دکتر عباسی
استاد رائفی پور
خیریه احسان مهدوی

جستجو




در اين سایت
در كل اينترنت

آمار

هم‌سنگران

>

https://www.zahra-media.ir/wp-content/uploads/2022/01/932618.jpg

۱ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۰۱.mp3 ۲ ۱ ۱ ۱ بسم الله قال الشیخ هذه اشارات الى أصول و
۲ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۰۲.mp3 ۲ ۲ ۱ ۱۵ وأنا أسال الله الاصابه فی البیان والعصمه
۳ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۰۳.mp3 ۲ ۳ ۲ ۷ أم من الماده والصوره واعلم أن هذا النمط یشتمل
۴ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۰۴.mp3 ۲ ۴ ۲ ۸ واعلم أن هذا النمط یشتمل على مباحث بعضها
۵ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۰۵.mp3 ۲ ۵ ۶ ۲ وقد زیف الفاضل الشارح حده المذکور بوجهین
۶ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۰۶.mp3 ۲ ۶ ۹ ۸ أو السؤال الباطل وذلک لأن العقل قد یعرض
۷ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۰۷.mp3 ۲ ۷ ۹ ۰ ومن الناس من یظن أن کل جسم ذو مفاصل
۸ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۰۸.mp3 ۲ ۸ ۱۲ ۱ قوله ولا یعلمون أن الأوسط اذا کان
۹ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۰۹.mp3 ۲ ۹ ۱۳ ۸ قوله وأنه بحیث لو جوز مجوز فیه مداخلته
۱۰ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۰.mp3 ۲ ۱۰ ۱۴ ۵ وکان المفهوم من المکان أو الحیز المذکور معلوما
۱۱ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۰۰.mp3 ۲ ۱۰۰ ۱۶۶ ۱۰ اشاره ولقد یناسب ما نحن مشغولون به الکلام
۱۲ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۰۱.mp3 ۲ ۱۰۱ ۱۶۸ ۱ لما کانت الجهه ذات وضع فمن البین أن –
۱۳ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۰۲.mp3 ۲ ۱۰۲ ۱۶۹ ۴ وهم وتنبیه لعلک تقول لیس من شرط ما الیه –
۱۴ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۰۳.mp3 ۲ ۱۰۳ ۱۷۰ ۷ اشاره اعلم أن الناس یشیرون الى جهات
۱۵ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۰۴.mp3 ۲ ۱۰۴ ۱۷۱ ۷ ثم یستعملها فی سائر الحیوانات والأجسام حتى
۱۶ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۰۵.mp3 ۲ ۱۰۵ ۱۷۳ ۵ وفسر أیضا قوله ومثل ما یشبه ذلک بالفلک الذی
۱۷ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۰۶.mp3 ۲ ۱۰۶ ۱۷۷ ۵ تقریر البرهان مع محاذاه ما فی الکتاب أن نقول
۱۸ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۰۷.mp3 ۲ ۱۰۷ ۱۸۱ ۲ اشاره کل جسم من شأنه أن یفارق موضعه –
۱۹ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۰۸.mp3 ۲ ۱۰۸ ۱۸۲ ۰ فان قیل لو قال الشیخ محدد الجهات لا یجوز علیه
۲۰ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۰۹.mp3 ۲ ۱۰۹ ۱۸۴ ۲ وأیضا لم یذکر الشیخ أن وجود الجهه بعد امتناع
۲۱ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۱.mp3 ۲ ۱۱ ۱۶ ۶ قوله واللغاء المتوهم للمداخله یوجب أن
۲۲ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۱۰.mp3 ۲ ۱۱۰ ۱۸۵ ۳ یرید أن یذنب اثبات محدد الجهات وکونه غیر
۲۳ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۱۱.mp3 ۲ ۱۱۱ ۱۸۶ ۳ ولعله لا یکون المحدد الأول الا القسم الأول –
۲۴ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۱۲.mp3 ۲ ۱۱۲ ۱۸۸ ۷ وثانیهما أن المحیط کالفلک الأعظم على تقدیر –
۲۵ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۱۳.mp3 ۲ ۱۱۳ ۱۹۰ ۷ ویکون الأول انما یخلق به أن یکون متقدما
۲۶ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۱۴.mp3 ۲ ۱۱۴ ۱۹۲ ۱ الجسم البسیط هو الذی طبیعته واحده لیس فیه
۲۷ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۱۵.mp3 ۲ ۱۱۵ ۱۹۲ ۰ ویراد بقولهم بالذات أحد معنیین أحدهما
۲۸ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۱۶.mp3 ۲ ۱۱۶ ۱۹۵ ۳ فقول الشیخ الجسم البسیط هو الذی له طبیعه واحده
۲۹ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۱۷.mp3 ۲ ۱۱۷ ۱۹۸ ۷ وقال اذا خلى وطباعه ولم یقل وطبیعته لأن –
۳۰ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۱۸.mp3 ۲ ۱۱۸ ۲۰۱ ۱ قوله وللبسیط مکان واحد یقتضیه طبعه و
۳۱ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۱۹.mp3 ۲ ۱۱۹ ۲۰ ۱۲ قوله ویجب أن یکون الشکل الذی یقتضیه –
۳۲ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۲.mp3 ۲ ۱۲ ۱۹ ۶ وهم واشاره ومن الناس من یکاد یقول بهذا
۳۳ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۲۱.mp3 ۲ ۱۲۱ ۲۰۷ ۲ وبأن القوه المصوره ان کانت بسیطه فمحلها
۳۴ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۲۲.mp3 ۲ ۱۲۲ ۲۰۷ ۷ والجواب عن الأول أن اتصال الصور الکمالیه
۳۵ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۲۳.mp3 ۲ ۱۲۳ ۲۰۸ ۱۲ والمیل هو الذی یسمیه المتکلمون اعتمادا ومحرک
۳۶ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۲۴.mp3 ۲ ۱۲۴ ۲۱۱ ۸ قوله وقد یکون من طباعه وقد یحدث فیه من
۳۷ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۲۵.mp3 ۲ ۱۲۵ ۲۱۳ ۲ بلی کما یجوز أن یجتمع فی جسم حرکتان احدیهما
۳۸ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۲۶.mp3 ۲ ۱۲۶ ۲۱۴ ۱۴ فهذا ما ینبغی أن یتحقق لتندفع الأشکال التی
۳۹ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۲۷.mp3 ۲ ۱۲۷ ۲۱۶ ۱۲ اشاره الجسم الذی لا میل فیه بالقوه ولا بالفعل
۴۰ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۲۸.mp3 ۲ ۱۲۸ ۲۱۸ ۷ والحرکه تنقسم الى نفسانیه وغیر نفسانیه –
۴۱ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۲۹.mp3 ۲ ۱۲۹ ۲۲۰ ۶ ووجه الاستدلال فی المسألتین أن اختلاف المعاوقه
۴۲ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۳.mp3 ۲ ۱۳ ۲۰ ۱۴ وقد تناظر الغریقان فلما الزم أصحاب المذهب
۴۳ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۳۰.mp3 ۲ ۱۳۰ ۲۲۴ ۱ واعترض الفاض الشارح بعد ذلک بأن نسبه أثر
۴۴ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۳۱.mp3 ۲ ۱۳۱ ۲۲۶ ۵ یجب أن تتذکر هیهنا أنه لیس زمان لا ینقسم
۴۵ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۳۲.mp3 ۲ ۱۳۲ ۲۲۷ ۱۲ قد مر بیان أن الجسم یقتضی بالطبع موضعا وشکلا
۴۶ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۳۳.mp3 ۲ ۱۳۳ ۲۲۹ ۸ الجسم اذا وجد على حال غیر واجبه من طباعه –
۴۷ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۳۴.mp3 ۲ ۱۳۴ ۲۳۱ ۷ والفاضل الشارح أورد هیهنا حجه من نفسه
۴۸ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۳۵.mp3 ۲ ۱۳۵ ۲۳۴ ۴ تنبیه وأنت تعلم أن هذا التبدل الممکن لیس
۴۹ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۳۶.mp3 ۲ ۱۳۶ ۲۳۵ ۱۷ أقول یرید أن کل ما یجوز علیه الکون والفساد –
۵۰ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۳۷.mp3 ۲ ۱۳۷ ۲۳۷ ۱ وهم وتنبیه فان شککت وقلت یکون ذلک المتکون
۵۱ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۳۸.mp3 ۲ ۱۳۸ ۲۳۷ ۱۳ اشاره الجسم الذیس فی طباعه میل مستدیر یستحیل
۵۲ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۳۹.mp3 ۲ ۱۳۹ ۲۳۸ ۸ وعلیه سؤال مشهور وهو أن الجسم الذی فی طباعه
۵۳ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۴.mp3 ۲ ۱۴ ۲۲ ۱ ولا یعلم أن کل کثره کانت متناهیه أو غیر
۵۴ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۴۰.mp3 ۲ ۱۴۰ ۲۴۱ ۳ الرابعه أنه لا یجوز علیه الحرکه الکمیه لأنها لا توجد
۵۵ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۴۱.mp3 ۲ ۱۴۱ ۲۴۲ ۷ تبیه الأجسام التی قبلنا نجد فیها قوى مهیأه
۵۶ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۴۲.mp3 ۲ ۱۴۲ ۲۴۳ ۱۲ وذهب الشیخ فی الشفاء وغیره من الکتب الى أن
۵۷ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۴۳.mp3 ۲ ۱۴۳ ۲۴۴ ۱۴ وأما الروائح فکثیره بحیث لا یرجى حصرها ولذلک
۵۸ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۴۴.mp3 ۲ ۱۴۴ ۲۴۸ ۴ وأما الرطوبه والیبوسه فما عرفهما لکونهما محسوسین
۵۹ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۴۵.mp3 ۲ ۱۴۵ ۲۵۰ ۷ الأجسام العنصریه قد تخلو من الکیفیات المبصره
۶۰ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۴۶.mp3 ۲ ۱۴۶ ۲۵۱ ۰ وهذا الفصل یشمل على الاستدلال باعتبار الأول
۶۱ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۴۷.mp3 ۲ ۱۴۷ ۲۵۲ ۲۲ وقال وهذه الأحکام لیست مما لا اختلاف فیها فان
۶۲ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۴۸.mp3 ۲ ۱۴۸ ۲۵۴ ۱۰ واذا خمدت النار وفارقتها سخونتها تکون منها –
۶۳ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۴۹.mp3 ۲ ۱۴۹ ۲۵۵ ۲۲ تنبیه من ظن أن الهواء یطفو فوق الماء لضغط
۶۴ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۵.mp3 ۲ ۱۵ ۲۳ ۷ وفی التحقیق لیس یفیدها أیضا لأن الأجزاء
۶۵ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۵۰.mp3 ۲ ۱۵۰ ۲۵۷ ۴ یرید اثبات الکون والفساد فی العناصر والاستدلال
۶۶ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۵۱.mp3 ۲ ۱۵۱ ۲۵۹ ۳ وأیضا ثبوت نوع واحد من النوعین المتعاکسین
۶۷ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۵۲.mp3 ۲ ۱۵۲ ۲۶۰ ۱۲ فالاناء المذکور لشده تبرده یفسد الهواء المطیف به
۶۸ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۵۳.mp3 ۲ ۱۵۳ ۲۶۲ ۱۶ قوله وقد تخلق النار بالنفاخات من غیر نار لما
۶۹ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۵۴.mp3 ۲ ۱۵۴ ۲۶۳ ۱۹ والسؤال الذی ذکره الفاضل الشارح مما اقتضته
۷۰ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۵۵.mp3 ۲ ۱۵۵ ۲۶۵ ۸ والخفیف بالاضافه له معنیان أحدهما الذی
۷۱ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۵۶.mp3 ۲ ۱۵۶ ۲۶۸ ۱ وتشکک الفاضل الشارح فی میل الهواء بعدم الاحساس
۷۲ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۵۷.mp3 ۲ ۱۵۷ ۲۶۸ ۱۴ تنبیه هذه یخلق منها ما یخلق بأمزجه یقع فیها
۷۳ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۵۸.mp3 ۲ ۱۵۸ ۲۷۱ ۹ ولکل واحد من هذه صوره مقومه منها تنبعث
۷۴ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۵۹.mp3 ۲ ۱۵۹ ۲۷۳ ۱۵ وأقول معنى الاستداد هو اعتبار المحل الواحد الثابت
۷۵ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۶.mp3 ۲ ۱۶ ۲۴ ۷ وان کان لکثره متناهیه منها حجم فوق حجم الواحد
۷۶ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۶۰.mp3 ۲ ۱۶۰ ۲۷۵ ۱۰ قوله بل استحالت فی کیفیاتها المتضاده المنبعثه
۷۷ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۶۱.mp3 ۲ ۱۶۱ ۲۷۷ ۱۱ وقال الفاضل الشارح أمر المزاج مبنی على اثبات
۷۸ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۶۲.mp3 ۲ ۱۶۲ ۲۲۷ ۰ وهم تنبیه ولعلک تقول لا استحاله فی الکیف –
۷۹ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۶۳.mp3 ۲ ۱۶۳ ۲۸۰ ۱۲ قوله واعتبر حال المسخن فی مستحصف وفی متخلخل
۸۰ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۶۴.mp3 ۲ ۱۶۴ ۲۸۲ ۵ قوله فهل یسعک أن تصدق بوجود جمیع الناریه
۸۱ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۶۵.mp3 ۲ ۱۶۵ ۲۸۳ ۱۱ نکته اعلم أن استضاءه النار الساتره لما وراها
۸۲ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۶۶.mp3 ۲ ۱۶۶ ۲۸۵ ۷ قوله ولعل ذلک من أسباب طفوها أحیانا عندنا
۸۳ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۶۷.mp3 ۲ ۱۶۷ ۲۸۶ ۱۲ تنبیه انظر الى حکمه الصانع بدء فخلق أصولا
۸۴ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۶۸.mp3 ۲ ۱۶۸ ۲۸۷ ۱۰ واعلم أن انکسار تضاد الکیفیات واستقرارها
۸۵ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۶۹.mp3 ۲ ۱۶۹ ۲۸۹ ۵ النمط الثالث فی النفس الأرضیه والسماویه
۸۶ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۷.mp3 ۲ ۱۷ ۲۷ ۵ وحصل من تألیفها فی الجهات جسم کان نسبه ذلک
۸۷ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۷۰.mp3 ۰ ۰ ۰
۸۸ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۷۱.mp3 ۲ ۱۷۱ ۲۹۱ ۷ تنبیه ارجع الى نفسک وتأمل هل اذا کنت
۸۹ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۷۲.mp3 ۲ ۱۷۲ ۲۹۳ ۱۵ وقول الفاضل الشارح ان الشیخ یبین أن هذه
۹۰ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۷۳.mp3 ۲ ۱۷۳ ۱۹۵ ۱ تنبیه أتحصل ان المدرک أهو ما یدرک البصر
۹۱ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۷۴.mp3 ۲ ۱۷۴ ۲۹۶ ۱۳ وهم وتنبیه ولعلک تقول انما اثبت ذاتی توسط
۹۲ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۷۵.mp3 ۲ ۱۷۵ ۲۹۸ ۹ اشاره هو ذا یتحرک الحیوان بشیء غیر جسمیته
۹۳ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۷۶.mp3 ۲ ۱۷۶ ۱۹۹ ۱ فمن الأفعال الصادره عنهما حفظ مواردها المجتمعه
۹۴ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۷۷.mp3 ۲ ۱۷۷ ۳۰۱ ۳ قوله وکذلک یدرک بغیر جسمیه وبغیر مزاج جسمیه
۹۵ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۷۸.mp3 ۲ ۱۷۸ ۳۰۲ ۸ قوله فأصل القوى المحرکه والمدرکه والحافظه
۹۶ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۷۹.mp3 ۲ ۱۷۹ ۳۰۳ ۶ وقد یرد على هذا الموضوع سؤال مشهور وهو أن
۹۷ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۸.mp3 ۲ ۱۸ ۲۸ ۸ تنبیه الیس اذا أوجب النظر ان الجسم لا –
۹۸ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۸۰.mp3 ۲ ۱۸۰ ۳۰۴ ۱۴ وما تقتضیه القواعد الحکمیه التی أفادها الشیخ
۹۹ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۸۱.mp3 ۲ ۱۸۱ ۳۰۵ ۱۸ اشاره فهذا الجوهر فیک واحد بل هو أنت عند التحقیق
۱۰۰ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۸۲.mp3 ۰ ۰ ۰
۱۰۱ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۸۳.mp3 ۲ ۱۸۳ ۳۰۸ ۱ اشاره درک الشیء هو أن تکون حقیقته متمثله
۱۰۲ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۸۴.mp3 ۲ ۱۸۴ ۳۰۸ ۷ لما فرغ عن اثبات النفس أراد أن یبین أحوال
۱۰۳ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۸۵.mp3 ۲ ۱۸۵ ۳۱۰ ۷ وبعدما تقدم فنقول الشیء المدرک اما أن یکون
۱۰۴ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۸۶.mp3 ۲ ۱۸۶ ۳۱۱ ۴ والادراک ینقسم الى ادراک بآله والى ادراک
۱۰۵ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۸۷.mp3 ۲ ۱۸۷ ۳۱۲ ۵ والاشیاء المدرک تنقسم الى ما لا یکون خارجا
۱۰۶ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۸۸.mp3 ۲ ۱۸۸ ۳۱۳ ۱۱ فمنهم من جعل الاضافه العارضه للمدرک الى
۱۰۷ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۸۹.mp3 ۲ ۱۸۹ ۳۱۶ ۱ والجواب عن الأول أن من الصوره ماهی مطابقه
۱۰۸ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۹.mp3 ۲ ۱۹ ۲۸ ۸ تبیه الیس اذا أوجب النظر أن الجسم لا یجوز أن
۱۰۹ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۹۰.mp3 ۲ ۱۹۰ ۳۱۶ ۷ ولیس کذلک القول بأن صوره السماء المنطبعه
۱۱۰ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۹۱.mp3 ۲ ۱۹۱ ۳۱۷ ۱۲ والجواب أن الادراک معنى واحد یختلف
۱۱۱ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۹۲.mp3 ۲ ۱۹۲ ۳۲۰ ۱ ومنها قوله وأیضا لوجب أنا اذا أتصورنا موجودا
۱۱۲ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۹۳.mp3 ۲ ۱۹۳ ۳۲۱ ۱۰ ومنها قوله الصوره تحصل فی الخیال أو فی الجلیدیه
۱۱۳ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۹۴.mp3 ۲ ۱۹۴ ۳۲۲ ۱۲ تنبیه الشیء قد یکون محسوسا عندما یشاهد
۱۱۴ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۹۵.mp3 ۲ ۱۹۵ ۳۲۳ ۱۱ لما فرغ بیان معنى الادراک أراد أن ینبه على
۱۱۵ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۹۶.mp3 ۲ ۱۹۶ ۳۲۵ ۹ والفاضل الشارح فسر الغواشی الغریبه عن الماهیه
۱۱۶ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۹۷.mp3 ۲ ۱۹۷ ۳۲۶ ۱۰ وأقول الانسانیه التی فی زید لیست بعینها –
۱۱۷ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۹۸.mp3 ۲ ۱۹۸ ۳۲۸ ۳ الشیء الذی لا یتعلق بالماده أصلا ولا باللواحق
۱۱۸ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۱۹۹.mp3 ۲ ۱۹۹ ۳۳۰ ۶ أقول هذا الجواب لیس کما ینبغی فان الجسم
۱۱۹ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۲۰.mp3 ۲ ۲۰ ۳۰ ۱ قال الفاض الشارح انه قال فی القضیه الأولى
۱۲۰ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۲۰۰.mp3 ۲ ۲۰۰ ۳۳۱ ۱۰ وهذه القوى تقسم الى مدرک والى معینه
۱۲۱ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۲۰۱.mp3 ۲ ۲۰۱ ۳۳۲ ۱۴ ألیس قد تبصر القطر النازل خطا مستقیما والنقطه
۱۲۲ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۲۰۲.mp3 ۲ ۲۰۲ ۳۳۵ ۵ وأما قول الشیخ وعندک قوه تحفظ مثل المحسوسات
۱۲۳ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۲۰۳.mp3 ۲ ۲۰۳ ۳۳۸ ۲ والوجه الثانی أن استحضار الصور والذهول
۱۲۴ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۲۰۴.mp3 ۲ ۲۰۴ ۳۴۱ ۱ وأیضا فان الحیوانات ناطقها وغیر ناطقها تدرک
۱۲۵ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۲۰۵.mp3 ۲ ۲۰۵ ۳۴۲ ۸ ذکر علماء التشریح أن الحامل لقوه الشم زائدتان
۱۲۶ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۲۰۶.mp3 ۲ ۲۰۶ ۳۴۳ ۴ والحامل لقوه السمع هو القسم الأول من قسمی
۱۲۷ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۲۰۷.mp3 ۲ ۲۰۷ ۳۴۵ ۱ قوله والثالثه الوهم وآلتها الدماغ کله لکن
۱۲۸ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۲۰۸.mp3 ۲ ۲۰۸ ۳۴۵ ۱۵ أقول معناه واضح والمراد من الخدمه أن الوهم
۱۲۹ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۲۰۹.mp3 ۲ ۲۰۹ ۳۴۸ ۴ أقول وقد قال الشیخ أیضا قبل کلامه هذا متصلا
۱۳۰ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۲۱.mp3 ۲ ۲۱ ۳۱ ۹ قوله بل هو فی نفسه کما هو عند الحس الحس یحکم
۱۳۱ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۲۱۰.mp3 ۲ ۲۱۰ ۳۴۸ ۱۷ قوله وانما هدى الناس الى القضیه بأن هذه
۱۳۲ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۲۱۱.mp3 ۲ ۲۱۱ ۳۵۰ ۱۳ وأقول ان الشیخ وان ذکر قبل هذا أن آله –
۱۳۳ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۲۱۲.mp3 ۲ ۲۱۲ ۳۵۱ ۱۲ اشاره وأما نظیر هذا التفصیل فی قوى النفس الانسانیه
۱۳۴ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۲۱۳.mp3 ۲ ۲۱۳ ۳۵۳ ۸ اشاره ومن قواها ما لها بحسب حاجتها الى تکمیل
۱۳۵ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۲۱۴.mp3 ۲ ۲۱۴ ۳۵۳ ۸ ومن قواها مالها بحسب متن درس تکرار شده است
۱۳۶ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۲۱۵.mp3 ۲ ۲۱۵ ۳۵۶ ۱ وان کانت أقوى من ذلک فتسمى عقلا بالملکه
۱۳۷ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۲۱۶.mp3 ۲ ۲۱۶ ۳۵۸ ۱۰ أقول لما ذکر أن النفس تنتقل من المعقولات
۱۳۸ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۲۱۷.mp3 ۲ ۲۱۷ ۳۵۹ ۱۲ قوله ولعلک تشتهی زیاده دلاله على القوه
۱۳۹ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۲۱۸.mp3 ۲ ۲۱۸ ۳۶۱ ۳ قوله فان اشتهیت أن تزداد فی الاستبصار فاعلم
۱۴۰ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۲۱۹.mp3 ۲ ۲۱۹ ۳۶۲ ۳ وأما قوى الجسمانیه فقابله للقسمه الى جزئین
۱۴۱ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۲۲.mp3 ۲ ۲۲ ۳۳ ۶ تبیه انک ستعلم أیضا مما علمته من حال احتما
۱۴۲ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۲۲۰.mp3 ۲ ۲۲۰ ۳۶۶ ۸ اشاره هذا الاتصال علته قوه بعیده هی العقل
۱۴۳ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۲۲۱.mp3 ۲ ۲۲۱ ۳۶۹ ۱۱ قوله انک تعلم أن الشی غیر المنقسم قد یقارنه أشیاء
۱۴۴ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۲۲۲.mp3 ۲ ۲۲۲ ۳۷۱ ۱ أقول لما فرغ عن تمهید الأصل المذکور شرع فی تقریر
۱۴۵ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۲۲۳.mp3 ۲ ۲۲۳ ۳۷۳ ۸ وهم وتنبیه ولعلک تقول قد یجوز أن یقع للصوره
۱۴۶ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۲۲۴.mp3 ۲ ۲۲۴ ۳۸۰ ۱ وهم وتنبیه أو لعلک تقول أن الصوره العقلیه
۱۴۷ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۲۲۵.mp3 ۲ ۲۲۵ ۳۸۲ ۴ اشاره انک تعلم أن کل شیء یعقل شیئا فانه
۱۴۸ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۲۲۶.mp3 ۲ ۲۲۶ ۳۸۳ ۱۷ قوله وکل ما یقعل من شأن ماهیته أن یقارن
۱۴۹ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۲۲۷.mp3 ۲ ۲۲۷ ۳۸۸ ۳ ثم قال وان سملناه فلم قلتم ان ما یصح أن
۱۵۰ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۲۲۸.mp3 ۲ ۲۲۸ ۳۹۱ ۴ وهم وتنبیه ولعلک تقول ان الصوره المادیه فی القوام
۱۵۱ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۲۲۹.mp3 ۲ ۲۲۹ ۳۹۳ ۱۵ ثم قال وان سملناه لکن ذلک اعتراف بأن –
۱۵۲ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۲۳.mp3 ۲ ۲۳ ۳۴ ۱۰ ویتبین من ذلک أن قسمه الحرکه والزمان الى
۱۵۳ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۲۳۰.mp3 ۲ ۲۳۰ ۳۹۵ ۴ وهم وتنبیه أو لعلک تقول ان هذا الجوهر وان
۱۵۴ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۲۳۱.mp3 ۲ ۲۳۱ ۳۹۷ ۱ قوله فیکون جوابک تقریر الجواب أن استعداد
۱۵۵ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۲۳۲.mp3 ۲ ۲۳۲ ۴۰۴ ۶ أقول قد تبین فیما مضى أن الماهیات المعقوله
۱۵۶ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۲۳۳.mp3 ۲ ۲۳۳ ۴۰۴ ۰ اشاره أما حرکات حفظ البدن وتولیده فهی تصرفات
۱۵۷ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۲۳۴.mp3 ۲ ۲۳۴ ۴۰۸ ۱۲ قوله فان الانماء غیر الاسمان أقول التمر والسمن
۱۵۸ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۲۳۵.mp3 ۲ ۲۳۵ ۴۱۱ ۱۳ ومغایره هذه القوه للقوى المدرکه ظاهره
۱۵۹ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۲۳۶.mp3 ۲ ۲۳۶ ۴۱۴ ۸ مقدمه المعنى الحسی الى مثله تتجه الاراده
۱۶۰ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۲۳۷.mp3 ۲ ۲۳۷ ۴۱۵ ۱۵ قوله ولیس الاولى لها الا الوضع ولیس بمعین موجود
۱۶۱ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۲۳۸.mp3 ۲ ۲۳۸ ۴۱۸ ۱۳ قوله والمرید من الحیوان بقوته الحیوانیه –
۱۶۲ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۲۳۹.mp3 ۲ ۲۳۹ ۴۲۱ ۸ واعترض الفاضل الشارح فقال ادراک الشیء –
۱۶۳ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۲۴.mp3 ۲ ۲۴ ۳۶ ۱ اشاره قد علمت أن للجسم مقدارا تخمینا متصلا
۱۶۴ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۲۴۰.mp3 ۲ ۲۴۰ ۴۲۳ ۱۷ ثم قال واذا جاز أن یکون السابق عله للاحق
۱۶۵ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۲۵.mp3 ۲ ۲۵ ۳۷ ۲ وثانیها صفه لشیء بقیاسه الى غیره وهو أیضا
۱۶۶ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۲۶.mp3 ۲ ۲۶ ۳۹ ۳ قوله وأنه قد یعرض له انفصال وانفکاک
۱۶۷ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۲۷.mp3 ۲ ۲۷ ۴۱ ۶ قول الشیخ فی الشفاء فی فصل أن المقادیر
۱۶۸ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۲۸.mp3 ۲ ۲۸ ۴۲ ۷ قال الفاضل الشارح قوله فان قوه هذا القول
۱۶۹ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۲۹.mp3 ۲ ۲۹ ۴۴ ۳ قوله وتلک القوه لغیر ما هو ذات المتصل بذاته
۱۷۰ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۳۰.mp3 ۲ ۳۰ ۴۵ ۷ وأعلم أن الأعم فی هذا الباب أن یعلم أنه لا
۱۷۱ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۳۱.mp3 ۲ ۳۱ ۴۷ ۰ وهم وتبیه ولعلک تقول ان هذا ان لزم فانما
۱۷۲ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۳۲.mp3 ۲ ۳۲ ۴۹ ۸ وذلک لأن الشیء المأخوذ من حیث هو هو لا یمکن
۱۷۳ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۳۳.mp3 ۲ ۳۳ ۵۲ ۵ والفاضل الشارح أورد الشک أولا فی أن
۱۷۴ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۳۴.mp3 ۲ ۳۴ ۵۴ ۸ وفیه نظر لأن الشیخ حکى فی الفن الثالث من –
۱۷۵ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۳۵.mp3 ۲ ۳۵ ۵۵ ۱۴ فان قیل لعل البعض یمتنع عن قبول ذلک بسبب
۱۷۶ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۳۶.mp3 ۲ ۳۶ ۵۷ ۴ قوله ولعل هذا العائق اذا کان لازما طبیعیا
۱۷۷ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۳۷.mp3 ۲ ۳۷ ۵۹ ۳ تذنیب ألیس قد بان لک أن المقدار من حیث
۱۷۸ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۳۸.mp3 ۲ ۳۸ ۵۹ ۲۰ یجب أن یکون محققا عندک أنه لا یمتد بعد فی ملأ
۱۷۹ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۳۹.mp3 ۲ ۳۹ ۶۱ ۳ وهذه حجه عول علیها أفلاطون فی أن الأبعاد
۱۸۰ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۴۰.mp3 ۲ ۴۰ ۵۹ ۱۹ یجب أن یکون محققا عندک أنه لا یمتد فی ملأ
۱۸۱ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۴۱.mp3 ۲ ۴۱ ۶۲ ۲ والثانیه أنه لا یجوز أن یوجد بینها أبعاد تتزاید
۱۸۲ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۴۲.mp3 ۲ ۴۲ ۶۵ ۱۰ ولأن کل زیاده توجد فانها مع المزید علیه قد
۱۸۳ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۴۳.mp3 ۲ ۴۳ ۶۸ ۰ قوله فیصیر البعید بین الأمتدادین محدودا فی
۱۸۴ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۴۴.mp3 ۲ ۴۴ ۷۱ ۶ أقول هذا القسم الأخیر الذی فرض فیه البعد
۱۸۵ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۴۵.mp3 ۲ ۴۵ ۷۳ ۱ قوله وقد تستبان استحاله ذلک من وجوه
۱۸۶ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۴۶.mp3 ۲ ۴۶ ۷۳ ۱ وقد تستبان استحاله ذلک من وجوه أخرى –
۱۸۷ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۴۷.mp3 ۲ ۴۷ ۷۳ ۱۱ اشاره فقد بان لک أن الأمتداد الجسمانی یلزمه –
۱۸۸ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۴۸.mp3 ۲ ۴۸ ۷۴ ۴ والحد فی هذا الموضع هو النهایه وکان المفهوم من
۱۸۹ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۴۹.mp3 ۲ ۴۹ ۷۶ ۱ قوله ولو لزمه منفردا بنفسه عن نفسه لتشابهت
۱۹۰ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۵۰.mp3 ۲ ۵۰ ۷۸ ۷ والفاضل الشارح توهم الامتداد الجسمانی فی هذا
۱۹۱ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۵۱.mp3 ۲ ۵۱ ۸۲ ۰ وهم واشاره أو لعلک تقول وهذا أیضا یلزمک
۱۹۲ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۵۲.mp3 ۲ ۵۲ ۸۴ ۰ فنقول لک یرید أن یفرق بین الصورتین بما
۱۹۳ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۵۴.mp3 ۲ ۵۴ ۸۷ ۰ قوله وأما المقدار لو انفرد ولم یکن هناک شیء
۱۹۴ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۵۵.mp3 ۲ ۵۵ ۸۸ ۰ واعترض الفاضل الشارح بأن تعلیل اختلاف الفلک
۱۹۵ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۵۶.mp3 ۲ ۵۶ ۸۹ ۱۱ تبیه هذا الحامل انما له الوضع من قبل اقتران الصوره الجسمیه
۱۹۶ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۵۷.mp3 ۲ ۵۷ ۹۳ ۷ تنبیه فلو فرضنا هیولى بلا صوره وکانت بلا وضع ثم
۱۹۷ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۵۸.mp3 ۲ ۵۸ ۹۵ ۱ قوله فلیس یمکن أن یقال ان الصوره لحقتها هناک
۱۹۸ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۶۱.mp3 ۲ ۶۱ ۱۰۰ ۲ تذنیب فاحدس من هذا أن الهیولى لا تتجرد
۱۹۹ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۶۲.mp3 ۲ ۶۲ ۱۰۱ ۶ قوله وکیف ولابد من هذا أن الهیولى لا تتجرد
۲۰۰ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۶۳.mp3 ۲ ۶۳ ۱۰۳ ۴ قوله وکذلک لابد من استحقاق مکان خاص أو وضع
۲۰۱ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۶۴.mp3 ۲ ۶۴ ۱۰۵ ۱ والفاضل الشارح أورد علیه شکوکا کثیره منها
۲۰۲ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۶۵.mp3 ۲ ۶۵ ۱۰۸ ۱ والجواب أن استلزام الجسمیه المطلقه لهذه
۲۰۳ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۶۶.mp3 ۲ ۶۶ ۱۱۰ ۱ اشاره وأعلم أنه لیس یکفی أیضا وجود الحامل
۲۰۴ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۶۹.mp3 ۲ ۶۹ ۱۱۷ ۰ بل قسم وجه التلازم الى قسمین أحدهما أن یکون
۲۰۵ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۷۰.mp3 ۲ ۷۰ ۱۱۹ ۸ ومنها أنه قال الى مقارنه الصوره لیعرف
۲۰۶ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۷۱.mp3 ۲ ۷۱ ۱۲۱ ۵ واقول أما تلازم المتضایفین فسنبین أنه لیس
۲۰۷ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۷۲.mp3 ۲ ۷۲ ۱۲۱ ۱۰ وأقول الآله کما ذکرنا هی ما یؤثر الفاعل فی
۲۰۸ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۷۳.mp3 ۲ ۷۳ ۱۲۴ ۱ اشاره أما الصوره التی تفارق الهیولى الى بدل
۲۰۹ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۷۴.mp3 ۲ ۷۴ ۱۲۶ ۲ وربما یشبه ذلک المبدء المستحفظ الوجود
۲۱۰ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۷۵.mp3 ۲ ۷۵ ۱۲۶ ۱۱ الثانیه أن الشیء الذی یکون مع المتأخر عن ثالث
۲۱۱ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۷۶.mp3 ۲ ۷۶ ۱۲۷ ۰ أقول المعیه تطلق على المتلازمین اللذین یتعلق
۲۱۲ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۷۷.mp3 ۲ ۷۷ ۱۲۹ ۱ ثم قال الثالثه أنا قد بینا أن الجسمیه لا تنفک
۲۱۳ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۷۸.mp3 ۲ ۷۸ ۱۳۰ ۵ الرابعه أن التناهی والشکل من توابعا لماده و
۲۱۴ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۷۹.mp3 ۲ ۷۹ ۱۳۲ ۱۰ فانظر کیف فرق الشیخ هیهنا بین علل ماهیه –
۲۱۵ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۸۰.mp3 ۲ ۸۰ ۱۳۴ ۱۱ قال وأما بیان أن الشیخ لماذا ذکر هذا الفصل
۲۱۶ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۸۱.mp3 ۲ ۸۱ ۱۳۷ ۱۱ قوله ولکن قد علم أن التناهی والتشکل من الأمور
۲۱۷ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۸۲.mp3 ۲ ۸۲ ۱۳۸ ۵ قال الفاضل الشارح هذا سؤال على الفصل السابق
۲۱۸ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۸۳.mp3 ۲ ۸۳ ۱۳۹ ۱۰ اشاره أنت تعلم ان الصوره الجوهریه اذا فارقت
۲۱۹ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۸۴.mp3 ۲ ۸۴ ۱۴۰ ۵ لان فیه بیان أن الصوره مقدمه على الهیولى
۲۲۰ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۸۵.mp3 ۲ ۸۵ ۱۴۲ ۳ وأما قوله ثم لا یلزم أن تکون هذا الأعراض صورا
۲۲۱ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۸۶.mp3 ۲ ۸۶ ۱۴۳ ۸ اشاره لیس یمکن أن یکون شیئان کل واحد منهما
۲۲۲ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۸۷.mp3 ۲ ۸۷ ۱۴۵ ۶ واعترض الفاضل الشارح بأن المطلوب هیهنا
۲۲۳ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۸۸.mp3 ۲ ۸۸ ۱۴۶ ۸ قوله فبقی أنه انما یکون التعلق من جانب واحد
۲۲۴ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۸۹.mp3 ۲ ۸۹ ۱۴۹ ۸ والمعین ان حمل على عله الصوره فینبغی أن
۲۲۵ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۹۰.mp3 ۲ ۹۰ ۱۵۰ ۱۰ قوله وتشخص بها الصوره وتشخصت هی أیضا بالصوره
۲۲۶ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۹۱.mp3 ۲ ۹۱ ۱۵۲ ۱۴ وأما قول الفاضل الشارح الشیء المطلق غیر موجود
۲۲۷ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۹۲.mp3 ۲ ۹۲ ۱۵۴ ۵ قال الفاضل الشارح فلا تفاوت بین الکلام فی
۲۲۸ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۹۳.mp3 ۲ ۹۳ ۱۵۵ ۱ فالجسم هو مقدار ذو وضع له أبعاد ثلاثه والسطح
۲۲۹ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۹۴.mp3 ۲ ۹۴ ۱۵۷ ۸ قوله والجسم یلزمه السطح لا من حیث یتقوم –
۲۳۰ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۹۵.mp3 ۲ ۹۵ ۱۵۸ ۱۳ وقال أیضا معترضا علی قوله من حیث یلزمه التناهی
۲۳۱ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۹۶.mp3 ۲ ۹۶ ۱۶۰ ۵ وأما السطح کسطح الکره من غیر اعتبار حرکه أو
۲۳۲ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۹۷.mp3 ۲ ۹۷ ۱۶۱ ۵ وأما المرکز فعندما تتقاطع أقطار أو عند حرکه ما
۲۳۳ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۹۸.mp3 ۲ ۹۸ ۱۶۲ ۰ تنبیه ما أسهل ما یتأتی لک تأمل أن الأبعاد
۲۳۴ پخش فایل صوتی ۶۵۴-۹۹.mp3 ۲ ۹۹ ۱۶۵ ۶ یرید ابطال الخلاء والقائلون به فوقتان فرقه –

 

915 بازدید نظر: »

ارسال نظر

https://www.zahra-media.ir/eita.png

دسته بندی

اسکرول بار

تصویر ثابت