دکتر عباسی
استاد رائفی پور
خیریه احسان مهدوی

جستجو




در اين سایت
در كل اينترنت

آمار

هم‌سنگران

https://www.zahra-media.ir/wp-content/uploads/2022/01/932618.jpg

ردیف پخش فایل صوتی دانلود فایل صوتی شماره جلد شماره درس شماره صفحه شماره سطر توضیحات
۱ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۰۱.mp3 ۱ ۱ ۳ ۱ کتاب مفتاح الغیب-بسم الله الرحمن الرحیم-اللهم احمد نفسک عمن امرته أن یتخذک وکیلا
۲ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۰۲.mp3 ۱ ۲ ۵ ۲ کتاب مصباح الأنس-لکن لاشتمال معقولیّتها على نسبه رابطه و حکمه ضابطه عرضت على وحدانیتها الحقیقیه
۳ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۰۳.mp3 ۱ ۳ ۷ ۴ و لا یتصوّر الّا منک أو ممن بک و أنت به‏ بین القربین‏ جامعا‏
۴ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۰۴.mp3 ۱ ۴ ۹ ۵ و بعد، فإن التّنفّر عن تشذّب‏ آراء علماء الرسوم بتوفّر تذبذب أهواء أبناء العلوم
۵ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۰۵.mp3 ۱ ۵ ۱۰ ۹ و اجتهدت فی تأنیس تلک القواعد الکشفیه حسب الإمکان
۶ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۰۶.mp3 ۱ ۶ ۱۲ ۱ الفاتحه:فی مقدمات الشروع و فیها فصول:الفصل الأول، فی تقسیم العلوم الشرعیه الإلهیه إلى الأمهات الأصلیه و الفروع الکلیه
۷ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۰۷.mp3 ۱ ۷ ۱۴ ۱ و من جمله ازدرائها، مذمه متأخرى الحکماء لها و وصفها بالکدوره و الظلمه و طلب الخلاص منها
۸ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۰۸.mp3 ۱ ۸ ۱۶ ۵ قلت:التقدم للأرواح العالیه الکلیه، حتى لو کان المدبر للاشباح من الأرواح الکلیه قد یکون عالماً
۹ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۰۹.mp3 ۱ ۹ ۱۶ ۱۱ و فی الحث على وصل رحم الطبیعه معرفه سرّ المنهی عن إلقاء النفس فی التهلکه
۱۰ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۱۰.mp3 ۱ ۱۰ ۱۷ ۶ و فی أن الکمال الأخروی‏ لیس إلّا من ثمرات هذه النشأه
۱۱ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۱۱.mp3 ۱ ۱۱ ۱۸ ۱ و قال فی تفسیر الفاتحه:الظهر هو الجلی و النص المنتهى إلى اقصى مراتب البیان و الظهور
۱۲ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۱۲.mp3 ۱ ۱۲ ۱۸ ۹ ثم قال:و للکلام رتبه خامسه من حیث انه لیس بشی‏ء زائد على ذات المتکلم
۱۳ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۱۳.mp3 ۱ ۱۳ ۱۹ ۱ و أما تفسیر سبعه ابطن:فلما کانت المخاطبات الربانیه والتنزلات الالهیه
۱۴ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۱۴.mp3 ۱ ۱۴ ۲۰ ۵ و للروح من حیث تعیّنه فی عالم الأرواح و اللوح المحفوظ بطن ثالث
۱۵ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۱۵.mp3 ۱ ۱۵ ۲۳ ۵ و من حیث بطونه الاستعدادی فی قلب الإنسان‏ القابل لتجلیه، بطن خامس
۱۶ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۱۶.mp3 ۱ ۱۶ ۲۶ ۵ و اما روایه سبعین بطناً، فناظره -و الله اعلم-نظر استکثار إلى اشتمال کل بطن على مراتب و مظاهر لا تحصى
۱۷ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۱۷.mp3 ۱ ۱۷ ۲۷ ۵ و إن تعلّقت بکیفیه ارتباط الحق بالخلق و جهه انتشاء الکثره من الوحده الحقیقیه مع تباینهما
۱۸ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۱۸.mp3 ۱ ۱۸ ۲۸ ۹ الفصل الثانی:فی سبب اختلاف الأمم و التنبیه على سرّ الطریق الأمم
۱۹ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۱۹.mp3 ۱ ۱۹ ۲۹ ۵ قلت:أما وجودها الذهنی، فظاهر، و أما الخارجی، فلأن أمره منحصر فی الماهیه و التعین
۲۰ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۲۰.mp3 ۱ ۲۰ ۳۰ ۶ و من جمله الأمور التی لا یستقلّ العقل بادراکه:سرّ ترتیب طبقات العالم و خواصه
۲۱ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۲۱.mp3 ۱ ۲۱ ۳۰ ۱۶ و إن کان یفیض منه سبحانه دون تعمل منهم، فإنما موجبه سعه دائره کمال استعدادهم الغیر المجعول
۲۲ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۲۲.mp3 ۱ ۲۲ ۳۱ ۱۶ بل قال:رب أمر یکون بالنسبه إلى ادراک صفه کمال یلیق بجلاله
۲۳ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۲۳.mp3 ۱ ۲۳ ۳۲ ۷ و اما الطبقه العلیا، و هم ارباب الهمم السّامیه، الطالبه معرفه حقائق الأشیاء
۲۴ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۲۴.mp3 ۱ ۲۴ ۳۲ ۱۳ الفصل الثالث:فی تبیین منتهى الأفکار و تعیین ما یسلکه أهل الإستبصار
۲۵ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۲۵.mp3 ۱ ۲۵ ۳۳ ۱۲ الثالث:الناظر کثیراً ما یعوّل على نظره برهه مدیده ثم یطلع هو أو من بعده على خلله فیرجع
۲۶ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۲۶.mp3 ۱ ۲۶ ۳۳ ۱۸ الخامس:إنا نرى من یعتقد شیئا و لا یمکنه ان یقیم علیه برهاناً ثم لا یرعوى عنه
۲۷ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۲۷.mp3 ۱ ۲۷ ۳۴ ۳ السادس:ان حقائق الأشیاء فی الحضره العلمیه بسیطه فلا یدرکها على نحو تعینها فیها الا من حیث أحدیتها
۲۸ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۲۸.mp3 ۱ ۲۸ ۳۴ ۱۳ السابع:و أقول:أنه یؤید الوجه السادس ما اعترف به أهل المیزان بأسرهم
۲۹ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۲۹.mp3 ۱ ۲۹ ۳۵ ۱۳ السادس:کیف ترکبت الماهیه الحقیقیه من المتباینین و هما الروح المجرد و الجسم
۳۰ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۳۰.mp3 ۱ ۳۰ ۳۶ ۵ و قد قال الشیخ‏ قدس سره:لما اتضح لأهل البصائر أن لتحصیل المعرفه الصحیحه طریقین
۳۱ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۳۱.mp3 ۱ ۳۱ ۳۶ ۱۲ ثم أقول:التعریه الکامله تفصیلها ما ذکره الشیخ قدس سره فی شرح قوله صلى الله علیه و آله‏
۳۲ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۳۲.mp3 ۱ ۳۲ ۳۷ ۱۰ و طهاره عقله من التقیید بنتائج الأفکار فیما یختص بمعرفه الحق
۳۳ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۳۳.mp3 ۱ ۳۳ ۳۷ ۱۴ و طهاره النفس من أغراضها بل من عینها، لأنها خمیره الآمال و الأمانی و کثره التشوقات
۳۴ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۳۴.mp3 ۱ ۳۴ ۳۸ ۴ و طهاره الإنسان‏ الخاصه بعد تجاوزه ما ذکرنا، من طهاره بدنه و روحه و سرّه
۳۵ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۳۵.mp3 ۱ ۳۵ ۳۹ ۴ الفصل الرابع:فی ذکر الموضوع و المبادی لعلم التحقیق و مسائله المبرهن علیها ببرهان نظرى أو کشفى بحسب التوفیق‏
۳۶ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۳۶.mp3 ۱ ۳۶ ۳۹ ۴ الفصل الرابع:فی ذکر الموضوع و المبادی لعلم التحقیق و مسائله المبرهن علیها ببرهان نظرى أو کشفى بحسب التوفیق‏
۳۷ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۳۷.mp3 ۱ ۳۷ ۳۹ ۱۲ و معنى الذاتیه فی الموضوعین ان تکون تعیناتها مقتضى تلک الذات
۳۸ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۳۸.mp3 ۱ ۳۸ ۴۱ ۴ الثالث:ذکرهم اللاحق للجزء من اقسام المبحوث عنه، فإنه ربما یکون الخاصه الحقیقه الشامله‏
۳۹ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۳۹.mp3 ۱ ۳۹ ۴۲ ۱ و أما تصدیقات، هی المقدمات التی بها یعلم، لأنها یتوسط فی التصدیق کما فی الثبوت
۴۰ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۴۰.mp3 ۱ ۴۰ ۴۲ ۱۱ ثم التصدیقات التی هی المقدمات المسماه مع الحدود اوضاعاً-أی موضوعات-منها یقینیه
۴۱ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۴۱.mp3 ۱ ۴۱ ۴۳ ۴ و تسمى مصادرات، لکونها تحکمات ذوقیه یتعلق بوجدان الذوق
۴۲ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۴۲.mp3 ۱ ۴۲ ۴۴ ۱ إذا تقرر هذا فنقول:العلم الإلهی الشرعی المسمى علم الحقائق، هو العلم باللَّه الحق تعالى
۴۳ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۴۳.mp3 ۱ ۴۳ ۴۴ ۶ فان قلت:لیس وجود الحق من حیث هو-أو مطلقا-حتى عن قید الإطلاق إشاره إلیه و عباره عنه؟ قلت:نعم
۴۴ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۴۴.mp3 ۱ ۴۴ ۴۴ ۱۲ و سیفسّر بأنها الأسماء العامه الحکم‏ القابله للتعلقات المتقابله و الصفات المتباینه
۴۵ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۴۵.mp3 ۱ ۴۵ ۴۶ ۴ و التحقیق‏:ان کل متمیّز و متعین باىّ نوع کان من انواع التعین لا بدّ ان یشتمل على شی‏ء معروض لتعینه
۴۶ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۴۶.mp3 ۱ ۴۶ ۴۶ ۱۴ لا یقال:الإنسان اکمل المظاهر مع انه أجمع للکثرات
۴۷ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۴۷.mp3 ۱ ۴۷ ۴۷ ۹ ثم أسماء الأفعال المشعره بنوع الفعل على اختلاف صوره کالخلق و البسط و القبض
۴۸ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۴۸.mp3 ۱ ۴۸ ۴۸ ۱۲ فان قلت:لکل علم میزان و قانون یمیّز به صحیح ما یختص به من سقیمه، کالمنطق لعلوم الانظار
۴۹ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۴۹.mp3 ۱ ۴۹ ۴۹ ۶ بها یحصل التمیز بین انواع الفتح، أی الظهور بالکمال العلمی و غیره
۵۰ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۵۰.mp3 ۱ ۵۰ ۴۹ ۹ ثم الفتح المبین و هو الظهور بمقام الولایه و تجلیات انوار الأسماء الإلهیه المفنیه لصفات الروح و القلب
۵۱ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۵۱.mp3 ۱ ۵۱ ۵۰ ۱۴ قال الشیخ قدس سره فی النفحات:الإلقاء الإلهی یعقب لذه عظیمه یستغرق جمله الإنسان
۵۲ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۵۲.mp3 ۱ ۵۲ ۵۱ ۶ و القدر الذی یحصل للشخص من إلقاء الجن لا یعول علیه
۵۳ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۵۳.mp3 ۱ ۵۳ ۵۱ ۱۲ و من الإلقاءات ما ترد بواسطه صور متجسده من معان أو مظاهر صفات أو أحوال الهیه أو کونیه
۵۴ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۵۴.mp3 ۱ ۵۴ ۵۲ ۳ و بها ایضاً یتحقق الفرق بین التجلیات الفعلیه و الوصفیه و الذاتیه
۵۵ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۵۵.mp3 ۱ ۵۵ ۵۲ ۶ الأول بما قال الشیخ قدس سره فی التفسیر و سننقل فی أول الخاتمه:ان التجلی إما حال التفرقه، و هو تجلى حکم الصفه الغالبه
۵۶ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۵۶.mp3 ۱ ۵۶ ۵۳ ۶ تنبیه:ربما یقع الموافقه بین البیان النظری و البیان العیانى الذوقی فی العباره
۵۷ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۵۷.mp3 ۱ ۵۷ ۵۴ ۶ الفصل الخامس:فیما افاده الکمّل من ضبط کلیات مهمات العلم و العمل و فیه طرق
۵۸ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۵۸.mp3 ۱ ۵۸ ۵۵ ۱۰ و للتوفیق بدایه و وسط و غایه:فبدایته الإسلام، یعنى الانقیاد الکلى
۵۹ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۵۹.mp3 ۱ ۵۹ ۵۶ ۸ و التوفیق‏ إذا صح و ذلک‏ بتحصیل العلم المشروع بالحق و الخلق و الشرع و طریق النجاه، انتج الانابه
۶۰ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۶۰.mp3 ۱ ۶۰ ۵۶ ۱۷ و الفکر ینتج ذکر المطلوب، و الذکر ینتج الحضور مع المذکور
۶۱ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۶۱.mp3 ۱ ۶۱ ۵۷ ۵ و منها ما جمعه الشیخ علم الهدایه قطب العارفین محمد بن عبد الله الأنصاری الهروی فی منازل السائرین
۶۲ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۶۲.mp3 ۱ ۶۲ ۵۸ ۱ اعلم أن النفس الإنسانیه هیئه اجتماعیه من البخار الضبابی
۶۳ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۶۳.mp3 ۱ ۶۳ ۵۸ ۱۲ ثم إن بعض القلوب انجذب سرّه الوجودی المفاض على حقیقته و استتبع الأثر
۶۴ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۶۴.mp3 ۱ ۶۴ ۵۹ ۱۲ و ثانیها دخول النفس من حیث باطنها فی الغربه بالانفصال عن ذلک المحل
۶۵ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۶۵.mp3 ۱ ۶۵ ۶۰ ۱۴ و ثالثه الریاضه، و هی ازاله الشماس عن النفس بقطع مألوفاتها و مخالفه مراداتها
۶۶ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۶۶.mp3 ۱ ۶۶ ۶۰ ۱۵ و أعظم أرکانها دوام الملازمه على ذکر لا إله إلا الله على العموم‏
۶۷ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۶۷.mp3 ۱ ۶۷ ۶۱ ۱۱ ثم نقول:و بتملک ناصیه هذه الثلاثه یستحق المعامله إعطاءً من حظوظها و أخذاً من حقوقها
۶۸ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۶۸.mp3 ۱ ۶۸ ۶۱ ۱۷ و ثالثها التفویض، و هو کله الأمور کلها قبل الرجوع و بعده إلى مجریها
۶۹ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۶۹.mp3 ۱ ۶۹ ۶۲ ۳ و ربما یقع للسالک ههنا میل حبّى بحکم مناسبه فعلیه و نسبه جمیعه
۷۰ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۷۰.mp3 ۱ ۷۰ ۶۲ ۱۸ و هذه المرتبه الایمانیه لها رکنان:أحدهما قسم الأخلاق‏ التی هی بمثابه الشروط فی الصلاه
۷۱ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۷۱.mp3 ۱ ۷۱ ۶۳ ۱۱ و ثالثها الرضاء و هو وجدان نفس السالک و روحه و سرّه
۷۲ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۷۲.mp3 ۱ ۷۲ ۶۳ ۱۴ ثم نقول:إذا تحقق السالک بهذه الأخلاق، نحت أثقاله فیسرع مجدّاً فی سیره
۷۳ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۷۳.mp3 ۱ ۷۳ ۶۴ ۵ فإذا صح عزمه و رقت حجب خلقیته و انقطع تلفته إلى الاحکام الکونیه الموجبه للجهد و التودد، یظهر حکم الأصل الثالث
۷۴ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۷۴.mp3 ۱ ۷۴ ۶۴ ۱۶ فیتحقق بالفقر الذی هو الأصل الرابع، و هو الخلوّ الحقیقی عن جمیع أحکام الغیریه
۷۵ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۷۵.mp3 ۱ ۷۵ ۶۵ ۲ و لما کان نسبه الفاعلیه إلى الروح أقوى، لشده ارتباطه بأحکام الوجوب
۷۶ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۷۶.mp3 ۱ ۷۶ ۶۵ ۱۲ ثم نقول:فعند ذلک ترقیه المحبه الإلهیه من مرتبه اسم إلى مرتبه اسم أخر أعلى منه حیطه و کلیه
۷۷ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۷۷.mp3 ۱ ۷۷ ۶۶ ۴ ثم نقول:بعد قطع هذه الاودیه یظهر هذه الحقیقه الحبیّه الغالب حکمها على سرّ هذا السائر بموجب
۷۸ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۷۸.mp3 ۱ ۷۸ ۶۷ ۱ ثم وجدان السرّ أثر الألم و القهر من ذلک القلق بحیث یکاد یفنیه ذلک عن تعینه
۷۹ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۷۹.mp3 ۱ ۷۹ ۶۷ ۶ ثم نقول:فهذه أحوال مرقیه سیر السائر و منقله من الحضرات النازله الجزئیه
۸۰ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۸۰.mp3 ۱ ۸۰ ۶۷ ۶ ثم نقول:فهذه أحوال مرقیه سیر السائر و منقله من الحضرات النازله الجزئیه
۸۱ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۸۱.mp3 ۱ ۸۱ ۶۸ ۱۱ فیکون هذا الولى الصاحب للسرّ فی هذه الحاله صاحب نفس واحده
۸۲ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۸۲.mp3 ۱ ۸۲ ۶۹ ۱۱ و اعلم ان للتلوین و التمکین ثلاث مراتب:الأولى من حیث التجلی الظاهری
۸۳ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۸۳.mp3 ۱ ۸۳ ۷۰ ۶ ثم نقول:إذا تحقق الولى بهذا المقام تبدى له قسم الحقائق، و ذلک بانتهاء سیره الأولى المحبى
۸۴ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۸۴.mp3 ۱ ۸۴ ۷۰ ۱۰ فإن للوجود حکمین:أحدهما من جهه کونه مفیضاً و الغالب على الروح اثره
۸۵ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۸۵.mp3 ۱ ۸۵ ۷۱ ۹ و اعلم أن الشاهد فی هذا القسم سرّ وجودى ظاهرى، و المشهود سرّ وجودى باطنى‏
۸۶ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۸۶.mp3 ۱ ۸۶ ۷۲ ۹ فیؤمن هذه الحیاه کل واحد منهما من موت الاعتدال من الأحوال
۸۷ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۸۷.mp3 ۱ ۸۷ ۷۳ ۱ ثم نقول:إذا انتهى أخر هذا القسم و تحقق بمقام التمکین المختص به، تخطی حینئذ مقام التجلی الباطنی
۸۸ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۸۸.mp3 ۱ ۸۸ ۷۳ ۸ و ثالثاً:بالفناء عن شهود هذا الفناء، و ذلک عند ظهور کل من الاسمین الظاهر و الباطن بکمالاتهما
۸۹ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۸۹.mp3 ۱ ۸۹ ۷۴ ۱ ثم یتحقق بحقیقه الوجود الجمعی الذی به یجد المقصود فی کل شی‏ء بحکم السریان فی کل معدوم و موجود
۹۰ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۹۰.mp3 ۱ ۹۰ ۷۴ ۷ ثم یعود الانتهاء إلى الابتداء لإتمام الدائره، فینصب عموم شواهد آیات للعامه أهل الشریعه
۹۱ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۹۱.mp3 ۱ ۹۱ ۷۴ ۱۳ و أما مقام أو ادنى المختص بسیر نبینا سید الأولین و الآخرین
۹۲ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۹۲.mp3 ۱ ۹۲ ۷۴ ۱۵ و کیفیه حصول هذا السیر:أن یتحصل بین الأسماء الذاتیه التی هی مفاتیح الغیب
۹۳ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۹۳.mp3 ۱ ۹۳ ۷۵ ۵ و لما کانت المحبه الأصلیه الأولیه هی عین القابلیه و عین حقیقه الحقائق الأحمدیه
۹۴ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۹۴.mp3   ۰ ۰ ۰  
۹۵ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۹۵.mp3 ۱ ۹۵ ۷۶ ۱ التمهید الجملی:فی ذکر ما به صح ارتباط العالم بالحق و الحق بالعالم مع أنه بذاته و وحدته الذاتیه غنى عن العالمین
۹۶ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۹۶.mp3 ۱ ۹۶ ۷۷ ۶ و التحقیق:أن اختیاره یستند إلى اختیار الحق الحاصل أزلًا لکل شأن مع آیه
۹۷ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۹۷.mp3 ۱ ۹۷ ۷۸ ۷ و التحقیق:أن کون الحق تعالى مختاراً من حیث ذاته الغنیه عن العالمین لا ینافی الوجوب من حیث صفاته
۹۸ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۹۸.mp3 ۱ ۹۸ ۸۰ ۳ و الحق أن المستحیل داخل فی دائره هذا الثبوت، فضلًا عن المعدومات الممکنه دون الوجود فی نفسه
۹۹ پخش فایل صوتی ۶۲-۰۹۹.mp3 ۱ ۹۹ ۸۰ ۸ قال الشیخ قدس سره فی النفحات:حقیقه القلم الأعلى المسمى بالعقل الأول عباره عن المعنى الجامع لمعانى التعینات الإمکانیه
۱۰۰ پخش فایل صوتی ۶۲-۱۰۰.mp3 ۱ ۱۰۰ ۸۱ ۱ أو کان الشرط أکثر من واحد، فان الجمعیه الترکیبیه المزاجیه الإنسانیه شرط خواصها المترتبه علیها
۱۰۱ پخش فایل صوتی ۶۲-۱۰۱.mp3 ۱ ۱۰۱ ۸۱ ۹ تأییده:أنه لو لا دوامه حسب دوام الشرط، فإما ان یدوم بلا دوامه فیوجد بدونه
۱۰۲ پخش فایل صوتی ۶۲-۱۰۲.mp3 ۱ ۱۰۲ ۸۵ ۴ یناسبه‏ ما ذکره الشیخ قدس سره فی الفک الشیثى:أن بعض الموجودات من الملائکه و الأناسی لا یصعقون بنفخ الصور
۱۰۳ پخش فایل صوتی ۶۲-۱۰۳.mp3 ۱ ۱۰۳ ۸۵ ۸ تحقیق شریف:قال الشیخ قدس سره فی الرساله الهادیه:أقول:المشهود المحقق أنه ما من موجود من الموجودات إلا و ارتباطه بالحق من جهتین
۱۰۴ پخش فایل صوتی ۶۲-۱۰۴.mp3 ۱ ۱۰۴ ۸۶ ۹ الفصل الثانی:فی أن الشی‏ء لا یثمر ما یضاده‏ و ما یناقضه فی کل نوع من الأثمار
۱۰۵ پخش فایل صوتی ۶۲-۱۰۵.mp3 ۱ ۱۰۵ ۸۶ ۹ الفصل الثانی:فی أن الشی‏ء لا یثمر ما یضاده‏ و ما یناقضه فی کل نوع من الأثمار
۱۰۶ پخش فایل صوتی ۶۲-۱۰۶.mp3 ۱ ۱۰۶ ۸۷ ۸ و أما باعتبار شرط أو شروط خارجه عن ذاته، کما یتوهم‏ من تبرید سقمونیا الحراره
۱۰۷ پخش فایل صوتی ۶۲-۱۰۷.mp3 ۱ ۱۰۷ ۸۷ ۸ و أما باعتبار شرط أو شروط خارجه عن ذاته، کما یتوهم‏ من تبرید سقمونیا الحراره
۱۰۸ پخش فایل صوتی ۶۲-۱۰۸.mp3 ۱ ۱۰۸ ۸۹ ۷ و ما یقال من أن اللزوم الجزئى ثابت بین کل شیئین، و لو کانا نقیضین ببرهان من الشکل الثالث
۱۰۹ پخش فایل صوتی ۶۲-۱۰۹.mp3 ۱ ۱۰۹ ۸۹ ۱۸ و اما بیان وجوه القلب:فما ذکره الشیخ فی تفسیر الفاتحه
۱۱۰ پخش فایل صوتی ۶۲-۱۱۰.mp3 ۱ ۱۱۰ ۹۰ ۲ إذا راقب مراقبه لا یتخللها فتره، أصاب فی کل ما یخطر له
۱۱۱ پخش فایل صوتی ۶۲-۱۱۱.mp3 ۱ ۱۱۱ ۹۰ ۱۲ و تأنیسه:قولهم:الواحد من کل وجه لا یصدر عنه إلا الواحد
۱۱۲ پخش فایل صوتی ۶۲-۱۱۲.mp3 ۱ ۱۱۲ ۹۱ ۸ فإن قلت:إن کانت الاعتبارات الثلاثه الأول وجودیه تعدد الصادر الأول
۱۱۳ پخش فایل صوتی ۶۲-۱۱۳.mp3 ۱ ۱۱۳ ۹۲ ۳ ثم اعلم ان الأصل مسلّم عندنا، لکن فی تعریفهم أن الواحد الصادر الأول عن الحق تعالى هو العقل الأول
۱۱۴ پخش فایل صوتی ۶۲-۱۱۴.mp3 ۱ ۱۱۴ ۹۲ ۸ و أن نسبته إلى مرتبه التعین الأول و حضره أحدیه الجمع و الوجود نسبه الأنوثه إلى الذکوره
۱۱۵ پخش فایل صوتی ۶۲-۱۱۵.mp3 ۱ ۱۱۵ ۹۳ ۱۲ و منها أن العقل الأول أول مخلوق أو أول صادر، لکن فی عالم التدوین و التسطیر
۱۱۶ پخش فایل صوتی ۶۲-۱۱۶.mp3 ۱ ۱۱۶ ۹۵ ۱ و منها مراعاه حال التجلی الفاعل و الممکن القابل فی الارتباط بینهما
۱۱۷ پخش فایل صوتی ۶۲-۱۱۷.mp3 ۱ ۱۱۷ ۹۶ ۱۰ و منها أن یبنى على غلبه حکم الوحده و الوجوب و الإطلاق
۱۱۸ پخش فایل صوتی ۶۲-۱۱۸.mp3 ۱ ۱۱۸ ۹۷ ۱۱ و منها أن الوجود العام لمّا کان مقابلًا لجمیع الموجودات بالنسب‏ الأحدیه الجوادیه المطلقه
۱۱۹ پخش فایل صوتی ۶۲-۱۱۹.mp3 ۱ ۱۱۹ ۹۷ ۱۸ و ظهر أیضاً صحه أزلیّه تعلقات علمه و سائر صفاته بظهور کل ما یظهر بحسب آنه المخصوص
۱۲۰ پخش فایل صوتی ۶۲-۱۲۰.mp3 ۱ ۱۲۰ ۹۸ ۱۳ تأییده:أن أصل الزمان الذی هو اسم الدهر حقیقه نسبیه معقوله
۱۲۱ پخش فایل صوتی ۶۲-۱۲۱.mp3 ۱ ۱۲۱ ۹۹ ۱۳ فإن قلت:فکیف قال الشیخ فی الهادیه:إذا شاء الحق تعالى بسابق عنایته أن یطلع من اختار من عبیده على حقائق
۱۲۲ پخش فایل صوتی ۶۲-۱۲۲.mp3 ۱ ۱۲۲ ۹۹ ۱۳ فإن قلت:فکیف قال الشیخ فی الهادیه:إذا شاء الحق تعالى بسابق عنایته أن یطلع من اختار من عبیده على حقائق
۱۲۳ پخش فایل صوتی ۶۲-۱۲۳.mp3 ۱ ۱۲۳ ۱۰۰ ۸ فیحل مقام الإنسانیه الحقیقیه التی فوق الخلافه الکبرى
۱۲۴ پخش فایل صوتی ۶۲-۱۲۴.mp3 ۱ ۱۲۴ ۱۰۰ ۱۷ قلت:انغماس الروح فی قیود التعلقات و انسلاخها عنها معلومه مشهوده لکل احد
۱۲۵ پخش فایل صوتی ۶۲-۱۲۵.mp3 ۱ ۱۲۵ ۱۰۱ ۱ فأما التناسخ:فقال الشیخ قدس سره:إنه عباره عن تدبیر بدن أخر عنصرى مثله
۱۲۶ پخش فایل صوتی ۶۲-۱۲۶.mp3 ۱ ۱۲۶ ۱۰۱ ۵ تفریعه:اولًا:أن التجلی لا یتکرر، أی الحق سبحانه لا یتجلى لشخص و لا لشخصین فی صوره مرتین
۱۲۷ پخش فایل صوتی ۶۲-۱۲۷.mp3 ۱ ۱۲۷ ۱۰۱ ۱۳ الفصل الرابع:فی أن کل ما هو سبب فی ظهور وجود کثره و کثیر فإنه من حیث هو سبب فیه
۱۲۸ پخش فایل صوتی ۶۲-۱۲۸.mp3 ۱ ۱۲۸ ۱۰۲ ۴ الثالث:کل موجود من حیث معناه و روحانیته أو هما معاً متقدّم على صورته
۱۲۹ پخش فایل صوتی ۶۲-۱۲۹.mp3 ۱ ۱۲۹ ۱۰۲ ۱۰ الخامس:للعلم الإلهی الذی هو النور نسبتان:نسبه ظاهره تفاصیلها الصور الوجودیه

ادامه جلسات

۱ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۳۰.mp3 ۱ ۱۳۰ ۱۰۳ ۶ فکل تجل کلی أحدی هو سبب فی ظهور جزئیاته و نسب تعلقاته
۲ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۳۱.mp3 ۱ ۱۳۱ ۱۰۴ ۶ تأییده:لو اقتضاه لزمه ذلک التعین و التعین الآخر ینافیه
۳ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۳۲.mp3 ۱ ۱۳۲ ۱۰۵ ۹ و منعه المحقق الطوسی بأنها:إن تحققت فی کل افرادها لم یکن شیئاً واحداً بعینه
۴ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۳۳.mp3 ۱ ۱۳۳ ۱۰۶ ۳ ثم نقول:معنى تحقق الحقیقه الکلیه الواحده و المتعدده فی افرادها، تحققها تاره متصفه بهذا التعین و أخرى بذاک التعین
۵ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۳۴.mp3 ۱ ۱۳۴ ۱۰۶ ۱۵ و لم یتحقق‏ فی طور التحقیق‏ صور التجلیات فی مراتبها الکلیه الاسمائیه الروحیه أو المثالیه أو النفسیه
۶ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۳۵.mp3 ۱ ۱۳۵ ۱۰۸ ۴ و الحق ما علیه اهل التحقیق و بلسان‏ التحقیق على ما سیتّضح فی بحث أخر:ان الحقائق غیر مجعوله
۷ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۳۶.mp3 ۱ ۱۳۶ ۱۰۹ ۹ و أما اللاحق فلأن التعین حقیقه یقتضی بذاته متعینه ما یلحق به
۸ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۳۷.mp3 ۱ ۱۳۷ ۱۰۹ ۱۷ الفصل الخامس:فی إمکان کون الشی‏ء الواحد مظهراً و ظاهراً باعتبارین و یستدعى تقدیم اصول
۹ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۳۸.mp3 ۱ ۱۳۸ ۱۰۹ ۱۷ الفصل الخامس:فی امکان کون الشی‏ء الواحد مظهراً و ظاهراً باعتبارین و یستدعى تقدیم اصول
۱۰ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۳۹.mp3 ۱ ۱۳۹ ۱۱۰ ۱۰ الثالث:ما قال فی تفسیر الفاتحه:ان کل مدرک من الصور-باىّ نوع أدرک من انواع المدارک-لیس إلا نسبه اجتماعیه
۱۱ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۴۰.mp3 ۱ ۱۴۰ ۱۱۱ ۱۲ إذا تحققت هذه الأصول فنقول:کل مظهر لأمر ما من هذه المظاهر
۱۲ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۴۱.mp3 ۱ ۱۴۱ ۱۱۱ ۱۲ إذا تحققت هذه الأصول فنقول:کل مظهر لأمر ما من هذه المظاهر
۱۳ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۴۲.mp3 ۱ ۱۴۲ ۱۱۳ ۳ فالإنسان الکامل مظهر له من حیث الاسم الجامع، و لذا کان له نصیب من شأن مولاه
۱۴ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۴۳.mp3 ۱ ۱۴۳ ۱۱۳ ۶ و لذا قیل فی إدریس إنه هو الیاس المرسل إلى بعلبک
۱۵ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۴۴.mp3 ۱ ۱۴۴ ۱۱۳ ۱۳ و کما یروى عن قضیب البان-و هو أبو الفتح الموصلی-انه کان یرى فی زمان واحد فی مجالس متعدده
۱۶ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۴۵.mp3 ۱ ۱۴۵ ۱۱۴ ۱ ثم ارق إلى مدرکها غیر خارج عنک و محیط بما أدرکها من حیث ما أدرکها، و هی إحاطه علمیه
۱۷ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۴۶.mp3 ۱ ۱۴۶ ۱۱۴ ۹ تأنیسه:من وجه قولهم:البسیط لا یکون قابلًا و فاعلًا معاً من جهه واحده
۱۸ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۴۷.mp3 ۱ ۱۴۷ ۱۱۴ ۱۹ توضیحه:أنه لو جاز لجاز فی واجب الوجود من کل وجه، و لا یتحقق ذلک إلا بأن کان الوجود عینه
۱۹ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۴۸.mp3 ۱ ۱۴۸ ۱۱۴ ۱۹ بحث خارج ازکتاب
۲۰ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۴۹.mp3 ۱ ۱۴۹ ۱۱۶ ۱ الفصل السادس:فی أنه لا یعلم شی‏ء بغیره من الوجه المغایر المباین‏
۲۱ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۵۰.mp3 ۱ ۱۵۰ ۱۱۶ ۴ و من ثمراته أن لا یعرف الواحد من حیث هو واحد بالکثیر و بالعکس
۲۲ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۵۱.mp3 ۱ ۱۵۱ ۱۱۶ ۹ و أما فی طور النظر:فلأن النظر إما رسمى و هو بالخواص و اللوازم و هما لیسا من المباین للمعرّف
۲۳ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۵۲.mp3 ۱ ۱۵۲ ۱۱۷ ۹ قلت:بلى، لکن فی أن هذه الأصول لا تخالف ما ذکرنا سرّ ذکره الشیخ قدس سره
۲۴ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۵۳.mp3 ۱ ۱۵۳ ۱۱۸ ۵ الفصل السابع:فی أن الشی‏ء لا یؤثر فی الشی‏ء إلا بنسبه بینه و بینه إذ هی التی تقتضی لزوم الأثر
۲۵ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۵۴.mp3 ۱ ۱۵۴ ۱۱۸ ۷ تأییده:أن تأثیر الشی‏ء فی الشی‏ء تحصیل مقتضاه فیه، فاعمال‏ الکلم بحسب مقتضاها
۲۶ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۵۵.mp3 ۱ ۱۵۵ ۱۱۹ ۱۲ فإن قلت:فما وجه تسمیه الأغیار مؤثرات کالأرواح بالنسبه إلى الأشباح و الطبائع بالنسبه إلى الصور الطبیعیه؟
۲۷ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۵۶.mp3 ۱ ۱۵۶ ۱۱۹ ۱۲ فإن قلت:فما وجه تسمیه الأغیار مؤثرات کالأرواح بالنسبه إلى الأشباح و الطبائع بالنسبه إلى الصور الطبیعیه؟
۲۸ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۵۷.mp3 ۱ ۱۵۷ ۱۲۰ ۱۱ ثم قال فی النفحات:إن الآثار للأشیاء فی أنفسها و فی الوجود الکاشف
۲۹ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۵۸.mp3 ۱ ۱۵۸ ۱۲۱ ۵ فأقول:علم من هذه الأصول و مما یجی‏ء فی مفتاح الغیب من ان الإیجاد عباره عن ظهور التعین العلمی بالقدره صوره ظاهره لنفسها
۳۰ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۵۹.mp3 ۱ ۱۵۹ ۱۲۲ ۳ و کذا المتأثر هو الوجود الإلهی، لکن لا من حیث هو سبحانه و إن کان من نفسه
۳۱ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۶۰.mp3 ۱ ۱۶۰ ۱۲۲ ۱۶ تتمه بحث قبل-لا یقال:الدلیل یعاد فی اختصاصه بتلک الصوره النوعیه
۳۲ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۶۱.mp3 ۱ ۱۶۱ ۱۲۴ ۷ قال المتکلمون:الآثار للفاعل المختار، قلنا:مسلّم
۳۳ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۶۲.mp3 ۱ ۱۶۲ ۱۲۴ ۱۴ واقول:بناء علی هذا ما أحق قول الحنفیه بالقبول فی المسألتین
۳۴ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۶۳.mp3 ۱ ۱۶۳ ۱۲۵ ۱۳ الفصل الثامن:فی أنه لا یؤثر مؤثر حتى یتأثر
۳۵ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۶۴.mp3 ۱ ۱۶۴ ۱۲۶ ۷ و الضبط أن المؤثر إما أن یکون عالماً فی نفسه بالأثر و بجمیع المصالح و الحکم
۳۶ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۶۵.mp3 ۱ ۱۶۵ ۱۲۶ ۷ و الضبط أن المؤثر إما أن یکون عالماً فی نفسه بالأثر و بجمیع المصالح و الحکم
۳۷ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۶۶.mp3 ۱ ۱۶۶ ۱۲۷ ۱۶ ثم نقول:و مراتب التأثیر على حذف المضاف، أی مراتب تأثر التأثیر أربعه
۳۸ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۶۷.mp3 ۱ ۱۶۷ ۱۲۸ ۱۸ و ثانیتها:التصور الذهنی الخیالى، و هو التصور الجزئى، لکن بالقوه الباطنه کالمتخیله
۳۹ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۶۸.mp3 ۱ ۱۶۸ ۱۲۹ ۸ إن الحواس تأخذ جمیع المحسوسات فتؤدیها إلی الحس المشترک
۴۰ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۶۹.mp3 ۱ ۱۶۹ ۱۳۰ ۵ و الغرض أن المفهوم منه أن مراتب الإدراک:الحس ثم الخیال ثم الذکر ثم الفکر
۴۱ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۷۰.mp3 ۱ ۱۷۰ ۱۳۱ ۸ فإن قلت:لم لم یذکر الواهمه فی اقسام القوى کما ذکرت فی الحکمه؟
۴۲ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۷۱.mp3 ۱ ۱۷۱ ۱۳۲ ۱ ثم نقول:و انما أضفنا ذکر مراتب التصورات إلى مراتب التأثر
۴۳ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۷۲.mp3 ۱ ۱۷۲ ۱۳۳ ۹ الفصل التاسع:فی أن الأثر لا یکون لموجود ما من حیث وجوده فقط
۴۴ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۷۳.mp3 ۱ ۱۷۳ ۱۳۴ ۹ فان قلت:کل‏ من الأمرین لا یتصور فی أول مخلوق کالقلم الأعلى إذ لا آخر ثمه لینضم إلیه
۴۵ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۷۴.mp3 ۱ ۱۷۴ ۱۳۴ ۱۶ قلت:الکلام الجامع فیه انه لما کانت التعینات العلمیه المسماه بالحقائق أزلیه
۴۶ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۷۵.mp3 ۱ ۱۷۵ ۱۳۵ ۵ فلهذا نقول:لما کان أمر الکون منحصراً بین الوجود و المرتبه
۴۷ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۷۶.mp3 ۱ ۱۷۶ ۱۳۵ ۱۲ و إنما قلنا أمر الکون منحصر بین الوجود و المرتبه لما قال الشیخ قدس سره فی التفسیر
۴۸ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۷۷.mp3 ۱ ۱۷۷ ۱۳۷ ۷ فإن قلت:فمرتبه الوجود التی هی المؤثر لا شک أنها غیر الحق سبحانه، فتکون أثراً
۴۹ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۷۸.mp3 ۱ ۱۷۸ ۱۳۷ ۱۳ فلا اثر لشی‏ء فی شی‏ء الا لباطن فی ظاهر، حتى لو أضیف إلى ظاهر لغموض سر الباطن
۵۰ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۷۹.mp3 ۱ ۱۷۹ ۱۳۹ ۳ و أما کون التوجه الإیجادى الإلهی الذی محبتهما باعثه علیه، ینبوع‏ جمیع الآثار
۵۱ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۸۰.mp3 ۱ ۱۸۰ ۱۴۰ ۱ و أما بعث محبتهما و کونهما محبوباً، فبناء على ما ذکر فیه أیضاً
۵۲ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۸۱.mp3 ۱ ۱۸۱ ۱۴۰ ۹ و لأن التجلی بالباعث الحبی مقدمه واحده، و الواحد فی مقام وحدانیته لا ینتج الکثره
۵۳ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۸۲.mp3 ۱ ۱۸۲ ۱۴۱ ۱۴ أن کل ما لا تحویه الجهات و کان فی قوته أن یظهر فی الاحیاز أعنى غیر الجسم و الجسمانیات من الفلکیات
۵۴ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۸۳.mp3 ۱ ۱۸۳ ۱۴۲ ۱۴ أما أنها بالنسبه إلى الحق صفات کمال و المراد بها ما یتناول صفات الأکملیه
۵۵ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۸۴.mp3 ۱ ۱۸۴ ۱۴۲ ۱ أما أنها بالنسبه إلی الحق صفات کمال و المراد بها ما یتناول صفات الأکملیه
۵۶ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۸۵.mp3   ۰ ۰ ۰  
۵۷ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۸۶.mp3 ۱ ۱۸۶ ۱۴۴ ۸ تثمیر القاعده و تحریر العائده منها و هی من وجوه
۵۸ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۸۷.mp3 ۱ ۱۸۷ ۱۴۴ ۸ تثمیر القاعده و تحریر العائده منها و هی من وجوه
۵۹ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۸۸.mp3 ۱ ۱۸۸ ۱۴۵ ۴ الثالث:أن کل اسم من حیث دلالته على الذات له جمیع الأسماء
۶۰ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۸۹.mp3 ۱ ۱۸۹ ۱۴۶ ۳ و على هذا بنى الشیخ الکبیر رضى الله عنه فی الفصوص:أن المصطفین-الذین أورثوا کتاب الجمع و الوجود-ثلاثه
۶۱ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۹۰.mp3 ۱ ۱۹۰ ۱۴۷ ۱ الوجه الثانی:أن من عرفها عرف تجسد أرواح الملائکه و غیرها کجبرئیل و میکائیل
۶۲ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۹۱.mp3 ۱ ۱۹۱ ۱۴۷ ۱ الوجه الثانی:أن من عرفها عرف تجسد أرواح الملائکه و غیرها کجبرئیل و میکائیل
۶۳ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۹۲.mp3 ۱ ۱۹۲ ۱۴۷ ۹ الوجه الثالث:أن من عرفها عرف ان مظهر الاسم الجامع کالإنسان الکامل من القطب و غیره
۶۴ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۹۳.mp3 ۱ ۱۹۳ ۱۴۸ ۱۲ بل التحقیق أن ذلک القاصر إذا ضم إلى الکامل الآخر اقتضى وصفاً فوق الکمال لا نقصاناً و مذمهً
۶۵ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۹۴.mp3 ۱ ۱۹۴ ۱۴۸ ۱۵ الفصل الأول:للتمهید الجملی فی تصحیح الإضافات التی بین الذات و الصفات‏
۶۶ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۹۵.mp3 ۱ ۱۹۵ ۱۵۰ ۱ المقام الأول:فی الإشاره إلى تصور وجود الحق و هلیته‏
۶۷ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۹۶.mp3 ۱ ۱۹۶ ۱۵۰ ۱۶ و ذلک لأن القوم بین محقق قائل بأن الوجود موجود بوجود هو عینه، و سنبرهن علیه بوجوه
۶۸ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۹۷.mp3 ۱ ۱۹۷ ۱۵۱ ۱۲ فلأن موجودیته بالوجود الذی هو غیره، لأنه إما صفه الموجود
۶۹ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۹۸.mp3 ۱ ۱۹۸ ۱۵۱ ۱۸ لأنا نقول تاره جدلًا:إن مذهب شیخیهم مبنى على الاشتراک اللفظی للوجود و هو باطل قطعاً
۷۰ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۱۹۹.mp3 ۱ ۱۹۹ ۱۵۳ ۹ البرهان الثانی:أن حقیقه الحق تعالى لو لم یکن الوجود المطلق، فإما ان یکون الوجود الخاص
۷۱ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۰۰.mp3 ۱ ۲۰۰ ۱۵۵ ۱ البرهان الرابع‏:أن الوجود المطلق موجود لصدق قولنا:الوجود موجود
۷۲ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۰۱.mp3 ۱ ۲۰۱ ۱۵۵ ۱۵ و ما ذکره البهشتى من لزوم‏ الترکیب فیما هو الموجود ظاهر المنع
۷۳ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۰۲.mp3 ۱ ۲۰۲ ۱۵۶ ۱۱ فإن قلت:الذی اتفقوا علیه أن وجوده الخاص عین ماهیته لا الوجود المطلق، فلا یلزم إلا أن یکون الوجود الخاص موجوداً
۷۴ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۰۳.mp3 ۱ ۲۰۳ ۱۵۷ ۱ البرهان الخامس:أن الوجود المطلق لو لم یکن موجوداً کان معدوماً‏
۷۵ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۰۴.mp3 ۱ ۲۰۴ ۱۵۷ ۱۶ الثانی:النقض بمطلق التعین، فان ارتفاعه یوجب ارتفاع تعیّن الحق الذی هو عین الحق
۷۶ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۰۵.mp3 ۱ ۲۰۵ ۱۵۹ ۹ و اعلم أن المنکرین أن حقیقه الحق هی الوجود المطلق من أهل النظر و المتکلمین لهم شبه
۷۷ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۰۶.mp3 ۱ ۲۰۶ ۱۶۰ ۱۱ الشبهه الثانیه:أن لا تحقق للعام إلا فی ضمن الخاص، فلا یتحقق إلا فی ضمن غیره و هو محال
۷۸ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۰۷.mp3 ۱ ۲۰۷ ۱۶۲ ۸ الشبهه الثالثه:لو کان الوجود المطلق واجباً لکان کل وجود واجباً
۷۹ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۰۸.mp3 ۱ ۲۰۸ ۱۶۳ ۱۲ الشبهه الرابعه:أن الوجود لیس بموجود، کما أن الکتابه لیست بکاتب و السواد لیس بأسود
۸۰ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۰۹.mp3 ۱ ۲۰۹ ۱۶۳ ۱۲ الشبهه الرابعه:أن الوجود لیس بموجود، کما أن الکتابه لیست بکاتب و السواد لیس بأسود
۸۱ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۱۰.mp3 ۱ ۲۱۰ ۱۶۳ ۱۲ الشبهه الرابعه:أن الوجود لیس بموجود، کما أن الکتابه لیست بکاتب و السواد لیس بأسود
۸۲ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۱۱.mp3 ۱ ۲۱۱ ۱۶۵ ۵ لا یقال:فلا یکون مطلقاً و کلیاً و مشترکاً-کما هو شأن الواحد بالشخص-حتى لو التزم کلیته لا یکون موجودا فی الخارج
۸۳ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۱۲.mp3 ۱ ۲۱۲ ۱۶۵ ۲۲ اللهم إلا أن یراد بالوحده الشخصیه وحده ذاتیه ممتنع الاشتراک فی عین تعین موضوعها
۸۴ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۱۳.mp3 ۱ ۲۱۳ ۱۶۸ ۳ الشبهه التاسعه:أن دلیلهم فی إثبات زیاده الوجود على الماهیه بأنّا نعقّلها و نشک فی وجودها
۸۵ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۱۴.mp3 ۱ ۲۱۴ ۱۶۸ ۱۲ قال الشیخ قدس سره فی تفسیر الفاتحه:و لا خلاف فی استحاله معرفه ذاته سبحانه من حیث حقیقتها
۸۶ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۱۵.mp3 ۱ ۲۱۵ ۱۶۹ ۱۰ تفریع التعریف السابق بالتوصیف اللائق و فیه فصول
۸۷ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۱۶.mp3 ۱ ۲۱۶ ۱۷۱ ۷ الفصل الخامس:لعدم تقیده بالزمان کان جمیع الآنات حاضره عنده و لحضورها یحضر ما فیها
۸۸ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۱۷.mp3 ۱ ۲۱۷ ۱۷۱ ۱۲ الفصل السادس‏:و لأنه لإطلاقه وسع کل شی‏ء رحمه، أی وجوداً و علماً
۸۹ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۱۸.mp3 ۱ ۲۱۸ ۱۷۲ ۸ الفصل السابع‏:و لأن علمه الشامل بالعواقب و الأوائل جزم لا تردد فیه
۹۰ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۱۹.mp3 ۱ ۲۱۹ ۱۷۳ ۶ المقدمه الأولى:أن التوحید فی اللغه التفرید و فی اصطلاح أهل الذوق هو العلم بتفرید الوجود المحض
۹۱ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۲۰.mp3 ۱ ۲۲۰ ۱۷۴ ۷ المرتبه الثالثه:اعتبارها من حیث الأحکام اللاحقه التی هی على نوعین
۹۲ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۲۱.mp3 ۱ ۲۲۱ ۱۷۵ ۱۰ و ثمه صنف أعلى و من ذوقهم أن کل سبب و شرط و واسطه لیس غیر تعیّن من تعینات الحق
۹۳ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۲۲.mp3 ۱ ۲۲۲ ۱۷۷ ۴ فالفرق بین الوحده الحقیقیه و الأخیرتین، أنها نفس الذات من کل وجه و هما بأحد الاعتبارین
۹۴ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۲۳.mp3 ۱ ۲۲۳ ۱۷۸ ۹ أما الوحده العددیه فمنشأ الکثره أو عادها، أی مفنیها و هی متضایفه معها
۹۵ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۲۴.mp3 ۱ ۲۲۴ ۱۸۰ ۱ و اضبط ما ذکروا فی إثبات الوحده أنه لو تعدد فأقله اثنان، فإما أن یقدر أحدهما على خلاف مراد الآخر و نقیضه أم لا
۹۶ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۲۵.mp3 ۱ ۲۲۵ ۱۸۰ ۱۳ أما الأول:فلأن کل ما یدرکه الإنسان فی الأعیان‏، أی فی المظاهر کان ما کان
۹۷ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۲۶.mp3 ۱ ۲۲۶ ۱۸۰ ۶ المقام الثالث:فی أن المدرک من الحق سبحانه الذی هو موضوع العلم و المطلوب أحکامه فیه انما هو أحکامه ‏
۹۸ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۲۷.mp3 ۱ ۲۲۷ ۱۸۲ ۱ تلخیصه:أن ذات الحق سبحانه من حیث وحدته المذکوره مطلقه مستغنیه عن کافه القیود
۹۹ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۲۸.mp3 ۱ ۲۲۸ ۱۸۳ ۱ قال الفرغانی:منهما علم أو شوهد شی‏ء من الذات عند تجلیه الظاهر أو الباطن
۱۰۰ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۲۹.mp3 ۱ ۲۲۹ ۱۸۴ ۹ و ثانیهما:غایه قربه، فإنه أقرب إلینا من حبل الورید، إذ الوجود إلى کل موجود أقرب من کل قریب
۱۰۱ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۳۰.mp3 ۱ ۲۳۰ ۱۸۵ ۱۵ المقام الرابع:فی نسبه الوجود إلى حقیقه کل موجود بالعینیه و الغیریه
۱۰۲ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۳۱.mp3 ۱ ۲۳۱ ۱۸۶ ۷ ثم تفسیرنا یقتضی شیئیه الثبوت لکل حقیقه، لا شیئیه الوجود
۱۰۳ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۳۲.mp3 ۱ ۲۳۲ ۱۸۷ ۱۳ و أما أن الوجود زائد على غیر الحق من الموجودات
۱۰۴ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۳۳.mp3 ۱ ۲۳۳ ۱۸۸ ۸ و بهذا یندفع الأسئله التی ذکرها الشیخ فی المفصحه على إثبات أن الوجود عین الحق بالنظر
۱۰۵ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۳۴.mp3 ۱ ۲۳۴ ۱۸۹ ۴ السؤال الثانی:أن وجود الواجب متعین فی العقل، و اتفق جمیع العقلاء أن حقیقته مجهوله
۱۰۶ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۳۵.mp3 ۱ ۲۳۵ ۱۹۰ ۸ ثم إنه افتقار الشرط لا افتقار العله، و قد مرّت الإشاره مراراً إلى ان الکل مقتضى ذاته اقتضاءً واحداً متنوعاً
۱۰۷ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۳۶.mp3 ۱ ۲۳۶ ۱۹۱ ۱۶ المقام الخامس:فی ان الحق سبحانه لما لم یصدر عنه لوحدته الحقیقیه الذاتیه الا الواحد
۱۰۸ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۳۷.mp3 ۱ ۲۳۷ ۱۹۲ ۱۲ و أما الثانی:و هو بطلان کون الصادر الأول المتوسط هو العقل الأول
۱۰۹ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۳۸.mp3 ۱ ۲۳۸ ۱۹۳ ۱ الوجه الثانی:أن لکل موجود متعین وجوده لیس عینه‏ ماده و صوره متعینه أو متعدده یناسب مرتبته فی نظر التحقیق
۱۱۰ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۳۹.mp3 ۱ ۲۳۹ ۱۹۳ ۴ الوجه الثالث:ان کل ممکن عندهم لیس الا ماهیه غیر مجعوله و وجوداً خاصاً زائداً
۱۱۱ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۴۰.mp3 ۱ ۲۴۰ ۱۹۳ ۱۷ الثانی:تعیین الفرق بین وجود الواجب و بینه
۱۱۲ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۴۱.mp3 ۱ ۲۴۱ ۱۹۴ ۱۳ قلت‏:الوجود العام من الحقائق الإلهیه و المراتب الکلیه الاسمائیه فهو بذاته ذات الواجب
۱۱۳ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۴۲.mp3 ۱ ۲۴۲ ۱۹۵ ۷ فإن قلت:الوجود و اعتباراته المسماه بالأسماء و الصفات و نسبهما أمور عدمیه
۱۱۴ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۴۳.mp3 ۱ ۲۴۳ ۱۹۵ ۱۴ أما عند من یقول بأن الوجودات متخالفه و کل وجود عین ماهیه الموجود فهو الموجود
۱۱۵ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۴۴.mp3 ۱ ۲۴۴ ۱۹۶ ۱۲ المقام السادس:فی أن هذا الوجود العام نسبته إلى العقل الأول و جمیع المخلوقات على السویه
۱۱۶ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۴۵.mp3 ۱ ۲۴۵ ۱۹۶ ۱۲ توضیح مبحث قبل
۱۱۷ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۴۶.mp3 ۱ ۲۴۶ ۱۹۶ ۱۲ المقام السادس:فی أن هذا الوجود العام نسبته إلى العقل الأول و جمیع المخلوقات على السویه
۱۱۸ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۴۷.mp3 ۱ ۲۴۷ ۱۹۷ ۳ فإن قلت:فلیکن التأثیر لازمه و إن لم یکن عینه کما سبق أن المبدئیه للمرتبه العلمیه
۱۱۹ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۴۸.mp3 ۱ ۲۴۸ ۱۹۷ ۱۸ الوجه الثالث:المشهور بین اهل النظر ان الماهیات لو کانت مجعوله لم تکن الماهیات تلک الماهیات
۱۲۰ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۴۹.mp3 ۱ ۲۴۹ ۱۹۹ ۶ المقام السابع:فی أن هذا الوجود العام یناسب الأول وحده فصح فائضاً عنه‏
۱۲۱ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۵۰.mp3 ۱ ۲۵۰ ۲۰۰ ۱۶ المقام الثامن:فی أن ینبوع مظاهر الوجود باعتبار اقترانه بها العماء
۱۲۲ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۵۱.mp3 ۱ ۲۵۱ ۲۰۰ ۱۹ قال القاسانی:هو الحضره الأحدیه، لأنه لا یعرفها أحد غیره
۱۲۳ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۵۲.mp3 ۱ ۲۵۲ ۲۰۲ ۵ ثم یستلزم هذا الشعور الشعور بالکمال الاسمائى المسمى کمال الجلاء
۱۲۴ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۵۳.mp3 ۱ ۲۵۳ ۲۰۲ ۱۵ فالتجلى الأول حضره أحدیه الجمع و الوجود و تعینه التعین الأول و القابل الأول
۱۲۵ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۵۴.mp3 ۱ ۲۵۴ ۲۰۳ ۱ فالتجلى الثانی المتضمن تمیز الحقائق و المراتب التی کانت مستهلکه الحکم فی حضره التعین الأول
۱۲۶ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۵۵.mp3 ۱ ۲۵۵ ۲۰۳ ۹ ثم إن هذا التعین الثانی النفسی من جهه أنه أصل ظهور التعینات و مرجعها و التجلی الظاهر
۱۲۷ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۵۶.mp3 ۱ ۲۵۶ ۲۰۴ ۵ و أما أولویه انتسابه إلى الأحدیه الذاتیه:فبنفى الأحکام و النسب و إسقاطها عن أسمائه السلبیه
۱۲۸ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۵۷.mp3 ۱ ۲۵۷ ۲۰۴ ۱۵ و أما حکم سرایه الأحدیه فمن وجهین:الأول:أن لکل جمله من اعیان تلک الکثره وحده جمعیه
۱۲۹ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۵۸.mp3 ۱ ۲۵۸ ۲۰۵ ۱ الثانی:أن لکل واحد من هذه الأجناس و الأنواع و الأشخاص أحدیه محضه لا یشابهه
۱۳۰ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۵۹.mp3 ۱ ۲۵۹ ۲۰۵ ۷ و قال فی الدیباجه:و باعتبار سیر التجلی الأول و سرایته فی التعین الثانی
۱۳۱ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۶۰.mp3 ۱ ۲۶۰ ۲۰۶ ۳ و ظنى‏ أن التعین الثانی لکونه برزخاً جامعاً بین الأحدیه و الواحدیه
۱۳۲ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۶۱.mp3 ۱ ۲۶۱ ۲۰۶ ۹ فإن الوجود العام الفائض یتبع الأول ذاتاً و الثانی تعلقاً، لأنه صوره الأول و ظاهره
۱۳۳ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۶۲.mp3 ۱ ۲۶۲ ۲۰۸ ۶ المقام التاسع و العاشر:فی نسبه صفات الحق إلیه على اعتباره فی ذاته من حیث هو
۱۳۴ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۶۳.mp3 ۱ ۲۶۳ ۲۰۹ ۱ الأصل الثانی:شأن المطلق أن یکون مع کل من مقیداته
۱۳۵ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۶۴.mp3 ۱ ۲۶۴ ۲۰۹ ۱ الأصل الثانی:شأن المطلق أن یکون مع کل من مقیداته
۱۳۶ پخش فایل صوتی ۷۴۷-۲۶۵.mp3 ۱ ۲۶۵ ۲۱۰ ۶ الأصل الخامس:الصور العلمیه من حیث التمایز العلمی متباینه

 

 

 

 

61 بازدید نظر: »

ارسال نظر

https://www.zahra-media.ir/135.jpg

دسته بندی

اسکرول بار

تصویر ثابت