که مذاکرات در آلماتی یا بغداد برگزار شود و این که شما می‏‌گویید اگر انتخابات ریاست جمهوری به تعویق می‏‌افتد، به یک توافق خوبی می‏‌رسیدید اصلاً صحیح نیست وجریانی در کشور وجود دارد که می‏گوید آمریکا اصلاً قابل مذاکره نیست؛ اما آنچه که مهم است این است که همه چیز در دهم تیر ماه در اتاق مذاکرات مشخص می‏‌شود و تیم مذاکره‏‌‎کننده تلاش می‏‌کند تا تحریم‌‏ها یک شبه لغو شود.
مدیر مسئول روزنامه اعتماد در ادامه یادآور شد: توافقی، توافق خوب است که عزت ملت را تأمین و حق غنی‌‏سازی را بپذیرد و تحریم‌‏ها را بردارد و از این نظر واقعیت این است که تحریم‏‌های ریاست جمهوری و اتحادیه اروپا در همان زمان امضای قرارداد برداشته می‌‏شود و تحریم‌‏های شورای امنیت بر اساس زمان لغو می‌‏گردد و تحریم‌‏های کنگره نیز قابل بحث است اما شما در مذاکرات در گذشته تصمیم داشتید که مشکلات جهان اسلام را حل کنید که باید به نکته توجه کرد که تیم مذاکره‌‏کننده صرفاً درباره موضوعات هسته‏‌ای مذاکره می‏‌کند و لاغیر.
متن توافق لوزان نگران‏ کننده است
در ادامه برنامه نگاه یک، محمدی با اشاره به این که متن توافق لوزان نگران‏ کننده است، یادآور شد: در تحریم‌‏های اتحادیه اروپا تنها تحریم‏‌های مرتبط با انرژی هسته‏‌ا‌ی و آن هم بخش‏‌های اقتصادی و مالی رفع می‌‏شود و این در حالی است که همه این‏ها مشروط بر انجام تعهدات کلیدی توسط ایران است که یکی از این تعهدات موضوع نظارت بر تأسیسات دفاعی، موشکی و دانشمندان هسته‏‌ای ماست که آن‏ها کل تعلیق تحریم را به یک کار غیر محقق شده گره زده ‏اند و باید به قدرت کشور واقف باشیم و اگر قرار بر این است که بخشی از امنیت ملی را معامله کنیم باید کاغذ را درست مطالعه کنیم و اگر ثمره مقاومت ملت ایران این توافق نیم بند است اصلاً راضی‏ کننده نیست و باید به صورت جدی مطالعه بر روی تفاهم‏‌نامه صورت گیرد.
در ادامه این مناظره الیاس حضرتی مدیرمسئول روزنامه اعتماد با اشاره به دلسوزی و تعهدات تیم مذاکره ‏کننده و توضیحاتی که آن‏ها به ملت ایران داده ‏اند، یادآور شد: بحث‌های مختلف از جمله غنی ‏سازی در روال اصولی خود پیش می‏ رود.
بر اساس بیانیه سوئیس زیرساخت‏‌های قانونی تحریم باقی خواهد ماند
در ادامه این گفتگو محمدی درباره تحریم‏‌های آمریکا اظهار داشت: چیزی که درباره تحریم‏‌های آمریکا می‏‌بینیم این است که آن‏‌ها می‏گویند تحریم‏‌ها تعلیق می‏‌شوند و لغت لغو تحریم‌‏ها را به کار نمی‌‏برند، به این معنی که زیرساخت‏‌های قانونی تحریم‏‌های کنگره باقی نگه داشته می‏‌شود.
تصریح کرد: این موضوع در حالی است که دوستان ما همیشه می‏‌گویند مسائل داخلی آمریکا به خود آن‌‏ها مربوط است و به ما چه ربطی دارد که دولت آمریکا نمی‏‌تواند کنگره را متقاعد کند.
این کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: ما حق داریم وقتی تحریم‌‏های بنیادین را در برنامه هسته‏‌ای خود اعمال می‏‌کنیم، زیرساخت‏‌های قانونی آمریکا توسط کنگره برداشته شده باشد و این دولت آمریکاست که باید کنگره را متقاعد کند.
وی با بیان این که در این توافقنامه تأکید شده که همه چیز موکول به آن است که ایران تعهدات خود را به طور کامل اجرا کند و پس از آن است که تحریم‌‏های آمریکا تعلیق خواهد شد، گفت: سوالی که اینجا مطرح می‏‌شود این است که اگر ما تعهدات خود را اجرایی کنیم و پس از آن آمریکا بهانه آورد، دست‏مان به کجا بند است.
محمدی ادامه داد: آقای موسویان که جز امنای تیم مذاکره‏‌کننده است، اخیراً طی سخنرانی خود در نیویورک اعلام کرده که زمان بازگشت‏‌پذیری ۶سال است که اگر ما تعهدات خود را اجرایی کنیم و در آن زمان آمریکا به تعهدات خود عمل نکند که احتمال آن نیز کم نیست، آن زمان است که برنامه ما ۶ سال عقب خواهد افتاد و این جا این سوال مطرح می‌‏شود که چه کسی قرار است این زمان ۶ ساله را جبران کند.
وی تأکید کرد: بر این اساس ما تأکید داریم باید در روزی که توافق امضا می‌‏شود آمریکایی‏‌ها تمام تحریم‏‌ها را به صورت یکپارچه لغو کنند.
این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه اظهارات خود به نکته دیگری اشاره کرد و گفت: بر اساس تعهداتی که ما قبول می‏‌کنیم، ما تأسیسات خود را دستکاری خواهیم کرد یعنی زیرساخت‏‌های خود را جمع کنیم و این در حالی است که طرف مقابل ما تحریم‏‌ها را تعلیق می‏کند لذا اگر قرار است طرف مقابل تنها تحریم‏‌های خود را تعلیق کند ما نیز باید فعالیت‏‌های خود را صرفاً به حالت تعلیق نگه داریم.
وی با طرح این سوال که چرا طرف مقابل تنها قرار است زیرساخت تحریم‌‏های خود را نگه دارد اما ما زیرساخت‏‌های خود را جمع کنیم، گفت: اگر قرار است موازن‌ه‏ای وجود داشته باشد لازم است اولاً تعهدات به صورت یکسان بازگشت‏ پذیر باشد، ثانیاً همزمان باشد و ثالثاً اگر قرار باشد آن‏ها چیزی را لغو کنند ما نیز مانند آن‏ها عمل کرده و اگر قرار است آن‏ها صرفاً تحریم‏‌ها را به حالت تعلیق نگه دارند ما نیز مانند خود آن‏ها عمل می‏‌کنیم.
 لزوم لغو تحریم‏‌ها به صورت یکجا و همزمان
در ادامه برنامه امشب حضرتی در پاسخ به این سوال که بحث تحریم‌های ثانویه شامل چه مواردی می ‏شود و آیا این تحریم‏‌ها دست آمریکا را برای عهدشکنی باز خواهد گذاشت یا خیر، گفت: از ابتدای انقلاب ما در تحریم بودیم تا این که این تحریم‏‌ها به مباحث هسته‌ای رسید که در این جا نیز بخشی از تحریم‏‌ها توسط رئیس جمهور صورت گرفت و بخشی توسط کنگره انجام شد که در خصوص تحریم‏ های کنگره بحث‏ها پیچیده است.
وی با تأکید بر این که باید تحریم‏ ها باید یکجا و همزمان برداشته شود، گفت: این موضوع آرزوی ماست و قطعاً تیم مذاکره‏ کننده نیز به دنبال آن است اما در سر میز مذاکره قرار نیست که طرف مقابل هر چه را که آرزوی ماست بپذیرد.
حضرتی ادامه داد: زمانی آرزوی طرف مقابل این بود که ما غنی‏ سازی خود را به صفر برسانیم اما نتوانست اراده خود را بر ما تحمیل کند. طبیعی است ما محدودیت‏ هایی داریم که در خصوص این محدودیت‏ ها این تصمیم ‏گیران کشور هستند که به مذاکره‏ کنندگان دستور می ‏دهند این محدودیت‏ ها را بپذیرند یا نپذیرند.
مدیرمسئول روزنامه اعتماد به تشریح تحریم ‏های ثانویه پرداخت و گفت: بر اساس بیانیه سوئیس قرار است آن چه را که ما بر اساس این تفاهم‏نامه تعهد کردیم، توسط آژانس راستی ‏آزمایی شود و پس از آن است که بخشی از تحریم ‏ها برداشته می ‏شود.
حضرتی با تأکید بر این که این تحریم‏ها صرفاً در موضوع هسته‏ ای است، گفت: اگر این داستان به شکلی که عنوان شد، صورت پذیرد، روال طبیعی کار انجام خواهد شد اما اگر بعد از دو سه ماه که آژانس راستی ‏آزمایی کرد آمریکایی‏ ها عهدشکنی کنند ما دوباره می‏ توانیم به فعالیت‏ های پیشین خود برگردیم.
در ادامه این گفتگو محمدی در پاسخ به این سوال که گفته شده هرچند توقف تحریم‏ های آمریکا به دو قید ثانویه و هسته ‏ای محدود شده اما در عمل همه تحریم‏ های مهم که تأثیر زیادی بر اقتصاد کشور داشته را شامل می ‏شود و تحریم ‏های باقیمانده تحریم‏ های تأثیرگذاری نیست، اظهار داشت: متأسفانه به این صورت نیست بلکه در آن بخش آمریکا تأکید می‏ کند که تنها تحریم‏ های ثانویه را برمی ‏دارد و تحریم‏ های اولیه باقی می‏ماند و این جا این سوال ایجاد می‏ شود که چه کسی قرار است مشخص کند کدام تحریم اولیه است و کدام ثانویه و اینجا یک باب سوءاستفاده وسیع برای آمریکایی‏ ها باز خواهد شد و اینجا آمریکایی ‏ها قادر خواهند بود که انواع بازی‏ ها را درآورند لذا یکی از مهم‏ترین اصلاحاتی که باید در این متن انجام شود این موضوع است و باید از سوی تیم مذاکره‏ کننده کشورمان مشخص شود که آن‏ها موظف هستند تمام تحریم ‏ها را بردارند و اگر برندارند نمی‏توانند امتیازات از ما بگیرند.
وی تأکید کرد: نکته ‏ای که حائز اهمیت است این است که وقتی این امتیازات را می ‏دهیم، تحریم ‏ها باید یکپارچه برداشته شود.
این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: همچنین بر اساس متن تفاهم سوئیس گفته شده که حتی تحریم‏های مرتبط با اشاعه یعنی تحریم‏های مرتبط با مواد، فناوری و تجهیزات هسته‏ ای باقی خواهد ماند که در این جا باز این سوال مطرح می‏شود که چه کسی مشخص می‏کند که فلان قطعه‏ای که ما قرار است وارد کنیم قطعه‏ای مرتبط با مباحث هسته‏ ای است یا نه لذا این مقدار محدود کردن و زدن گوشه و کنار رژیم تحریم و نگه داشتن زیرساخت تحریم‏ ها یک معنی بیشتر ندارد و آن این است که آن‏ها نمی‏ خواهند تحریم‏ ها را بردارند بلکه می‏خواهند زیرساخت تحریم را نگه دارند چرا که با تحریم کار دارند و حوزه‏ های منازعه آن‏ها با ما ادامه دارد.
وی تأکید کرد: آن‏ها به تحریم‏ها نیاز دارند لذا تأکید ما به تیم مذاکره‏ کننده این است که سعی داشته باشند رژیم تحریم‏ها یکپارچه برداشته شود.
محمدی در ادامه به تحریم‏های شورای امنیت اشاره کرد و گفت: در خصوص تحریم‏ های شورای امنیت اتفاقی که می‏افتد این است که تمام قطعنامه‏ ها تجمیع و تبدیل به یک قطعنامه می‏ شود؛ به این معنی که بخشی از محدودیت‏ ها جمع می‏شود و دوباره در قطعنامه‏ ای جدید حفظ می‏ شود.
وی تصریح کرد: همچنین یک اتفاق بدتر هم رخ می‏دهد و آن این است که ما قطعنامه‏ هایی که تا به حال گرفته‏ ایم مربوط به فصل ۷ و ماده ۴۱ بود ولی در هیچ یک از این قطعنامه‏ ها ما به عنوان تهدید صلح و امنیت بین ‏المللی شناخته نشدیم ولی متأسفانه در این قطعنامه جدیدی که ان شاالله اصلاح خواهد شد ظاهراً ما برای اولین بار به عنون تهدید صلح و امنیت بین‏ المللی ذیل بند ۷ شناسایی می‏شویم و تحت ماده ۴۱ قطعنامه می‏ گیریم.
این کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: در خصوص تحریم ‏ها بحث اصلی این است که اگر قرار است تحریم باشیم بهتر است با هسته‏ ای تحریم باشیم تا بدون هسته‏ ای و اگر قرار است تحریم نباشیم این متن باید اصلاح شود.
در ادامه اظهارات محمدی، حضرتی گفت: تمام سیاست‏ های کلی تیم هسته ‏ای ما این است که به دنبال یک توافق خوب هستیم و این دستورالعمل تیم هسته ‏ای و دولت است و دوستان ما باید از این فضای توهم بیرون بیایند که فکر می‏کنند اصلاً بحث توافقی وجود ندارد و یک بازی بیشتر نیست و آن مصرف انتخاباتی برای کشور است.
در ادامه برنامه امشب محمدی در خصوص اقدامات محدودیت‏ ساز در متن بیانیه اظهار داشت: ایران با ۵ کشور بزرگ جهان در حال توافق است لذا این متن باید متن بسیار محکمی باشد و جای سوءاستفاده در آن نماند.
وی با بیان این که در حال حاضر تنها متن مکتوبی که می‏توانیم در خصوص آن صحبت کنیم بیانیه سوئیس است، گفت: بر اساس این متن حق غنی ‏سازی در این جا به رسمیت شناخته نشده و چیزی که وجود دارد یک برنامه غنی ‏سازی است و شما کلمه «حق» را در سراسر این متون پیدا نمی‏کنید، ضمن این که خود آمریکایی‏ ها قبل از توافق ژنو نیز عنوان کرده بودند ما حق غنی‏ سازی را به رسمیت نمی‏ شناسیم تا بتوانیم برنامه‏ ها را محدود کنیم.
این کارشناس مسائل سیاسی با بیان این که حق آن چیزی است که در ماده ۴ ان.پی.تی آمده و هیچ محدودیت ندارد اما آن چیزی که در این متن ذکر شده از ۶ جهت محدود شده است ما از حق استثنا شده‏ ایم و یک برنامه جدید کوچک که زمان گریز را بالای یک سال می‏برد برای ما تعریف شده است.
وی تأکید کرد: اصلاح دومی که باید در این متن صورت پذیرد این است که اگر قرار است آن‏ها چیزی را تعلیق کنند در این طرف باید بحث تعلیق ‏ها مطرح شود به این معنی که در این طرف هم ماشین‏ های سانتریفیوژ ما باید در زمان بسیار کوتاه بازگشت‏ پذیر باشند.
همه قیود تحریم باید برداشته شود
محمدی تأکید کرد: اصلاح سومی که باید صورت گیرد این است که همه قیود تحریم باید برداشته شود یعنی تحریم‏ها نباید به تحریم‏ های مختلف تفکیک شود.
در ادامه برنامه امشب حضرتی در پاسخ به اظهارات اخیر آمانو مبنی بر اجبار ایران در پذیرش بازدید از مراکز نظامی و این که آیا می‏ توان به آژانس به عنوان یک نهاد بی ‏طرف اعتماد کرد، گفت: با توجه به عملکرد سنوات گذشته آژانس این نهاد عملکرد قابل قبولی ندارد.
وی ادامه داد: ما بارها به آژانس اعتماد کردیم ولی آن‏ها گزارش ‏های مختلفی از مراکز نظامی ما تهیه کردند.
وی ادامه داد: در دو سه ماه گذشته حرف‏ هایی که دبیرکل آژانس بیان کرده حرف‏ های معتدلی بوده ولی همچنان سوابق آن‏ها نگران کننده است.
حضرتی تأکید کرد: واقعیت‏های تلخی در دنیا وجود دارد که ما برای گرفتن حق ملت باید با آن‏ها روبرو شویم.
در ادامه اظهارات حضرتی، محمدی در خصوص پی.ام.دی اظهار داشت: خود آمریکایی‏ ها در فکت شیت توضیح دادند که یکی از تعهدات کلیدی پی.ام.دی است و آمانو نیز این موضوع را تکرار کرده است و در این خصوص نیز نهاد ناظر آژانس است.
وی ادامه داد: وقتی پی.ام.دی را باز می‏گذاریم یعنی همه امتیازات را داده ‏ایم و مجرای توطئه‏ چینی طرف مقابل باز مانده است.
این کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: ما اگر پی.ام.دی را باز بگذاریم یعنی هیچ چیز را حل نکردیم.
در ادامه این گفتگو محمدی در پاسخ حضرتی در خصوص دستاورد مذاکرات گفت: همان طور که قبلاً گفتم وجود برنامه غنی‏ سازی محدود نسبت به غنی‏ سازی صفر یک دستاورد است ولی این حق ما از ان.پی.تی نیست.
وی ادامه داد: دستاورد دوم این است که آمریکایی‏ ها حاضر به بحث در مورد تعلیق تحریم ‏ها شدند.
در ادامه برنامه امشب حضرتی در پاسخ به این سوال که مقامات آمریکایی در گذشته بارها اعلام کرده بودند که توافق نکردن بهتر از توافق بد است، اما این روزها از زبان آن‏ها شنیده می‏شود که بیانیه لوزان مبنای خوبی برای توافق است، به نظر شما این تغییر ادبیات چیست، گفت: این شعار (توافق نکردن بهتر از توافق بد است) هم شعار آن‏هاست هم شعار ما.
وی ادامه داد: علت این که کنگره اختیارات دولت آمریکا را محدود کرده و خود وارد ماجرا شده نشان می‏دهد که این گونه نیست که همه امتیازات را ما داده‏‌ایم بلکه امتیازات خوبی نیز گرفته‏‌ایم و آن‏ها خود می‏خواهد که نظارت بیشتری داشته باشند.
در ادامه اظهارت حضرتی، محمدی گفت: در خصوص سوال فوق به نظر بنده تغییر ادبیاتی از سوی آمریکایی‏ ها صورت نگرفته است.
محمدی همچنین در پاسخ به این سوال که علیرغم برگزاری جلسات مختلف از سوی تیم مذاکره‏ کننده اخیراً منتقدان معتقدند که جزئیات مذاکرات هسته‏‌ای با مردم در میان گذاشته نشده است و به نظر شما این جلسات برای شنیدن جزئیات کافی بوده است، گفت: شاید مرسوم نیست که جزئیات به این شکل در رسانه‏ ها بیان شود ولی آنچه دوستان ما می‏گویند نباید با متن مکتوبی که تفاهم کرده‌‏اند متناقض باشد و این جز مطالبات ماست.
وی ادامه داد: بهتر است دوستان یک بار پارامترهای یک توافق خوب را بیان کنند که الزاماً توافقی که از نظر آن‏ها توافق خوب محسوب می ‏شود چه توافقی است.
این کارشناس مسائلی سیاسی با بیان این که ما هیچ وقت مشخصات یک توافق خوب را از زبان دوستان نشنیده ‏ایم، گفت: علیرغم این موضوع آمریکایی‏ ها پارامترهای یک توافق خوب را از نظر خود مکتوب کرده ‏اند و لذا از این پس یک مبنا برای قضاوت آن‏ ها وجود خواهد داشت که آیا آنچه آمریکا به دبنال آن بوده محقق شده است یا خیر.
محمدی در پایان در خصوص بازرسی‏ ها و تحقیق و توسعه اظهار داشت: بر اساس بیانیه سوئیس بازرسی‏ ها، بازرسی‏ های ویژه است و بازرسی ویژه تنها درباره عراق اعمال شده است که در نهایت منجر به حمله نظامی به عراق شد یعنی در اثر بازرسی ویژه آن‏ها مراکز حساس و ظرفیت ‏های عراق را شناسایی کردند لذا باید توجه داشت که امنیت کشور به مخاطره نیفتد.

»» بخش تصویری
.::. دانلود با کیفیت بالا .::.
(فرمت: MP4 – ابعاد تصویر: ۴۵۰*۷۲۰)
تاریخ ماندگاری لینک اصلی: نامحدود
منبع: MobinMedia.ir

1861 بازدید نظر: »

ارسال نظر

https://www.zahra-media.ir/eita.png

دسته بندی

اسکرول بار

تصویر ثابت