دکتر عباسی
استاد رائفی پور
خیریه احسان مهدوی

جستجو




در اين سایت
در كل اينترنت

آمار

هم‌سنگران

>

آخرین نظرات

فیلم مستند حکم بیداری / لغو امتیاز تنباکو به فتوای آیت الله میرزای شیرازی / لینک مستقیم دانلود

جنبش تحریم توتون و تنباکو و فتوای تاریخی میرزای شیرازی از مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر می باشد. جریان از این قرار بود که ناصرالدین شاه در سفر سوم خود به اروپا در اثر ولخرجی های زیاد و عیاشی ها، پول هایش تمام شد و چون دیگر پولی در بساط نداشت امتیازی را در زمینه کشت، توزیع و فروش توتون و تنباکو به یکی از مشاوران و نزدیکان نخست وزیر انگلیس به نام “ماژور تالبوت ” واگذار کرد و در مقابل ۲۵ هزار لیره دریافت کرد.

مطابق این قرارداد کمپانی “رژی” باید سالانه ۱۵ هزار لیره به صندوق دولت ایران واریز می کرد و در مقابل کشت و فروش توتون و تنباکو را در انحصار خود می گرفت یعنی از زارعان ارزان می خرید و گران می فروخت در جریان امضای این قرارداد عده ای از درباریان خصوصا امین السلطان، صدر اعظم، با دریافت رشوه هایی، نقش ایفا می کردند. در مقابل این قراداد، مردم شهرهای مختلف به رهبری روحانیت به مخالفت و مقابله پرداختند و جنبش هایی در شیراز, به رهبری “سید علی اکبر فال اسیری” , در تبریز به رهبری”حاج میرزا جواد آقامجتهد” در اصفهان، به رهبری ” حاج شیخ محمدتقی آقانجفی” (که اولین بار حکم تحریم تنباکو را صادر کرد) و در تهران به رهبری میرازی آشتیانی برپا شد که با سرکوب دولت مواجه شد و عده ای از علما تبعید شدند.

فیلم مستند حکم بیداری / لغو امتیاز تنباکو به فتوای آیت الله میرزای شیرازی

 

 

 

فیلم مستند حکم بیداری / لغو امتیاز تنباکو به فتوای آیت الله میرزای شیرازی

مدت زمان : ۳۱ دقیقه

کیفیت : TVRip (عالی)

کاری از : شبکه دوم سیما

انتشار اختصاصی در مبین مدیا در سالروز لغو امتیاز تنباکو – ۲۵ اردیبهشت ۱۲۷۰

 

در این موقع سید جمال الدین اسدآبادی به پیشنهاد سیدعلی اکبر فال اسیری که در تبعید بود، نامه ای در این رابطه به میرزای شیرازی نوشت. بعد از ارسال نامه یاد شده میرزای شیرازی تلگرافی به نزد شاه فرستاده و می گوید کسانی را که تبعید کرده به کشور بازگرداند و در مورد قرارداد، مخالفت خود را ابراز می کند, اما ناصرالدین شاه به این تلگراف اعتنایی نکرد به همین خاطر میرزای شیرازی فتوای تاریخی خود را به این شرح صادر کرد:

“الیوم استعمال توتون و تنباکو بای نحو کان در حکم محاربه با امام زمان (عج) است.”

حکم بیداری / لغو امتیاز تنباکو به فتوای آیت الله میرزای شیرازی

 

 

 

حکم بیداری / لغو امتیاز تنباکو به فتوای آیت الله میرزای شیرازی

با صدور این فتوا جنبش عظیمی به راه افتاد تا آنجا که حتی در حرمسرای ناصرالدین شاه قلیان ها را شکستند. این جریان ادامه یافت در تاریخ ۲۳ جمادی الاولی ۱۳۰۹ اعلانی در کوچه و بازار زده می شود که: ” بر حسب حکم جناب میرزای شیرازی، اگر تا ۴۸ ساعت دیگر امتیاز دخانیات لغو نشود یوم آتیه جهاد است، مردم مهیا شوید”. ناصرالدین شاه ابتدا قصد مقاومت داشت اما در مقابل جنبش مردمی عظیمی که به راه افتاده بود مجبور شد ابتدا امتیاز داخله و سپس کل امتیاز را لغو کند.

 

دانلود فایل (های) این نوشته :

»» بخش تصویری
.::. دانلود با کیفیت بالا .::.
(فرمت: MP4 – ابعاد تصویر: ۴۵۰*۷۲۰)
تاریخ ماندگاری لینک اصلی: نا محدود
منبع: MobinMedia.ir

 

2474 بازدید نظر: »

ارسال نظر

https://www.zahra-media.ir/eita.png

دسته بندی

اسکرول بار

تصویر ثابت