دکتر عباسی
استاد رائفی پور
خیریه احسان مهدوی

جستجو




در اين سایت
در كل اينترنت

آمار

هم‌سنگران

>

آخرین نظرات

مستند کاشت / CultivationDocumentary / بررسی نظریه کاشت در مورد مدیریت رسانه ها و انتخابات دهم ریاست جمهوری / لینک مستقیم دانلود

در دهه­های گذشته سه شیوه استعماری توسط قدرت­های بزرگ علیه کشورهای ضعیفتر به­کارگرفته شده است:

استعمار کهن که از قرن شانزدهم آغاز شد، و راهکار آن استفاده از قدرت نظامی برای اشغال و تصرف کشورها و سرزمین­های دیگر به منظور غارت اقتصادی و ازدیاد قدرت نفوذ و سلطه فرهنگی در آن بود، با کشتار سرخ پوستان آمریکا و تصرف سرزمین­های آنها و اشغال کشورهای آفریقا، و تجارت بردگان سیاه­پوست، و بخش­های وسیعی از قاره آسیا، مانند هند و اندونزی و غارت منابع و سرزمین­های آن­ها تا اواسط قرن بیستم ادامه یافت.

استعمار نو که از اوائل قرن بیستم به­تدریج جایگزین استعمار کهن شد و در آن استفاده از نیروهای مزدور و وابسته بومی برای اداره منطقه زیر سلطه، جایگزین لشگرکشی و اشغال نظامی شد دارای ویژگی­هایی نظیر شناسایی و کادرسازی از نیروهای بومی منطقه تحت سطله توسط سرویس­های جاسوسی و گماردن آن­ها در پست­های حساس و کلیدی، حاکمیت نامحسوس اما قوی بر حاکمان دست نشانده، غارت ثروت­های ملی کشورهای مستعمره، تخریب فرهنگ ملی و بومی، ایجاد فرهنگ التقاطی، وابستگی اقتصادی و اشاعه سکولاریزم، است.

استعمار فرانو یا سلطه­گری نوین، مبتنی بر ایجاد تغییر در جهان­بینی، فرهنگ، باورها، بینش­ها، رفتار و نگرش­های سیاسی فرهنگی بوده و با هدف تغییر نامرئی و نامحسوس فرهنگ و هویت ملت­ها پایه ریزی شده است. سست کردن پایه­های وحدت ملی، تشدید اختلافات داخلی، بی تفاوت ساختن مردم نسبت به فرهنگ و هویت ملی، خیرخواه جلوه دادن استعمارگران در افکار عمومی، از مهمترین محورهای القایی استعمار فرانو می­باشد.

نظریه­ای که اخیرا مورد توجه رسانه­های غربی قرار گرفته، استفاده از نظریه کاشت یا Cultivation Theory است. این نظریه را جرج گربنر (George Gerbner) رئیس پیشین دانشکده ارتباطات دانشگاه پنسیلوانیا ارائه کرده است. بر خلاف نظریه­های سنتی، که تاثیر رسانه­ها را بر رفتار افراد مستقیم و فوری فرض می­کردند، نظریه کاشت، چند فرض اصلی را برای شکل­گیری کاشت، ارائه می­کند. ۱) کاشت، روندی رو به انباشت و تراکمی دارد. ۲) تماشا با استفاده از رسانه عادت گونه و غیر انتخابی است. ۳) روند کاشت، چندوجهی است. ۴) کاشت، به رایج سازی یک روند می انجامد. بر این اساس رسانه­ها می­توانند به جای انتقال یک پیام رسانه­ای واقعی، یک رویداد رسانه­ای را برای مخاطب بسازند که اصلا وجود خارجی ندارد و به نوعی مهندسی ذهن مخاطب را برعهده بگیرند، زیرا رسانه­ها آثار بلندمدت، غیر مستقیم، تدریجی، کوچک و تراکمی دارند.

مستند کاشت، در ابتدا به انواع روش­های استعمار و انواع و دسته بندی جنگ­ها به موازات آن پرداخته و سپس با بررسی نظریه­های رسانه­ای و همچنین نظریه­ی کاشت به نقش رسانه­ها در گسترش نفوذ استعمار فرانو اشاره می­کند. در ادامه به روند برنامه­ریزی و نظریه پردازی موسسات و اندیشکده­های آمریکایی به موازات سرویس­های جاسوسی برای تاثیرگذاری در روند انتخابات دهم ریاست جمهوری می­پردازد.

مستند کاشت / Cultivation Documentary / بررسی نظریه کاشت در مورد مدیریت رسانه ها و انتخابات دهم ریاست جمهوری

مستند کاشت / Cultivation Documentary / بررسی نظریه کاشت در مورد مدیریت رسانه ها و انتخابات دهم ریاست جمهوری

مدت زمان: ۵۶ دقیقه

کیفیت: DVDRip (عالی)

پیشنهاد مبین مدیا: این فیلم را حتما مشاهده کنید!

دانلود فایل (های) این نوشته :

2309 بازدید نظر: »

ارسال نظر

https://www.zahra-media.ir/eita.png

دسته بندی

اسکرول بار

تصویر ثابت