دکتر عباسی
استاد رائفی پور
خیریه احسان مهدوی

جستجو




در اين سایت
در كل اينترنت

آمار

هم‌سنگران

>

فیلم مستند شما چه کسی هستید / ۱۲ روایت از عشق و دلدادگی زائران امام حسین (ع) در ایام اربعین / لینک مستقیم

در ایام اربعین سیدالشهدا (ع) هر ساله راهپیمایی عظیمی در عراق صورت می‌گیرد که بزرگترین راهپیمایی در جهان اسلام است. این اقدام پس از سقوط صدام هر سال پر شورتر از سال قبل و با راهپیمایی‌های چند ده کیلومتری شیعیان همه کشورهای جهان به سمت کربلای معلی صورت می‌گیرد. این گردهمایی از لحاظ جمعیتی بزرگترین راهپیمایی جهانی است زیرا که ۱۷ میلیون نفر در آن شرکت می‌کنند و به سمت حرم حضرت امام حسین (ع) به راه می‌افتند. از لحاظ زمانی نیز این راهپیمایی در ایام عزاداری اربعین سالار شهیدان یعنی از ۲۸ محرم تا ۲۰ صفر ادامه دارد. جمع بزرگی از مردم عراق و سایر کشورها برای زیارت اربعین امام حسین(ع) راهپیمایی استثنایی و عظیمی برگزار می کنند و  در مسیر کربلای معلی، ده‌ها دسته عزاداری و هیئت، آماده پذیرایی از زائران حسینی(ع) هستند.
«شما چه کسی هستید» مستندی ۹۵ دقیقه ای و متشکل از ۱۲ اپیزود است و در آن تلاش شده گوشه هایی از این راهپیمایی و ویژگی های منحصر به فرد آن را به تصویر بکشد. در مستند «شما چه کسی هستید» هر اپیزود یک موضوع دارد و ماجرایی از راهپیمایان را به نمایش می گذارد. در مجموع دوازده موضوع و شخص مستقل در این فیلم روایت می شود. بعضی اپیزودها موضوعی است و برخی، متکی به داستان یک فرد است اما در نهایت اپیزودها با هم ارتباط دارند.

فیلم مستند شما چه کسی هستید / 12 روایت از عشق و دلدادگی زائران امام حسین (ع) در ایام اربعین

فیلم مستند شما چه کسی هستید / ۱۲ روایت از عشق و دلدادگی زائران امام حسین (ع) در ایام اربعین

مدت زمان : ۹۵ دقیقه
کیفیت : TVRip (عالی)
حجم کل : ۴۵۰ مگابایت
کارگردان : وحید چاووش
تهیه کننده : مجید مروت پور
کاری از : سازمان فرهنگی هنری اوج
پخش از : شبکه افق سیما

پیشنهاد ویژه مبین مدیا: این مستند زیبا را از دست ندهید!

فیلم مستند شما چه کسی هستید / 12 روایت از عشق و دلدادگی زائران امام حسین (ع) در ایام اربعین

فیلم مستند شما چه کسی هستید / ۱۲ روایت از عشق و دلدادگی زائران امام حسین (ع) در ایام اربعین

بخشهایی از مصاحبه وحید چاووش، کارگردان مستند «شما چه کسی هستید»:
مردم از شهرهای فاو، ام القصر و از دورترین نقاط عراق در این راهپیمایی شرکت می‌کنند و این راهپیمایی از لحاظ سیاسی، مذهبی، فرهنگی و عقیدتی به نوعی مانور شیعیان جهان اسلام به حساب می‌آید. امریکایی‌ها از آدم‌های بی قرار این چنینی که بدون هیچ چشم داشت و حمایتی، قدم در این راه می‌گذارند، می‌ترسند. بدون اینکه هیچ دولت و یا گروهی متحمل هزینه‌های این راهپیمایی شود، مردم از جیب خود، همدیگر را مهمان خانه‌های خود می‌کنند، با وجود اینکه برای هدایت گروه راهپیمایان، فرماندهی مشخصی وجود ندارد اما نحوه برگزاری آن بسیار منظم، دقیق و حساب شده است.
مشخصه های عجیب این راهپیمایی و ویژگی‌های منحصر به فردش باعث شده که به حرکت خودجوشی تبدیل شود که در عالم یگانه است. وهابیان و صهیونیست ها از برگزاری این راهپیمایی پشت شان می لرزد چرا که اگر همین سیل جمعیت، طبل زنان در مقابل آنان بایستند، هیچ نیروی نظامی ای توانایی و یارای مقابله با آن ها را نخواهد داشت. مجاوران مسیر و اهالی مناطق بین مسیر راهپیمایی، از آب تاولی که بر روی پای زائران و راهپیمایان ایجاد می شود به عنوان تبرک استفاده می کنند.

در این فیلم نشان داده شده که چگونه مردم اموال خودشان را پای یکدیگر خرج می کنند و در این حال خودشان را خادم سیدالشهدا(ع) می دانند و برای یکدیگر احترام قائلند و در مقابل هم ایثار می کنند. در یکی از ۱۲ اپیزود، پیرزنی نشان داده می شود که از لحاظ مالی و وضع زندگی در شرایط نامناسبی به سر می برد اما هر آنچه در اختیار دارد برای پذیرائی از زائران امام حسین (ع) خرج می کند و برای پذیرایی و استقبال از آنها سفره بسیار رنگینی  تدارک می بیند. نکته قابل توجه اینجاست که سقف خانه پیرزن در حال ریزش است اما پیرزن با نهایت تمایل از مهمانانش به نحو احسن پذیرایی می کند.

چاووش در توضیح دلیل انتخاب عنوان «شما چه کسی هستید» برای این مستند، بیان کرد: دو استعاره از عنوان این مستند برداشت می شود، بیینده وقتی فیلم را ببیند متوجه راز و رمز پنهان آن می شود زیرا که سعی کردیم در این فیلم، خادمین سیدالشهدا(ع) را نشان دهیم و بیننده با دیدن تصاویر، می تواند خودش را در آیینه زائرین ببیند و متوجه شود که خودش کجای معرکه قرار گرفته است و به چه میزان دینش را به اهل بیت ادا کرده است. دومین استعاره آن، مربوط به حضرت سیدالشهدا(ع)  می شود و ما با این فیلم، خواستیم مصداق واقعی شعر «این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست» را عینیت ببخشیم.

تولید این مستند ۹ ماه به طول انجامید، به طوری که از ابتدای ماه صفر سال گذشته، تصویربرداری را آغاز کردیم که  تا ۲۰ صفر ادامه داشت و بقیه زمان، صرف تدوین این کار شد. تصاویر گرفته شده بسیار زیاد بود اما در نهایت با تدوین های مکرر به نسخه ۹۵ دقیقه ای رسیدیم. برای گرفتن تصاویر، از ناصریه عراق در ۵۰۰ کیلومتری کربلا تصویربرداری را آغاز کردیم و تا نزدیکی های شهر کربلا ادامه دادیم اما در شهر کربلا  تصویربرداری نداشتیم.

فیلم مستند «شما چه کسی هستید» تنها قطره ای از  اقیانوس عشق و ایثار به حضرت سیدالشهدا(ع) را نشان می دهد. موضوعات متفاوت دیگری در آنجا اتفاق می افتد که هر کدام می تواند سوژه ساخت کارهای دیگری باشد. «شما چه کسی هستید» فرم حضور در جشنواره فجر برای رقابت بین ۱۷۰ اثر را پر کرده است و قرار است برای سال آینده نیز در جشنواره حقیقت شرکت داده شود. از فعالیت های وحید چاووش می توان به ساخت مستندهایی همچون «سقف آسمان» «خاطرات ابری نیست» و «مادر» اشاره کرد.


دانلود فایل (های) این نوشته :

»» بخش تصویری
.::. دانلود با کیفیت بالا .::.
(فرمت: MP4 – ابعاد تصویر: ۴۵۰*۷۲۰)
تاریخ ماندگاری لینک اصلی: نامحدود
منبع: MobinMedia.ir

 

7307 بازدید نظر: »

ارسال نظر

https://www.zahra-media.ir/eita.png

دسته بندی

اسکرول بار

تصویر ثابت